2016-06-14 16:38

2016-06-14 16:38

Vill slippa bära toapapper

KARLSTAD: "Köp av toalettpapper på nätet ökar"

Att slippa bära hem sitt toalettpapper från affären står högt på svenskarnas önskelista. Det visar en Sifoundersökning som Valmet låtit göra.

– Man tänker kanske inte på att köpa just papper på nätet, men intresset ökar i Sverige och det är en växande trend i andra länder, säger Katarina Åhsberg, marketing manager på Valmet.

Tre av tio svenskar, 30 procent, vill slippa bära hem hushålls- och toalettpapper. Det visar en Sifoundersökning som Valmet låtit genomföra inför konferensen Valmet Tissue Making Days.

Papper på andra plats

I undersökningen svarade svenskar på vilka dagligvaror de helst vill slippa bära hem från affären. Och allra flest, 36 procent av de tillfrågade, tyckte att mejerivaror var tråkigast att bära hem. Varor som bröd, fisk och grönsaker hamnar långt efter, medan papper landar på en andra plats.

– I Kina är det jättevanligt att köpa toalettpapper på nätet, berättar Katarina Åhsberg.

Anpassa för näthandel

För Valmets kunder är vetskapen kring pappersköp på nätet viktig sett till distribution.

– Det handlar bland annat om förpackningsstorlekar och hur logistiken ska organiseras för att få till en smidig leverans anpassad för näthandel, säger Jan Erikson, global försäljningschef för mjukpappersverksamheten inom Valmet.

Under veckans konferens är en talare från det globala informations- och analysföretaget Nielsen på plats för att berätta mer om e-handelstrender.

– I Kina, som är en av världens största marknader med stor potential, stod näthandeln av mjukpapper för 85 procent av nyförsäljningsvärdet 2015 med en tresiffrig tillväxt. Försäljning via nätet är en viktig förutsättning för allt fler verksamheter, säger Hewitt Lv, Nielsens Kinachef för området e-handel.

Jan Erikson lyfter fram miljöaspekten av att e-handla sitt papper.

– Jämfört med att ta bilen till köpcentret så är det klimatsmart att handla skrymmande toalettpapper och hushållspapper på nätet, säger han.

– Man tänker kanske inte på att köpa just papper på nätet, men intresset ökar i Sverige och det är en växande trend i andra länder, säger Katarina Åhsberg, marketing manager på Valmet.

Tre av tio svenskar, 30 procent, vill slippa bära hem hushålls- och toalettpapper. Det visar en Sifoundersökning som Valmet låtit genomföra inför konferensen Valmet Tissue Making Days.

Papper på andra plats

I undersökningen svarade svenskar på vilka dagligvaror de helst vill slippa bära hem från affären. Och allra flest, 36 procent av de tillfrågade, tyckte att mejerivaror var tråkigast att bära hem. Varor som bröd, fisk och grönsaker hamnar långt efter, medan papper landar på en andra plats.

– I Kina är det jättevanligt att köpa toalettpapper på nätet, berättar Katarina Åhsberg.

Anpassa för näthandel

För Valmets kunder är vetskapen kring pappersköp på nätet viktig sett till distribution.

– Det handlar bland annat om förpackningsstorlekar och hur logistiken ska organiseras för att få till en smidig leverans anpassad för näthandel, säger Jan Erikson, global försäljningschef för mjukpappersverksamheten inom Valmet.

Under veckans konferens är en talare från det globala informations- och analysföretaget Nielsen på plats för att berätta mer om e-handelstrender.

– I Kina, som är en av världens största marknader med stor potential, stod näthandeln av mjukpapper för 85 procent av nyförsäljningsvärdet 2015 med en tresiffrig tillväxt. Försäljning via nätet är en viktig förutsättning för allt fler verksamheter, säger Hewitt Lv, Nielsens Kinachef för området e-handel.

Jan Erikson lyfter fram miljöaspekten av att e-handla sitt papper.

– Jämfört med att ta bilen till köpcentret så är det klimatsmart att handla skrymmande toalettpapper och hushållspapper på nätet, säger han.