2016-03-30 06:00

2016-03-31 12:11

Läs varningslistan från Konsumentverket!

KRÖNIKA: JOLANDA GIRZL

Nu kommer många konsumenter som har kontaktat Konsument Europa och efterfrågat information om företag och påpekat att vi oftare borde gå ut och varna om olika företeelser att bli nöjda.

Konsumentverket har lanserat en varningslista som grundar sig i huvudsak på anmälningar till Konsumentverket samt klagomål till Hallå konsument och Konsument Europa. Listan uppdateras varje vecka och nytillkomna bolag markeras. Syftet med listan är att du som konsument ska undvika att drabbas och att du som redan har drabbats ska få veta vart du ska vända dig.

Drygt hälften av bolagen på listan är dagligen återkommande klagomål hos Konsument Europa. Trots att vi regelbundet varnar för olika försäljningsmetoder som tillämpas av bolag som t.ex. säljer bilvärderingstjänster eller hudprodukter och olika piller, så fortsätter ärenden att strömma in till oss. Hittills i år har vi tagit emot över 1 600 ärenden varav 1 300 är klagomål och många av dem berör nämnda bolag. 62 000 konsumenter har hittills i år läst våra svar på frågeforumet som vi har och det är ett nytt rekord. De flesta frågorna handlar fortfarande om olika abonnemangsfällor och bilvärderingstjänster.

Jag har tidigare nämnt att problemen med abonnemangsfällor även har bidragit till att Konsument Europa allt oftare får krav från konsumenter på återbetalning av kortdebiteringar. Dessa krav får vi per e-post, via inlägg på vårt forum eller i telefonsamtal. Vissa företag nämner Konsument Europa när de nekar konsumenten återbetalning och då tror vissa konsumenter att pengarna ska återbetalas av Konsument Europa.

Detta har blivit ett allt större problem för oss, då många av dessa meddelanden har en obehaglig ton och ganska ofta hotas vi med polisanmälan. Det känns konstigt att behöva hänvisa dessa konsumenter att kontakta polisen, så att polisen kan bekräfta att Konsument Europa är en enhet inom Konsumentverket och inte ett företag.

Problemen med bilvärderingstjänster fortsätter och inkassokrav från en advokatfirma i Estland skrämmer många konsumenter till att betala. Bolaget som skickar ut inkassokraven har inget tillstånd från Datainspektionen att bedriva inkassoverksamhet i Sverige. Konsument Europa kontaktade nyligen Datainspektionen, som har skrivit till företaget och talat om vilka regler som gäller. Företaget anser att de inte behöver något tillstånd och fortsätter med sina inkassoutskick. Datainspektionen delar inte företagets uppfattning och utreder för närvarande hur myndigheten ska gå vidare i ärendet.

Det finns vissa saker som du bör tänka på innan du beställer något på nätet. Använd Konsument Europas checklistor för e-handel så kan du undvika tråkiga situationer.

Nu kommer många konsumenter som har kontaktat Konsument Europa och efterfrågat information om företag och påpekat att vi oftare borde gå ut och varna om olika företeelser att bli nöjda.

Konsumentverket har lanserat en varningslista som grundar sig i huvudsak på anmälningar till Konsumentverket samt klagomål till Hallå konsument och Konsument Europa. Listan uppdateras varje vecka och nytillkomna bolag markeras. Syftet med listan är att du som konsument ska undvika att drabbas och att du som redan har drabbats ska få veta vart du ska vända dig.

Drygt hälften av bolagen på listan är dagligen återkommande klagomål hos Konsument Europa. Trots att vi regelbundet varnar för olika försäljningsmetoder som tillämpas av bolag som t.ex. säljer bilvärderingstjänster eller hudprodukter och olika piller, så fortsätter ärenden att strömma in till oss. Hittills i år har vi tagit emot över 1 600 ärenden varav 1 300 är klagomål och många av dem berör nämnda bolag. 62 000 konsumenter har hittills i år läst våra svar på frågeforumet som vi har och det är ett nytt rekord. De flesta frågorna handlar fortfarande om olika abonnemangsfällor och bilvärderingstjänster.

Jag har tidigare nämnt att problemen med abonnemangsfällor även har bidragit till att Konsument Europa allt oftare får krav från konsumenter på återbetalning av kortdebiteringar. Dessa krav får vi per e-post, via inlägg på vårt forum eller i telefonsamtal. Vissa företag nämner Konsument Europa när de nekar konsumenten återbetalning och då tror vissa konsumenter att pengarna ska återbetalas av Konsument Europa.

Detta har blivit ett allt större problem för oss, då många av dessa meddelanden har en obehaglig ton och ganska ofta hotas vi med polisanmälan. Det känns konstigt att behöva hänvisa dessa konsumenter att kontakta polisen, så att polisen kan bekräfta att Konsument Europa är en enhet inom Konsumentverket och inte ett företag.

Problemen med bilvärderingstjänster fortsätter och inkassokrav från en advokatfirma i Estland skrämmer många konsumenter till att betala. Bolaget som skickar ut inkassokraven har inget tillstånd från Datainspektionen att bedriva inkassoverksamhet i Sverige. Konsument Europa kontaktade nyligen Datainspektionen, som har skrivit till företaget och talat om vilka regler som gäller. Företaget anser att de inte behöver något tillstånd och fortsätter med sina inkassoutskick. Datainspektionen delar inte företagets uppfattning och utreder för närvarande hur myndigheten ska gå vidare i ärendet.

Det finns vissa saker som du bör tänka på innan du beställer något på nätet. Använd Konsument Europas checklistor för e-handel så kan du undvika tråkiga situationer.