2016-04-27 06:00

2016-04-27 06:00

"Vi måste effektivisera och bli ännu bättre"

Nu knyter vi näven i byxfickan, tar varandra i hand och jobbar med effektiviseringen. Vi måste hela tiden bli bättre. Detta med tanke på den stora konkurrensen från lågprisföretagen, säger Jan Fridholm, t.f., vd vid Lesjöfors Fjädrar.

– Vår överlevnad handlar hela tiden om effektivisering, produktutveckling och service. Det är fullt möjligt för våra kunder att köpa fjädrar på julafton. Vi är med andra ord rejält kundnära.

När den samlade industrin i Lesjöfors gick på högvarv hade mellan 700-800 Lesjöforsbor jobb på nära håll. I dag har Lesjöfors Fjädrar 90 anställda, Springwire har ett 25-tal anställda. Sedan finns det några småföretag som är mer eller mindre kända.

– På toppen av organisationen jobbar vi med tillsvidareanställda. Det går lite upp och ned i branschen och vi har inget konjunkturavtal som exempelvis Uddeholm skapade tillsammans med sina anställda. Vi måste anställa och friställa beroende på konjunktur, säger Jan Fridholm.

Ifjol ökade omsättningen för Lesjöfors Fjädrar till 248 miljoner kronor, 223 miljoner kronor 2014. Lesjöfors Fjädrar ligger i den omedelbara toppen när det gäller lönsamheten, men allra lönsammast i gruppen är Nordmarkshyttan. De olika enheterna inom Lesjöfors-koncernen samverkar med varandra. 80 procent av tillverkningen av fjädrar går till eftermarknaden för personbilar.

Men varför tillverkar ni inte originalfjädrar till bilarna?

– Det går inte. Lönekostnaderna är för höga i Sverige, säger Jan Fridholm.

Under 2015 tillverkades 3,7 miljoner fjädrar i fabriken i Lesjöfors. Det går åt 8 500 ton stål för att klara tillverkningen.

Tror du att Lesjöfors Fjädrar finns kvar om tio år?

– Det är jag fullständigt övertygad om, säger Jan Fridholm.

När den samlade industrin i Lesjöfors gick på högvarv hade mellan 700-800 Lesjöforsbor jobb på nära håll. I dag har Lesjöfors Fjädrar 90 anställda, Springwire har ett 25-tal anställda. Sedan finns det några småföretag som är mer eller mindre kända.

– På toppen av organisationen jobbar vi med tillsvidareanställda. Det går lite upp och ned i branschen och vi har inget konjunkturavtal som exempelvis Uddeholm skapade tillsammans med sina anställda. Vi måste anställa och friställa beroende på konjunktur, säger Jan Fridholm.

Ifjol ökade omsättningen för Lesjöfors Fjädrar till 248 miljoner kronor, 223 miljoner kronor 2014. Lesjöfors Fjädrar ligger i den omedelbara toppen när det gäller lönsamheten, men allra lönsammast i gruppen är Nordmarkshyttan. De olika enheterna inom Lesjöfors-koncernen samverkar med varandra. 80 procent av tillverkningen av fjädrar går till eftermarknaden för personbilar.

Men varför tillverkar ni inte originalfjädrar till bilarna?

– Det går inte. Lönekostnaderna är för höga i Sverige, säger Jan Fridholm.

Under 2015 tillverkades 3,7 miljoner fjädrar i fabriken i Lesjöfors. Det går åt 8 500 ton stål för att klara tillverkningen.

Tror du att Lesjöfors Fjädrar finns kvar om tio år?

– Det är jag fullständigt övertygad om, säger Jan Fridholm.