2016-04-27 06:00

2016-04-27 06:00

Kulturen stärker näringslivet

KRÖNIKA: JONNY OHLSSON

Kulturen är viktig för näringslivet. Därför är det i hög grad angeläget att politikerna, både nationellt och regionalt, ser till att på ett bättre sätt stötta kulturutbudet. Jag minns hur bestämd förre landshövdingen i Värmland, Ingemar Eliasson, var på den punkten, Han menade att kulturen var en del av drivet för näringslivet och vill politikerna att det skapas tillväxt skall man också tänka på den betydelse kulturen har för näringslivet.

Kanske var det så att han och förre Volvochefen, Pehr G Gyllenhammar, talade i hop sig under deras tid tillsammans på Handelshögskolan i Stockholm. Volvo var en period riktigt duktiga på att sponsra kulturarrangemang av alla de slag, även idrotten och då kanske främst ridsporten.

På senare år har det skett en fantastisk utveckling av kulturutbudet i Karlstad, men det handlar även om en god utveckling på flera andra ställen i länet, inte minst i Säffle. Folk kommer långväga ifrån för att se teater och njuta av opera och musikarrangemang av alla de slag. Något som också drar med sig övernattningar på hotellen och besök på restaurangerna.

En annan fördel är att kända recensenter i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, SVT och Sveriges Radio kommer till Karlstad för att se och tycka till om premiärerna. På det sättet skapar kulturutbudet en reklambricka för Värmland och kulturutbudet i stort.

På samma sätt var det när Värmland hade flera börsnoterade företag, Uddeholm, Billerud och Wermlandsbanken, för att nu nämna några exempel. Då fick Värmland frekventa besök av ekonomijournalisterna från rikstidningarna. De förde ut de ekonomiska budskapen kring företagen och varumärket Värmland. I dag är det bara Rottneros och Billerud Korsnäs som finns med på börsen, men de lockar inte särskilt många ekonomijournalister till Värmland. Dessutom har varken Rottneros eller Billerud Korsnäs sitt huvudsäte i Värmland. Uddeholm är via sina ägare börsnoterade i Österrike.

Det stigande kulturutbudet i länet är också viktigt för företagens representation. Förr i världen satt många företagschefer i Karlstad med sina affärsbekanta på groggverandan vid Stadshotellet eller också drog de i väg med kunderna till restaurang Sandgrund för att där ta en svängom med Karlstadstjejerna.

I dag handlar representationen, förutom av luncherna, om golf och kultur. Två alldeles utmärkta sätt för företagen att representera. Först få frisk luft och motion, sedan ett teaterbesök på kvällen. Det är en bra kombination som med stor säkerhet slutar med en affär.

Kanske golf och kultur skall vara en del av programmet när Handelskammaren i Värmland 2017 anordnar nästa affärsresa?

Kulturen är viktig för näringslivet. Därför är det i hög grad angeläget att politikerna, både nationellt och regionalt, ser till att på ett bättre sätt stötta kulturutbudet. Jag minns hur bestämd förre landshövdingen i Värmland, Ingemar Eliasson, var på den punkten, Han menade att kulturen var en del av drivet för näringslivet och vill politikerna att det skapas tillväxt skall man också tänka på den betydelse kulturen har för näringslivet.

Kanske var det så att han och förre Volvochefen, Pehr G Gyllenhammar, talade i hop sig under deras tid tillsammans på Handelshögskolan i Stockholm. Volvo var en period riktigt duktiga på att sponsra kulturarrangemang av alla de slag, även idrotten och då kanske främst ridsporten.

På senare år har det skett en fantastisk utveckling av kulturutbudet i Karlstad, men det handlar även om en god utveckling på flera andra ställen i länet, inte minst i Säffle. Folk kommer långväga ifrån för att se teater och njuta av opera och musikarrangemang av alla de slag. Något som också drar med sig övernattningar på hotellen och besök på restaurangerna.

En annan fördel är att kända recensenter i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, SVT och Sveriges Radio kommer till Karlstad för att se och tycka till om premiärerna. På det sättet skapar kulturutbudet en reklambricka för Värmland och kulturutbudet i stort.

På samma sätt var det när Värmland hade flera börsnoterade företag, Uddeholm, Billerud och Wermlandsbanken, för att nu nämna några exempel. Då fick Värmland frekventa besök av ekonomijournalisterna från rikstidningarna. De förde ut de ekonomiska budskapen kring företagen och varumärket Värmland. I dag är det bara Rottneros och Billerud Korsnäs som finns med på börsen, men de lockar inte särskilt många ekonomijournalister till Värmland. Dessutom har varken Rottneros eller Billerud Korsnäs sitt huvudsäte i Värmland. Uddeholm är via sina ägare börsnoterade i Österrike.

Det stigande kulturutbudet i länet är också viktigt för företagens representation. Förr i världen satt många företagschefer i Karlstad med sina affärsbekanta på groggverandan vid Stadshotellet eller också drog de i väg med kunderna till restaurang Sandgrund för att där ta en svängom med Karlstadstjejerna.

I dag handlar representationen, förutom av luncherna, om golf och kultur. Två alldeles utmärkta sätt för företagen att representera. Först få frisk luft och motion, sedan ett teaterbesök på kvällen. Det är en bra kombination som med stor säkerhet slutar med en affär.

Kanske golf och kultur skall vara en del av programmet när Handelskammaren i Värmland 2017 anordnar nästa affärsresa?