2016-03-18 15:44

2016-03-18 15:53

Marcus kan vinna Guldägget

KARLSTAD. "Som att bli uttagen till friidrotts-SM"

Copywritern Marcus Sjögren, Karlstad, har fått tre nomineringar till Sveriges finaste reklampris, Guldägget.
– Det är som att bli uttagen till friidrotts-SM, säger han.

Marcus jobbar nu på Bulldozers reklambyrå men nomineringarna gäller en kampanj som han gjorde tidigare som egen frilansare. Tillsammans med Karlstadsbandet John Moose tog han fram en lansering för deras debutalbum.

Bara i skogen

– Skivan släpptes i en app som bara gick att lyssna på om du befann dig i en skog.

Rent tekniskt kände telefonens gps av om du befann dig i en skog eller inte.

– Lanseringen fick stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Det udda greppet gjorde att bandet blev omskrivet i stora tidningar som Time, Rolling Stone Magazine och i runt om i världen, från Indien till Mexico.

Tre kategorier

Kategorierna som kampanjen blivit nominerad i är event, pr och mobilt.

– Det är ett bevis på att man gör något som är går rätt håll eftersom man bara premierar det mest innovativa och spännande. Det går nästan inte att förstå hur häftigt det är, säger en glad Marcus.

Han konstaterar att med sådan konkurrens är det många som får vara glada om de får en nominering under hela karriären.

”Känns magiskt”

– Och här smäller det till med tre stycken.

Marcus tycker att det känns helt magiskt.

– Det är kul att jämföra och se att jag fått lika många eller fler nominerar än stora pr-byråer i Stockholm som jag tycker är bra.

Guldägget avgörs den 20 april och hålls på Stockholm Waterfront Congress Centre. Tävlingen är den äldsta och mest ärofyllda i Sverige. Dess syfte är att höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt.

Marcus jobbar nu på Bulldozers reklambyrå men nomineringarna gäller en kampanj som han gjorde tidigare som egen frilansare. Tillsammans med Karlstadsbandet John Moose tog han fram en lansering för deras debutalbum.

Bara i skogen

– Skivan släpptes i en app som bara gick att lyssna på om du befann dig i en skog.

Rent tekniskt kände telefonens gps av om du befann dig i en skog eller inte.

– Lanseringen fick stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Det udda greppet gjorde att bandet blev omskrivet i stora tidningar som Time, Rolling Stone Magazine och i runt om i världen, från Indien till Mexico.

Tre kategorier

Kategorierna som kampanjen blivit nominerad i är event, pr och mobilt.

– Det är ett bevis på att man gör något som är går rätt håll eftersom man bara premierar det mest innovativa och spännande. Det går nästan inte att förstå hur häftigt det är, säger en glad Marcus.

Han konstaterar att med sådan konkurrens är det många som får vara glada om de får en nominering under hela karriären.

”Känns magiskt”

– Och här smäller det till med tre stycken.

Marcus tycker att det känns helt magiskt.

– Det är kul att jämföra och se att jag fått lika många eller fler nominerar än stora pr-byråer i Stockholm som jag tycker är bra.

Guldägget avgörs den 20 april och hålls på Stockholm Waterfront Congress Centre. Tävlingen är den äldsta och mest ärofyllda i Sverige. Dess syfte är att höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt.