2016-06-22 06:00

2016-06-22 06:00

Examen och sedan egen lastbil

KARLSTAD. Nu jobbar Alexander i familjens åkeri

För några dagar sedan fick Alexander Andersson, Karlstad, 18 år, sin examen vid Nobelgymnasiet i Karlstad. Några dagar därefter fick han som chaufför sin första lastbil, en skinande blank Volvo, som han tillsammans med pappan, Lars-Erik Andersson, Texas Åkeri, hämtade ut vid Värmlands Motor.

– Det känns riktigt stort, men från början tänkte jag inte gå den här yrkesbanan. Det här med teaterlinjen hägrade, men jag ångrar inte mitt beslut.

Det är Texas Åkeri, Karlstad, det handlar om för Alexander. Åkeriet som Lars-Erik Andersson ägt i 20 år Verksamheten övertog han efter sin pappa.

– Jag kanske får låna bilen någon dag, men så här jobbar vi i vårt åkeri. Alla har sin bil och totalt har vi fem bilar, säger Lars-Erik Andersson.

Gott om jobb

Alexander kommer tillsynes att få gott om jobb. Åkeriet och bilen finns med i LBC Värmlands åkerigäng.

– Just nu verkar det uppåt, inte minst inom byggbranschen. Annars svänger lite upp och ned ibland för åkerierna. Man får heller inte glömma bort att vintrar utan snö ställer till det för åkerierna.

Pappa Lars-Erik tröstar med att idogt jobbande också ger resultat.

– Det är något som jag lärt mina barn.

Nu kommer Alexander att i praktiken få uppleva det han teoretiskt lärt sig på Nobelgymnasiet.

– Det handlar om att köra mjukt, så kallad eco-driving och det gäller att använda den levande kraften i fordonet, alltså ett bra samspel mellan lastbilen och chauffören.

Miljöbil

Säljaren vid Värmlands Motor, Mattias Gustafsson, säger att Alexander har fått en miljöbil med alla slags finesser.

– Den har en euro 6 motor och den kan använda både miljödiesel och vegetabilisk olja som drivmedel.

Lastbilen, som kostar runt två miljoner kronor, är chaufförens hem. Där finns liggplats, mikrovågsugn, kylskåp, kaffebryggare och senaste elektroniken.

– De som på många år inte varit inne i hytt på en modern lastbil blir säkert överraskade av att se all utrustning och elektronik.

Återser sin lastbil

Åkarna brukar byta bil efter fem-sju år. Värmlands Motor säljer mellan 25-50 nya lastbilar per år beroende på konjunktur och marknad. Företaget har också en stor marknad för begagnat, men de säljer också många begagnade lastbilar till öststaterna och Sydamerika .

– Det finns faktiskt kunder som under semestervistelser ute i världen plötsligt fått se sin gamla lastbil fortfarande vara i bruk. Rätt häftigt måste jag säga.

De flesta affärerna görs på avbetalning, men det händer att ett och annat åkeri köper bilarna kontant..

– Det börjar också komma in allt mer av leasing i lastbilsbranschen, säger Mattias Gustafsson.

Värmlands Motor har 65 anställda och förfogar över en stor och modern verkstadsrörelse.

– Det känns riktigt stort, men från början tänkte jag inte gå den här yrkesbanan. Det här med teaterlinjen hägrade, men jag ångrar inte mitt beslut.

Det är Texas Åkeri, Karlstad, det handlar om för Alexander. Åkeriet som Lars-Erik Andersson ägt i 20 år Verksamheten övertog han efter sin pappa.

– Jag kanske får låna bilen någon dag, men så här jobbar vi i vårt åkeri. Alla har sin bil och totalt har vi fem bilar, säger Lars-Erik Andersson.

Gott om jobb

Alexander kommer tillsynes att få gott om jobb. Åkeriet och bilen finns med i LBC Värmlands åkerigäng.

– Just nu verkar det uppåt, inte minst inom byggbranschen. Annars svänger lite upp och ned ibland för åkerierna. Man får heller inte glömma bort att vintrar utan snö ställer till det för åkerierna.

Pappa Lars-Erik tröstar med att idogt jobbande också ger resultat.

– Det är något som jag lärt mina barn.

Nu kommer Alexander att i praktiken få uppleva det han teoretiskt lärt sig på Nobelgymnasiet.

– Det handlar om att köra mjukt, så kallad eco-driving och det gäller att använda den levande kraften i fordonet, alltså ett bra samspel mellan lastbilen och chauffören.

Miljöbil

Säljaren vid Värmlands Motor, Mattias Gustafsson, säger att Alexander har fått en miljöbil med alla slags finesser.

– Den har en euro 6 motor och den kan använda både miljödiesel och vegetabilisk olja som drivmedel.

Lastbilen, som kostar runt två miljoner kronor, är chaufförens hem. Där finns liggplats, mikrovågsugn, kylskåp, kaffebryggare och senaste elektroniken.

– De som på många år inte varit inne i hytt på en modern lastbil blir säkert överraskade av att se all utrustning och elektronik.

Återser sin lastbil

Åkarna brukar byta bil efter fem-sju år. Värmlands Motor säljer mellan 25-50 nya lastbilar per år beroende på konjunktur och marknad. Företaget har också en stor marknad för begagnat, men de säljer också många begagnade lastbilar till öststaterna och Sydamerika .

– Det finns faktiskt kunder som under semestervistelser ute i världen plötsligt fått se sin gamla lastbil fortfarande vara i bruk. Rätt häftigt måste jag säga.

De flesta affärerna görs på avbetalning, men det händer att ett och annat åkeri köper bilarna kontant..

– Det börjar också komma in allt mer av leasing i lastbilsbranschen, säger Mattias Gustafsson.

Värmlands Motor har 65 anställda och förfogar över en stor och modern verkstadsrörelse.