2016-06-20 16:13

2016-06-20 17:25

Nya behov styr rutinen

HEDÅS: "Lantbrevbäring viktigare än vård och skola"

Att vara lantbrevbärare är inte som det var förr. Breven minskar och paketen ökar i takt med e-handelns framfart. Samtidigt som kunderna värderar lantbrevbäringen högt så minskar den personliga kontakten längs rutterna.

I Värmland har 29 procent av hushållen lantbrevbäring, närmare bestämt 36 866 hem. En hög andel jämfört med rikets 18 procent i snitt.

– Det är Värmland och Norrland som är väldigt glesbefolkat. Det blir långa körsträckor för brevbärarna, säger Leif Augustsson, produktionschef på PostNord för området Forshaga, Deje, Molkom och västra Karlstad.

”Viktig funktion”

I en undersökning som PostNord genomfört visar det sig att svenskar på landsbygden värderar digitala tjänster och lantbrevbäring högre än vård och skola. I alla fall när de klassar hur viktiga olika typer av samhällsservice är för att vardagen ska fungera.

– Det är mobiltäckning, bredband och lantbrevbäring som ligger i topp. Det visar att vi fortfarande har en viktig funktion, men den har förändrats, säger Leif Augustsson.

Han pekar på en generationsväxling som innebär att kunderna har andra önskemål än tidigare.

– Yngre beställer mer på nätet och har mer behov av att få paket utkörda än att stanna och prata. Den äldre generationen var van vid den personliga kontakten.

Saknas den gamla servicen?

– Ja, det är klart. Men nu har det gått några år sedan förändringen och folk har vant sig vid att göra sina ärenden i samband med att man är inne i något samhälle, säger Leif Augustsson.

Minskad kontakt

Att hänga ut ett meddelande på sin brevlåda för att avisera att man vill få en tjänst utförd har näst intill försvunnit. Det är åtta år sedan banktjänsterna försvann från lantbrevbärarens arbetsuppgifter. I dag säljer brevbärarna enstaka frimärken, men den personliga kontakten har stadigt minskat.

– Vi är inte ambulerande postkontor längre. Vi har ett förmedlingsuppdrag i form av frimärksförsäljningen. Men att dricka kaffe hos Elsa finns nästan inte längre, berättar Leif Augustsson.

Medan antalet brev blir allt färre så blir antalet paket och skrymmande brev allt fler i takt med att e-handeln ökar. Enligt PostNord e-handlar var tredje konsument som bor i samhällen med färre än 5 000 invånare minst en gång i månaden.

– Folk beställer mer varor från utlandet nu, konstaterar lantbrevbäraren Mattias Lindqvist.

– Det är så mycket att det är svårt att få plats med allt i bilarna. Lantbrevbärarna blir allt bättre på att stuva bilarna, lägger Leif Andersson till.

Många behöver väl hämta ut sitt paket hos ett ombud?

– Kunden kan ringa PostNords kundtjänst och begära utkörning i stället för att hämta hos ombud, om man har lantbrevbäring. Då får man hem paketet dag två. Den servicen är kostnadsfri för många boende på landsbygden.

Fåtal nyttjar tjänst

– Men det är ett fåtal som utnyttjar den möjligheten. Vi kan även ta med paket från kunderna om det finns färdiga frakthandlingar på. Men det hör inte heller till vanligheterna. Man har mindre kontakt med folk längs vägen nu. Men runt jul händer det att vi får en gåva i lådan, säger Mattias Lindqvist.

I Värmland har 29 procent av hushållen lantbrevbäring, närmare bestämt 36 866 hem. En hög andel jämfört med rikets 18 procent i snitt.

– Det är Värmland och Norrland som är väldigt glesbefolkat. Det blir långa körsträckor för brevbärarna, säger Leif Augustsson, produktionschef på PostNord för området Forshaga, Deje, Molkom och västra Karlstad.

”Viktig funktion”

I en undersökning som PostNord genomfört visar det sig att svenskar på landsbygden värderar digitala tjänster och lantbrevbäring högre än vård och skola. I alla fall när de klassar hur viktiga olika typer av samhällsservice är för att vardagen ska fungera.

– Det är mobiltäckning, bredband och lantbrevbäring som ligger i topp. Det visar att vi fortfarande har en viktig funktion, men den har förändrats, säger Leif Augustsson.

Han pekar på en generationsväxling som innebär att kunderna har andra önskemål än tidigare.

– Yngre beställer mer på nätet och har mer behov av att få paket utkörda än att stanna och prata. Den äldre generationen var van vid den personliga kontakten.

Saknas den gamla servicen?

– Ja, det är klart. Men nu har det gått några år sedan förändringen och folk har vant sig vid att göra sina ärenden i samband med att man är inne i något samhälle, säger Leif Augustsson.

Minskad kontakt

Att hänga ut ett meddelande på sin brevlåda för att avisera att man vill få en tjänst utförd har näst intill försvunnit. Det är åtta år sedan banktjänsterna försvann från lantbrevbärarens arbetsuppgifter. I dag säljer brevbärarna enstaka frimärken, men den personliga kontakten har stadigt minskat.

– Vi är inte ambulerande postkontor längre. Vi har ett förmedlingsuppdrag i form av frimärksförsäljningen. Men att dricka kaffe hos Elsa finns nästan inte längre, berättar Leif Augustsson.

Medan antalet brev blir allt färre så blir antalet paket och skrymmande brev allt fler i takt med att e-handeln ökar. Enligt PostNord e-handlar var tredje konsument som bor i samhällen med färre än 5 000 invånare minst en gång i månaden.

– Folk beställer mer varor från utlandet nu, konstaterar lantbrevbäraren Mattias Lindqvist.

– Det är så mycket att det är svårt att få plats med allt i bilarna. Lantbrevbärarna blir allt bättre på att stuva bilarna, lägger Leif Andersson till.

Många behöver väl hämta ut sitt paket hos ett ombud?

– Kunden kan ringa PostNords kundtjänst och begära utkörning i stället för att hämta hos ombud, om man har lantbrevbäring. Då får man hem paketet dag två. Den servicen är kostnadsfri för många boende på landsbygden.

Fåtal nyttjar tjänst

– Men det är ett fåtal som utnyttjar den möjligheten. Vi kan även ta med paket från kunderna om det finns färdiga frakthandlingar på. Men det hör inte heller till vanligheterna. Man har mindre kontakt med folk längs vägen nu. Men runt jul händer det att vi får en gåva i lådan, säger Mattias Lindqvist.