2016-06-14 19:54

2016-06-14 19:54

Han har gjort landets bästa spel

SPEL: Fick priser på Swedish Game Awards

Gustav Edberg från Karlstad kan titulera sig bäst i Sverige.
Detta sedan det spel han varit med att ta fram har utsetts till landets bästa.

Det var vid helgens Swedish Game Awards som spelet Notes of Obsession tog hem titeln som Game of the year, årets spel.

Hur känns det att ha vunnit det här priset?

– Det är fantastiskt skönt, när vi har slitit så hårt med det. Från början är det en skolkurs där vi jobbat med det spelet i tio veckor, säger Gustav Edberg, som studerar dataspelsutveckling vid högskolan i Skövde.

Spelet vann också priset för ljuddesign.

Vad har du haft för roll i skapandet av Notes of Obsession?

– Jag har varit projektledare och designer. Men vi har varit en grupp på 17 personer, där alla har slitit hårt, så det är vår förtjänst och inte bara min, säger han ödmjukt.

Vann gratisår

Efter att gruppen blivit klara skickade de in spelet till Swedish Game Awards, som är en gala öppen för studenter. Gustav Edberg säger att det var en stor spridning på genrerna. Notes of Obsession huserar inom genren skräck och går ut på att man rör sig i en svensk villa, sett ur spelarens perspektiv.

Hur kom ni på den här idén?

– Att det blev skräck är för att man påverkar spelarnas känslor så starkt, och det är mäktigt.

För de två vinsterna fick gruppen sammanlagt 22 000 kronor, men också någonting som smäller högre och som kan ge ytterligare en knuff på karriärstegen.

– Vi får ett gratisår på Incubator (ett spelstudionätverk, reds. anm.) i Skövde, där vi får låna lokaler, datorer och får personlig coachning för spelutveckling.

Något mer arbete på Notes of Obsession blir det inte. Gustav Edberg säger att det arbetet är klart.

– Så klart som vi vill ha det. Och vi kommer inte jobba tillsammans allihop heller, man kan inte vara 17 personer i en indiestudio. Men jag har hittat några som jag vill jobba tillsammans med.

Skrämda spelare

Spelet finns att ladda ner för den som vill bli skrämd i sommarnatten. Det har tusentals gjort och en del har också filmat sitt spelande och publicerat klippen på Youtube, där de bland annat visar hur skrämda de blivit under spelandets gång.

Och ni är nöjda med deras reaktioner?

– Ja, det är vi verkligen, säger Gustav Edberg och skrattar innan han fortsätter:

– Och det är roligt att läsa folks kommentarer, och det är inget småtrams. Det är kul att spelet har fått så bra kritik.

I gruppen, som kallat sig Creaky Stairs Studio vid utvecklandet av spelet, ingår också Andreas Månsson från Kristinehamn.

Det var vid helgens Swedish Game Awards som spelet Notes of Obsession tog hem titeln som Game of the year, årets spel.

Hur känns det att ha vunnit det här priset?

– Det är fantastiskt skönt, när vi har slitit så hårt med det. Från början är det en skolkurs där vi jobbat med det spelet i tio veckor, säger Gustav Edberg, som studerar dataspelsutveckling vid högskolan i Skövde.

Spelet vann också priset för ljuddesign.

Vad har du haft för roll i skapandet av Notes of Obsession?

– Jag har varit projektledare och designer. Men vi har varit en grupp på 17 personer, där alla har slitit hårt, så det är vår förtjänst och inte bara min, säger han ödmjukt.

Vann gratisår

Efter att gruppen blivit klara skickade de in spelet till Swedish Game Awards, som är en gala öppen för studenter. Gustav Edberg säger att det var en stor spridning på genrerna. Notes of Obsession huserar inom genren skräck och går ut på att man rör sig i en svensk villa, sett ur spelarens perspektiv.

Hur kom ni på den här idén?

– Att det blev skräck är för att man påverkar spelarnas känslor så starkt, och det är mäktigt.

För de två vinsterna fick gruppen sammanlagt 22 000 kronor, men också någonting som smäller högre och som kan ge ytterligare en knuff på karriärstegen.

– Vi får ett gratisår på Incubator (ett spelstudionätverk, reds. anm.) i Skövde, där vi får låna lokaler, datorer och får personlig coachning för spelutveckling.

Något mer arbete på Notes of Obsession blir det inte. Gustav Edberg säger att det arbetet är klart.

– Så klart som vi vill ha det. Och vi kommer inte jobba tillsammans allihop heller, man kan inte vara 17 personer i en indiestudio. Men jag har hittat några som jag vill jobba tillsammans med.

Skrämda spelare

Spelet finns att ladda ner för den som vill bli skrämd i sommarnatten. Det har tusentals gjort och en del har också filmat sitt spelande och publicerat klippen på Youtube, där de bland annat visar hur skrämda de blivit under spelandets gång.

Och ni är nöjda med deras reaktioner?

– Ja, det är vi verkligen, säger Gustav Edberg och skrattar innan han fortsätter:

– Och det är roligt att läsa folks kommentarer, och det är inget småtrams. Det är kul att spelet har fått så bra kritik.

I gruppen, som kallat sig Creaky Stairs Studio vid utvecklandet av spelet, ingår också Andreas Månsson från Kristinehamn.