2016-04-06 06:00

2016-04-06 06:00

Lite Sverige mitt i Kina

SU-PING

Tänk att man kan hitta svenska oaser mitt i Kina.

Min mamma behövde nya möbler när jag var hemma sist. Så vi bestämde oss för att åka till Ikea i Chengdu (som har drygt 14 miljoner invånare) för att titta lite. Det kändes varmt i hjärtat när jag kom in genom varuhusdörrarna och möts av en stor skylt där det står hej på både svenska och kinesiska.

Går man sedan genom affären så kunde man tro att man var i Karlstad. Det är i stort sett samma varor och priserna såg ut att vara samma. Men sedan kom jag på att det var kinesiska valutan Yuan i stället för svenska kronor, vilket betyder att det är ungefär 30 procent dyrare i Kina. Förutom att namnen på möblerna är på kinesiska var allting mycket svenskt, samma labyrint för att ta sig genom affären. Man kunde förutom kinesisk mat få inlagd sill eller köttbullar med potatis och lingonsylt i restaurangen, precis som i Karlstad.

Egentligen är det ju ganska fantastiskt att Ikea fått ett sådant inflytande på den kinesiska marknaden (såg just att de öppnade ännu ett varuhus i Chengdu förra veckan). De har ett kinesiskt varumärke (Yijia), vilket gör det lättare för kineser att läsa och komma ihåg. Yijia betyder billigt, bekvämt och passar för hem, detta ger en riktigt bra känsla.

För några sedan såg jag en tv-serie med drygt 100 avsnitt där all inredning och möbler kom från Ikea, sådant påverkar nog hur folk anser att ett modernt hem ska se ut. Flera av mina kompisar är stolta att berätta för mig att de har köpt möbler från Ikea. Utländska produkter exempelvis från H&M och Ikea ger hög status. Det har fått till resultat att det finns många företag med namn som till förvirring liknar kända utländska företag. Därför bör svenska företag som vill sälja eller etablera sig i Kina se till att skydda sitt varumärke.

Att svenska varor har ett mycket gott rykte är något som vi bör utnyttja och värna om. Det är ju fascinerande att varor som (oftast) är tillverkade i Kina, säljs till lägre pris i Sverige jämfört med Kina.

Förut har jag nämnt att man säljer kanadensisk luft på flaska till Kina. Nu har man i en by i södra kinas berg börjat sälja frisk luft i plastpåse till turister och det lär ha strykande åtgång. Förresten har jag fått beställning på svensk frisk luft nästa gång jag åker till Kina.

Min mamma behövde nya möbler när jag var hemma sist. Så vi bestämde oss för att åka till Ikea i Chengdu (som har drygt 14 miljoner invånare) för att titta lite. Det kändes varmt i hjärtat när jag kom in genom varuhusdörrarna och möts av en stor skylt där det står hej på både svenska och kinesiska.

Går man sedan genom affären så kunde man tro att man var i Karlstad. Det är i stort sett samma varor och priserna såg ut att vara samma. Men sedan kom jag på att det var kinesiska valutan Yuan i stället för svenska kronor, vilket betyder att det är ungefär 30 procent dyrare i Kina. Förutom att namnen på möblerna är på kinesiska var allting mycket svenskt, samma labyrint för att ta sig genom affären. Man kunde förutom kinesisk mat få inlagd sill eller köttbullar med potatis och lingonsylt i restaurangen, precis som i Karlstad.

Egentligen är det ju ganska fantastiskt att Ikea fått ett sådant inflytande på den kinesiska marknaden (såg just att de öppnade ännu ett varuhus i Chengdu förra veckan). De har ett kinesiskt varumärke (Yijia), vilket gör det lättare för kineser att läsa och komma ihåg. Yijia betyder billigt, bekvämt och passar för hem, detta ger en riktigt bra känsla.

För några sedan såg jag en tv-serie med drygt 100 avsnitt där all inredning och möbler kom från Ikea, sådant påverkar nog hur folk anser att ett modernt hem ska se ut. Flera av mina kompisar är stolta att berätta för mig att de har köpt möbler från Ikea. Utländska produkter exempelvis från H&M och Ikea ger hög status. Det har fått till resultat att det finns många företag med namn som till förvirring liknar kända utländska företag. Därför bör svenska företag som vill sälja eller etablera sig i Kina se till att skydda sitt varumärke.

Att svenska varor har ett mycket gott rykte är något som vi bör utnyttja och värna om. Det är ju fascinerande att varor som (oftast) är tillverkade i Kina, säljs till lägre pris i Sverige jämfört med Kina.

Förut har jag nämnt att man säljer kanadensisk luft på flaska till Kina. Nu har man i en by i södra kinas berg börjat sälja frisk luft i plastpåse till turister och det lär ha strykande åtgång. Förresten har jag fått beställning på svensk frisk luft nästa gång jag åker till Kina.