2016-06-17 07:49

2016-06-17 07:49

Stuvbutiken bygger ut

KARLSTAD: Gör satsningar för drygt 27 miljoner kronor

Stuvbutiken i Karlstad har hämtat sig efter vårens skriverier. Omsättningen ökar, butiken bygger ut och det finns ett ständigt behov av nyanställningar.

– Vi har fullt upp och hinner inte riktigt med. Vi måste nyanställa hela tiden, berättar butikschefen Mikael Fredriksson när NWT besöker Stuvbutiken i Karlstad.

Lagren är välfyllda och affärerna blomstrar. Det går så pass bra att Stuvbutiken nu investerar 24 miljoner kronor i att bygga ett nytt lager och bygga ut butiken med en tvåvåningsbyggnad på totalt 2 400 kvadratmeter.

– Den nya butiksdelen blir åtta meter hög och byggs ihop med den befintliga butiken, till höger om ingången. Vi har precis fått bygglov, säger Göran Debäck, Stuvbutikens vd och delägare.

Klart nästa år

Klart är att köksavdelningen, som är ny sedan oktober förra året, flyttar n i den nya delen. Men det finns även plats för nyheter i sortimentet som Stuvbutiken ännu inte vill avslöja. Byggstart blir i augusti och den nya butiksytan beräknas stå klar i slutet av nästa år.

– Samtidigt bygger vi ett nytt lager, det 18:e i ordningen, på tomten där Sääv Bil höll till på Våxnäs tidigare. Vi har rivit några byggnader där, säger Göran Debäck.

Omsättningskurvan går spikrakt uppåt varje år. Sedan starten 1989 har Stuvbutiken årligen ökat sin lokal- och butiksyta, omsättning och personal med procentuellt lika mycket.

15 nyanställda

I dag har Stuvbutiken omkring 110 anställda. Förra året rekryterades 27 personer. 14 av dem var rena nyanställningar då personalstyrkan utökades, resten ersatte tidigare personal. Hittills i år har 15 personer nyanställts.

– Vi får omkring 500 ansökningar till varje tjänst vi söker. Vi har inga svårigheter att få tag på personal, men folk med specialkompetens inom exempelvis kök, kakel eller som har lastbilskort kan vara svåra att hitta. Vi har ett ständigt behov av kompetens, säger Mikael Fredriksson.

Samtidigt som så mycket pekar uppåt har Stuvbutiken nyligen gått igenom en minst sagt turbulent period. Våren kantades av skriverier i medier om tidigare anställdas missnöje, uppsägning av kollektivavtal och låga löner till anställda EU-medborgare.

Tyngsta perioden

– Det har varit den tyngsta perioden i Stuvbutikens historia. Vi har fått lägga saker åt sidan och har halkat efter planeringsmässigt. Nu har facket lagt ner allt. Det var ingenting och det fanns ingenting, säger Jonas Wahlberg, vice vd och delägare.

– Det har tagit mycket kraft och energi och personalen känner sig kränkt av skriverierna. Vi har inte märkt av någon skillnad i affärer. Tvärtom. Vi ligger plus elva procent sett till omsättning. Kunderna har varit förbaskade på det som skrivits, säger Göran Debäck.

Nu har Stuvbutiken lämnat det hela bakom sig och satsar framåt igen. Bland annat genom att bygga ny ventilation för tre miljoner kronor till butiken. Man lägger även en halv miljon kronor på att byta ut sin webbportal.

Stark näthandel

– Vi anlitar Askås, ett lokalt företag, som ska ta oss in i framtiden. Kunderna kommer få lättare att hitta de varor de är ute efter på vår sajt, säger Mikael Fredriksson.

Sedan företaget drog igång sin webbhandel för cirka tre år sedan har försäljningen via nätet ökat mer procentuellt än försäljningen i den fysiska butiken.

– Det har överträffat våra förväntningar, men vi brukar ha låga förväntningar när vi börjar med något nytt, säger Göran Debäck.

– Målsättningen är att öka näthandeln ännu mer över hela Sverige. Webben är ett bra komplement, men det är fortfarande butiken som står för större delen av vår försäljning, säger Mikael Fredriksson.

– Vi har fullt upp och hinner inte riktigt med. Vi måste nyanställa hela tiden, berättar butikschefen Mikael Fredriksson när NWT besöker Stuvbutiken i Karlstad.

Lagren är välfyllda och affärerna blomstrar. Det går så pass bra att Stuvbutiken nu investerar 24 miljoner kronor i att bygga ett nytt lager och bygga ut butiken med en tvåvåningsbyggnad på totalt 2 400 kvadratmeter.

– Den nya butiksdelen blir åtta meter hög och byggs ihop med den befintliga butiken, till höger om ingången. Vi har precis fått bygglov, säger Göran Debäck, Stuvbutikens vd och delägare.

Klart nästa år

Klart är att köksavdelningen, som är ny sedan oktober förra året, flyttar n i den nya delen. Men det finns även plats för nyheter i sortimentet som Stuvbutiken ännu inte vill avslöja. Byggstart blir i augusti och den nya butiksytan beräknas stå klar i slutet av nästa år.

– Samtidigt bygger vi ett nytt lager, det 18:e i ordningen, på tomten där Sääv Bil höll till på Våxnäs tidigare. Vi har rivit några byggnader där, säger Göran Debäck.

Omsättningskurvan går spikrakt uppåt varje år. Sedan starten 1989 har Stuvbutiken årligen ökat sin lokal- och butiksyta, omsättning och personal med procentuellt lika mycket.

15 nyanställda

I dag har Stuvbutiken omkring 110 anställda. Förra året rekryterades 27 personer. 14 av dem var rena nyanställningar då personalstyrkan utökades, resten ersatte tidigare personal. Hittills i år har 15 personer nyanställts.

– Vi får omkring 500 ansökningar till varje tjänst vi söker. Vi har inga svårigheter att få tag på personal, men folk med specialkompetens inom exempelvis kök, kakel eller som har lastbilskort kan vara svåra att hitta. Vi har ett ständigt behov av kompetens, säger Mikael Fredriksson.

Samtidigt som så mycket pekar uppåt har Stuvbutiken nyligen gått igenom en minst sagt turbulent period. Våren kantades av skriverier i medier om tidigare anställdas missnöje, uppsägning av kollektivavtal och låga löner till anställda EU-medborgare.

Tyngsta perioden

– Det har varit den tyngsta perioden i Stuvbutikens historia. Vi har fått lägga saker åt sidan och har halkat efter planeringsmässigt. Nu har facket lagt ner allt. Det var ingenting och det fanns ingenting, säger Jonas Wahlberg, vice vd och delägare.

– Det har tagit mycket kraft och energi och personalen känner sig kränkt av skriverierna. Vi har inte märkt av någon skillnad i affärer. Tvärtom. Vi ligger plus elva procent sett till omsättning. Kunderna har varit förbaskade på det som skrivits, säger Göran Debäck.

Nu har Stuvbutiken lämnat det hela bakom sig och satsar framåt igen. Bland annat genom att bygga ny ventilation för tre miljoner kronor till butiken. Man lägger även en halv miljon kronor på att byta ut sin webbportal.

Stark näthandel

– Vi anlitar Askås, ett lokalt företag, som ska ta oss in i framtiden. Kunderna kommer få lättare att hitta de varor de är ute efter på vår sajt, säger Mikael Fredriksson.

Sedan företaget drog igång sin webbhandel för cirka tre år sedan har försäljningen via nätet ökat mer procentuellt än försäljningen i den fysiska butiken.

– Det har överträffat våra förväntningar, men vi brukar ha låga förväntningar när vi börjar med något nytt, säger Göran Debäck.

– Målsättningen är att öka näthandeln ännu mer över hela Sverige. Webben är ett bra komplement, men det är fortfarande butiken som står för större delen av vår försäljning, säger Mikael Fredriksson.