2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Ger vårdråd via telefon

KRISTINEHAMN. Tre landsting servas från Kristinehamn

Sedan 2004 har Medhelp haft verksamhet i Kristinehamn. Då tog man över sjukvårdsrådgivningen från landstinget. En av dem som tog steget från vård till rådgivning var Charlotte Ågren, som i dag är platschef för kontoret i Kristinehamn.

När verksamheten startade höll Medhelp till på gamla sjukhuset, men 2008 flyttade man in i dagens lokaler i Rådhuset. I dag har företaget 17 heltidsanställda sjuksköterskor i Kristinehamn, målet är att ha 25.

– Vi söker kontinuerligt personal, men det är stor konkurrens om sjuksköterskor, konstaterar Charlotte Ågren, platschef sedan tre år tillbaka.

Själv har hon inte ångrat att hon tog steget över till att börja med sjukvårdsrådgivning och hon känner inget sug efter att gå tillbaka igen.

– Nej det gör jag inte, men det hade kanske varit skillnad om jag bara hade suttit i telefon ett helt åttatimmarspass, erkänner hon.

Vad är det som är så bra med att jobba med sjukvårdsrådgivning?

– Jag tycker det är häftigt att man får använda all sin kunskap. Samtidigt som man får med sig hela spektret lär man sig hela tiden nya saker.

Charlotte Ågren konstaterar att det är en utmaning att ge råd och hjälp via telefon. Hon säger att det mycket väl kan vara ett av de svåraste vårdjobb man kan tänka sig. Att inte kunna se personen man ska hjälpa gör det svårare att göra egna iakttagelser. Det gäller att ställa rätt frågor.

– Där har vi ganska bra verktyg i den frågemanual som har tagits fram. Den är uppbyggd som ett frågeträd där olika svar leder till olika följdfrågor och till sist har vi tillräckligt många symptom för att kunna hänvisa till rätt vårdnivå, säger hon.

Därmed inte sagt att manualen är enarådande. Mycket hänger på den anställdes egen kompetens. Därför kräver Medhelp att alla anställda ska ha minst fem års erfarenhet som sjuksköterska. Många har bortåt 20 år innan de söker sig hit.

– Det är ett bra jobb för dem som har blivit lite äldre och fått en del fysiska krämpor, men där hjärnan fortfarande hänger med, säger Charlotte Ågren.

Kontoret i Kristinehamn är ett av fem i Sverige. Dessutom har Medhelp två kontor i Finland. För vissa tider av dygnet köper man även tjänster av en underleverantör i Thailand. Men oroas icke, all rådgivning sker på svenska.

Medhelp servar fyra landsting i Sverige. Förutom Värmland är det Södermanland, Stockholm och Uppland.

Finns det skillnader beroende på varifrån folk ringer?

– Ja, stockholmare vill gärna träffa läkare direkt medan värmlänningar och sörmlänningar är mer intresserade av egenvård.

För några år sedan fick sjukvårdsrådgivningen kritik för långa svarstider. Den kritiken har avtagit sedan Medhelp har effektiviserat sin organisation. I dag ligger svarstiden på ett par, tre minuter och närmare 95 procent av alla samtal besvaras.

– I år har vi legat mellan 93 och 95 procent under årets fyra första månader, säger Charlotte Ågren.

Hon berättar också att Medhelp står i begrepp att utöka den så kallade e-hälsan. Det gäller patienter som får med sig provutrustning hem från kliniken för att på egen hand exempelvis kunna mäta blodtryck eller syremättnad.

– Där blir vi en länk mellan patienten och kliniken. Det här avlastar den traditionella vården.

Hittills har e-hälsa bara varit ett teoretiskt experiment, men i sommar kommer ett försök med patienter att dras i gång.

– Om allt går som det är tänkt kan vi ha 100 patienter inskrivna innan årets slut, säger Charlotte Ågren.

När verksamheten startade höll Medhelp till på gamla sjukhuset, men 2008 flyttade man in i dagens lokaler i Rådhuset. I dag har företaget 17 heltidsanställda sjuksköterskor i Kristinehamn, målet är att ha 25.

– Vi söker kontinuerligt personal, men det är stor konkurrens om sjuksköterskor, konstaterar Charlotte Ågren, platschef sedan tre år tillbaka.

Själv har hon inte ångrat att hon tog steget över till att börja med sjukvårdsrådgivning och hon känner inget sug efter att gå tillbaka igen.

– Nej det gör jag inte, men det hade kanske varit skillnad om jag bara hade suttit i telefon ett helt åttatimmarspass, erkänner hon.

Vad är det som är så bra med att jobba med sjukvårdsrådgivning?

– Jag tycker det är häftigt att man får använda all sin kunskap. Samtidigt som man får med sig hela spektret lär man sig hela tiden nya saker.

Charlotte Ågren konstaterar att det är en utmaning att ge råd och hjälp via telefon. Hon säger att det mycket väl kan vara ett av de svåraste vårdjobb man kan tänka sig. Att inte kunna se personen man ska hjälpa gör det svårare att göra egna iakttagelser. Det gäller att ställa rätt frågor.

– Där har vi ganska bra verktyg i den frågemanual som har tagits fram. Den är uppbyggd som ett frågeträd där olika svar leder till olika följdfrågor och till sist har vi tillräckligt många symptom för att kunna hänvisa till rätt vårdnivå, säger hon.

Därmed inte sagt att manualen är enarådande. Mycket hänger på den anställdes egen kompetens. Därför kräver Medhelp att alla anställda ska ha minst fem års erfarenhet som sjuksköterska. Många har bortåt 20 år innan de söker sig hit.

– Det är ett bra jobb för dem som har blivit lite äldre och fått en del fysiska krämpor, men där hjärnan fortfarande hänger med, säger Charlotte Ågren.

Kontoret i Kristinehamn är ett av fem i Sverige. Dessutom har Medhelp två kontor i Finland. För vissa tider av dygnet köper man även tjänster av en underleverantör i Thailand. Men oroas icke, all rådgivning sker på svenska.

Medhelp servar fyra landsting i Sverige. Förutom Värmland är det Södermanland, Stockholm och Uppland.

Finns det skillnader beroende på varifrån folk ringer?

– Ja, stockholmare vill gärna träffa läkare direkt medan värmlänningar och sörmlänningar är mer intresserade av egenvård.

För några år sedan fick sjukvårdsrådgivningen kritik för långa svarstider. Den kritiken har avtagit sedan Medhelp har effektiviserat sin organisation. I dag ligger svarstiden på ett par, tre minuter och närmare 95 procent av alla samtal besvaras.

– I år har vi legat mellan 93 och 95 procent under årets fyra första månader, säger Charlotte Ågren.

Hon berättar också att Medhelp står i begrepp att utöka den så kallade e-hälsan. Det gäller patienter som får med sig provutrustning hem från kliniken för att på egen hand exempelvis kunna mäta blodtryck eller syremättnad.

– Där blir vi en länk mellan patienten och kliniken. Det här avlastar den traditionella vården.

Hittills har e-hälsa bara varit ett teoretiskt experiment, men i sommar kommer ett försök med patienter att dras i gång.

– Om allt går som det är tänkt kan vi ha 100 patienter inskrivna innan årets slut, säger Charlotte Ågren.