2016-05-20 15:44

2016-05-20 15:44

Värmland måste öka tempot

VÄRMLAND: Satsa på en svensk-norsk region

Utveckla ett regionsamarbete mellan norska Akershus, Östfold, Hedmark, och Örebro och Värmland i Sverige. På det sättet skapas en enorm arbetsmarknadsregion med möjligheter till en utbyggd infrastruktur och en sjukvård som slår det mesta. Det menar Leif Lendrup och Urban Hermansson i den politiskt oberoende tankesmedjan, Transnorden Sweden.
– I första skedet siktar vi in oss på en större naturlig region med ekonomiskt samarbete som efterhand också kan övergå i ett administrativt samarbete, anser de operativa tjänstemännen i tankesmedjan.

Leif Lendrup och Urban Hermansson är kända värmländska företagare som uppnått pensionsåldern och som är de enda operativa tjänstemännen i tankesmedjan, där ytterligare ett tiotal personer, främst värmlänningar, ingår.

– Vi är två glada pensionärer plus några andra som förstår vad en del andra i Värmland inte förstår. Om Värmland skall överleva och Karlstadsregionen skall växa måste vi få tillstånd en arbetsmarknadsregion från Oslo till Örebro och vidare mot Stockholm. På det sättet utvecklas Karlstadsregionen i positiv riktning och vi skulle få ett rejält uppsving i infrastrukturprojekten.

Stor spridning

Rapporten skall nu spridas till politikerna och näringslivet i Värmland, Örebro samt till de norska grannlänen. En stor svensk-norsk samarbetskonferens planeras och landshövdingarna/ fylkesmännen i berörda län och fylken skall uppvaktas.

Intressant i sammanhanget är att rapporten till stora delar liknar vad den värmländske landshövdingen, Rolf Edberg, en gång föreslog, Han ville börja med den så kallade Arko-regionen för att sedan gå vidare med ett bredare samarbete. Nu lägger tankesmedjan Transnorden Sweden också till Örebro som samarbetspartner.

Med i TENT-T

En viktig del i rapporten är att tankesmedjan fått acceptans från Gränskommittén att driva projektet vidare. Detsamma gäller EU:s TENTacle grupp där, Blekinge, Skåne och Örebro ingår. TENT-T projekten har ekonomiskt stöd av EU och är viktiga infrastrukturprojekt som kopplar samman olika europeiska länder och skapar utveckling.

– Vi menar att stora investeringar på järnvägssträckan Oslo-Karlstad-Örebro-Stockholm skall finns med i nästa utlysning av TENT-T. Redan i dag finns det ett långsiktigt samarbete mellan 23 partner i nio europeiska länder, säger Urban Hermansson.

Naturligt

Men är inte det här ett sätt att driva på regionbildning österut istället för vad flera politiska partier i Värmland föreslår, regionbildning med Västra Götaland?

– I dagsläget tar vi inte ställning till de administrativa regionerna. Det får bli en senare fråga. Vi talar om naturliga ekonomiska regionsamarbeten, där jobb och utveckling är i fokus.

Transnorden Sweden har också ett samarbete med norska tankesmedjan, Tänk Gröne Bane, TGB

– De har siktet inställt på höghastighetståg mellan Oslo-Stockholm. Det kan även vi tänka oss. Vi anser att den svenska regeringen i dagsläget är alltför rädda för de ekonomiska konsekvenserna av en satsning på höghastighetståg. Låt oss säga att satsningen skulle uppgå till 300 miljarder kronor. I en avskrivning på 50 år är detta inte så oroande.

Förnuftiga

Hur tror ni politikerna i Värmland reagerar över rapporten?

– Nu kommer inte det här samlade förslaget från dem själva, men vi tror att de värmländska politikerna är förnuftiga och förstår att detta kan vara rätt väg till utveckling. Näringslivet och Handelskammaren gillar det vi framför.

Leif Lendrup och Urban Hermansson är kända värmländska företagare som uppnått pensionsåldern och som är de enda operativa tjänstemännen i tankesmedjan, där ytterligare ett tiotal personer, främst värmlänningar, ingår.

– Vi är två glada pensionärer plus några andra som förstår vad en del andra i Värmland inte förstår. Om Värmland skall överleva och Karlstadsregionen skall växa måste vi få tillstånd en arbetsmarknadsregion från Oslo till Örebro och vidare mot Stockholm. På det sättet utvecklas Karlstadsregionen i positiv riktning och vi skulle få ett rejält uppsving i infrastrukturprojekten.

Stor spridning

Rapporten skall nu spridas till politikerna och näringslivet i Värmland, Örebro samt till de norska grannlänen. En stor svensk-norsk samarbetskonferens planeras och landshövdingarna/ fylkesmännen i berörda län och fylken skall uppvaktas.

Intressant i sammanhanget är att rapporten till stora delar liknar vad den värmländske landshövdingen, Rolf Edberg, en gång föreslog, Han ville börja med den så kallade Arko-regionen för att sedan gå vidare med ett bredare samarbete. Nu lägger tankesmedjan Transnorden Sweden också till Örebro som samarbetspartner.

Med i TENT-T

En viktig del i rapporten är att tankesmedjan fått acceptans från Gränskommittén att driva projektet vidare. Detsamma gäller EU:s TENTacle grupp där, Blekinge, Skåne och Örebro ingår. TENT-T projekten har ekonomiskt stöd av EU och är viktiga infrastrukturprojekt som kopplar samman olika europeiska länder och skapar utveckling.

– Vi menar att stora investeringar på järnvägssträckan Oslo-Karlstad-Örebro-Stockholm skall finns med i nästa utlysning av TENT-T. Redan i dag finns det ett långsiktigt samarbete mellan 23 partner i nio europeiska länder, säger Urban Hermansson.

Naturligt

Men är inte det här ett sätt att driva på regionbildning österut istället för vad flera politiska partier i Värmland föreslår, regionbildning med Västra Götaland?

– I dagsläget tar vi inte ställning till de administrativa regionerna. Det får bli en senare fråga. Vi talar om naturliga ekonomiska regionsamarbeten, där jobb och utveckling är i fokus.

Transnorden Sweden har också ett samarbete med norska tankesmedjan, Tänk Gröne Bane, TGB

– De har siktet inställt på höghastighetståg mellan Oslo-Stockholm. Det kan även vi tänka oss. Vi anser att den svenska regeringen i dagsläget är alltför rädda för de ekonomiska konsekvenserna av en satsning på höghastighetståg. Låt oss säga att satsningen skulle uppgå till 300 miljarder kronor. I en avskrivning på 50 år är detta inte så oroande.

Förnuftiga

Hur tror ni politikerna i Värmland reagerar över rapporten?

– Nu kommer inte det här samlade förslaget från dem själva, men vi tror att de värmländska politikerna är förnuftiga och förstår att detta kan vara rätt väg till utveckling. Näringslivet och Handelskammaren gillar det vi framför.