2016-06-02 11:11

2016-06-02 11:11

30 nya jobb vid Karlstadskontoret

KARLSTAD: Nordea storsatsar på onlinetjänster

Nordea storsatsar på onlinetjänster för rådgivning till kunderna. En ny stor onlineenhet placeras i Karlstad, där ett 30-tal personer får arbete.
– Det här är riktigt stort. Jag är enormt glad att vi fick den här möjligheten. Bra för kunderna, bra för Värmland och bra för jobben, säger Kristina Frid, Karlstad, regionchef i Nordea privatmarknad väst.

Nordea har redan onlineenheter i storstäderna, men Karlstad är en av de första stora regionala enheterna.

– Enheten i Karlstad kommer att betjäna Nordea-kunder över hela landet. Det handlar om digitala direktuppkopplingar med kunderna, som på ett bra sätt kan följa rådgivningen kring olika banktjänster.

Den nya enheten kommer att ha öppet dagligen fram till klockan 21, alltså även söndagar.

– Vi startar någon gång efter sommaren.

Rekryteringen

Rekryteringen kommer att ske både internt och externt.

– Det är säkert en och annan anställd som kommer att söka tjänsterna internt, men det blir många nya jobb till Karlstad och Värmland, säger Kristina Frid.

Det här är den digitala utvecklingen i ett nötskal. Det kommer inte att dröja särskilt länge förrän bankens rådgivare och kunden sitter ansikte mot ansikte i datorn och via Skype för samtal om banktjänsterna. Det som nu sker i Karlstad är bara inledningen på den digitala utvecklingen.

– Självfallet kommer den traditionella rådgivningen att finnas kvar. Många vill säkert använda den möjligheten. Ingen skall behöva vara osäker på att mista möjligheten till vanlig rådgivning.

Mycket talar för att den nya online-enheten rent fysiskt kommer att få plats i Nordeas befintliga lokaler i centrala Karlstad.

– Vi hoppas att det blir på det sättet, säger Kristina Frid.

Nordea har redan onlineenheter i storstäderna, men Karlstad är en av de första stora regionala enheterna.

– Enheten i Karlstad kommer att betjäna Nordea-kunder över hela landet. Det handlar om digitala direktuppkopplingar med kunderna, som på ett bra sätt kan följa rådgivningen kring olika banktjänster.

Den nya enheten kommer att ha öppet dagligen fram till klockan 21, alltså även söndagar.

– Vi startar någon gång efter sommaren.

Rekryteringen

Rekryteringen kommer att ske både internt och externt.

– Det är säkert en och annan anställd som kommer att söka tjänsterna internt, men det blir många nya jobb till Karlstad och Värmland, säger Kristina Frid.

Det här är den digitala utvecklingen i ett nötskal. Det kommer inte att dröja särskilt länge förrän bankens rådgivare och kunden sitter ansikte mot ansikte i datorn och via Skype för samtal om banktjänsterna. Det som nu sker i Karlstad är bara inledningen på den digitala utvecklingen.

– Självfallet kommer den traditionella rådgivningen att finnas kvar. Många vill säkert använda den möjligheten. Ingen skall behöva vara osäker på att mista möjligheten till vanlig rådgivning.

Mycket talar för att den nya online-enheten rent fysiskt kommer att få plats i Nordeas befintliga lokaler i centrala Karlstad.

– Vi hoppas att det blir på det sättet, säger Kristina Frid.