2016-04-01 07:51

2016-04-01 13:48

Samarbete för fler affärer

KARLSTAD: 30 företag i unik satsning

Det vi inte klarar själva kan vi göra tillsammans. Så tänkte Jonas Dahlgren, Bam 54, Karlstad, när han för en tid sedan bjöd in ett 30-tal småföretag inom kommunikation, marknad, produktion och reklam i Karlstad till överläggningar om samarbete.

– Nu har vi kommit överens om ett unikt samarbete. Vi har blickarna riktade mot storstäderna där vi tillsammans kan genomföra större affärer och klara att leverera de olika kompetenser som efterfrågas.

Det är småföretag, ägda av en eller två personer, som ingår i samarbetet. Småföretag som inte alltid klarar att själva leverera allt till det upphandlande företaget.

– Det har varit för mycket egoism i branschen. Alla har bevakat alla och vi har säkert missat stora order av den anledningen att vi inte samverkat, säger Jonas Dahlgren.

Jättehäftigt

I går träffades en del av företagen för att finslipa konceptet inför den gemensamma marknadsföringen.

– Det här blir jättehäftigt. Jag är övertygad om att vi som deltar i samarbetet får ut något positivt. Nu kan vi jobba som en betydligt större produktionsbyrå med fler kompetenser, säger Kristina Öijeberg, Koi Produktionsbyrå.

Gruppen som har arbetsnamnet, ”Paraplybyrån” har redan gått igenom hur man skall hantera det ekonomiska, kundrelationerna och faktureringen.

- Varje företag som får en stor order ser till att koppla på andra i gruppen för att leverera de olika kompetenserna. Slutkunden får bara en faktura. Varje inblandat företag fakturerar sitt jobb till den som fått upphandlingen och slutkunden får som sagt sin faktura, säger Eva Runald

Inte så vanligt

Det här med regionalt företagssamarbete riktade mot en stor marknad är inte så vanligt inom reklambranschen. Ofta handlar det om en central nod i storstäderna dit företag med fördel kan vända sig eller också är det enskilda företag som förhandlar och plockar med sig samarbetspartners. Sedan är affärsdiskussionerna i gång och alla inblandade i ”Paraplybyrån” kanske får en del av kakan.

De närmaste veckorna kommer ” Paraplybyrån” att marknadsföra sig regionalt och nationellt.

Det är småföretag, ägda av en eller två personer, som ingår i samarbetet. Småföretag som inte alltid klarar att själva leverera allt till det upphandlande företaget.

– Det har varit för mycket egoism i branschen. Alla har bevakat alla och vi har säkert missat stora order av den anledningen att vi inte samverkat, säger Jonas Dahlgren.

Jättehäftigt

I går träffades en del av företagen för att finslipa konceptet inför den gemensamma marknadsföringen.

– Det här blir jättehäftigt. Jag är övertygad om att vi som deltar i samarbetet får ut något positivt. Nu kan vi jobba som en betydligt större produktionsbyrå med fler kompetenser, säger Kristina Öijeberg, Koi Produktionsbyrå.

Gruppen som har arbetsnamnet, ”Paraplybyrån” har redan gått igenom hur man skall hantera det ekonomiska, kundrelationerna och faktureringen.

- Varje företag som får en stor order ser till att koppla på andra i gruppen för att leverera de olika kompetenserna. Slutkunden får bara en faktura. Varje inblandat företag fakturerar sitt jobb till den som fått upphandlingen och slutkunden får som sagt sin faktura, säger Eva Runald

Inte så vanligt

Det här med regionalt företagssamarbete riktade mot en stor marknad är inte så vanligt inom reklambranschen. Ofta handlar det om en central nod i storstäderna dit företag med fördel kan vända sig eller också är det enskilda företag som förhandlar och plockar med sig samarbetspartners. Sedan är affärsdiskussionerna i gång och alla inblandade i ”Paraplybyrån” kanske får en del av kakan.

De närmaste veckorna kommer ” Paraplybyrån” att marknadsföra sig regionalt och nationellt.