2016-04-27 06:00

2016-04-27 06:00

"Nu tar vi kampen med lågprisföretagen"

2015 gjorde Lesjöfors AB, med 21 fabriker i Sverige och utlandet, sitt bästa rörelseresultat någonsin eller 388 miljoner kronor att jämföra med 2014 års resultat, 320 miljoner kronor, men vad händer i år?

– Sverige går bra ekonomiskt. Bruttonationalprodukten, BNP, förbättras, men inom industrin ser vi inte samma ljusa bild. Under första kvartalet i år såg vi ingen tillväxt, säger Kjell-Arne Lidbäck, vd i Lesjöfors AB.

Vad händer du under resten av 2016?

– Som du vet är vi via ägarna Beijer Alma börsnoterade och vi är försiktiga med att i förtid presentera våra prognoser, men jag kan säga att det inte ser helt ljust ut.

Passerar vallen?

2015 var Lesjöfors AB nära att passera två miljarder kronor i orderingång. Spränger ni den vallen i år?

– Det tror jag inte, men vi växer både organiskt och via förvärv. Därför är det inte helt logiskt att spekulera i vart vi hamnar.

Lesjöfors AB är en av Europas ledande tillverkare av fjäderprodukter. Trycket från lågprisländerna har gjort att Lesjöfors-koncernen opererar på två sätt, dels genom att förvärva fabriker i lågprisländer, men dels också genom kraftfulla program för ökad effektivisering.

– Vi har dragit i gång ett nytt program som skall ge oss mer kraft i tillverkningen, försäljningen, öka på servicekunnandet och sänka kostnaderna.

Duktiga

Får du de anställda med på tåget?

– Det tycker jag. Kolla vid Lesjöfors Fjädrar. Där är de duktiga på att ta till sig budskapet och förändra. Där har vi fått i gång en nytändning.

Kjell-Arne Lidbäck talar länge om Lesjöfors AB som ett serviceföretag.

– Utan bra service står vi oss slätt. Det är bara så. Man kan mäta leverantörsförmåga på olika sätt, men vi talar om en förmåga på 99 procent. Det tycker vi är rätt bra.

Vad tror du om överlevnaden för de svenska fabrikerna?

– Den är god.

– Sverige går bra ekonomiskt. Bruttonationalprodukten, BNP, förbättras, men inom industrin ser vi inte samma ljusa bild. Under första kvartalet i år såg vi ingen tillväxt, säger Kjell-Arne Lidbäck, vd i Lesjöfors AB.

Vad händer du under resten av 2016?

– Som du vet är vi via ägarna Beijer Alma börsnoterade och vi är försiktiga med att i förtid presentera våra prognoser, men jag kan säga att det inte ser helt ljust ut.

Passerar vallen?

2015 var Lesjöfors AB nära att passera två miljarder kronor i orderingång. Spränger ni den vallen i år?

– Det tror jag inte, men vi växer både organiskt och via förvärv. Därför är det inte helt logiskt att spekulera i vart vi hamnar.

Lesjöfors AB är en av Europas ledande tillverkare av fjäderprodukter. Trycket från lågprisländerna har gjort att Lesjöfors-koncernen opererar på två sätt, dels genom att förvärva fabriker i lågprisländer, men dels också genom kraftfulla program för ökad effektivisering.

– Vi har dragit i gång ett nytt program som skall ge oss mer kraft i tillverkningen, försäljningen, öka på servicekunnandet och sänka kostnaderna.

Duktiga

Får du de anställda med på tåget?

– Det tycker jag. Kolla vid Lesjöfors Fjädrar. Där är de duktiga på att ta till sig budskapet och förändra. Där har vi fått i gång en nytändning.

Kjell-Arne Lidbäck talar länge om Lesjöfors AB som ett serviceföretag.

– Utan bra service står vi oss slätt. Det är bara så. Man kan mäta leverantörsförmåga på olika sätt, men vi talar om en förmåga på 99 procent. Det tycker vi är rätt bra.

Vad tror du om överlevnaden för de svenska fabrikerna?

– Den är god.