2016-03-17 18:18

2016-03-17 19:06

NWT klarar sig bra i tuffa tider för hela branschen

VÄRMLAND: Koncernens bokslut

I tuffa tider för tidningsbranschen står sig Nya Wermlands-Tidningen stark. Bokslutet för 2015 visar på ett rörelseresultat om 63 miljoner kronor– 14 miljoner bättre än året innan.
– Ett stabilt och robust resultat, säger koncernens vd, Mats Muregård.

Att tidningsbranschen befinner sig i ett tufft omställningsskede är ingen hemlighet. Även NWT:s tidningar tappar i upplaga– dock i mindre omfattning än dagspressen totalt i landet.

– Vår inriktning är att vara så lokala som möjligt. NWT:s tidningar ska erbjuda läsarna något som andra inte kan ge dem. Det tror vi är ett framgångskoncept, säger Mats Muregård.

Även vad gäller annonsintäkter ligger NWT-koncernen bättre till än branschen i stort, och på den digitala sidan redovisas för 2015 en ökning av annonsintäkterna med 39 procent, jämfört med 12 procent i riket.

– Vi kommer att fortsätta att jobba med den digitala sidan, både med nya produkter och med utveckling av de vi redan har. Det som kommer att upplevas som nytt framöver är en personifiering av våra digitala produkter, där vi styr mer mot att matcha användarnas intressen, säger Muregård.

Under 2015 har NWT bland annat separerat sin IT-verksamhet från Helsingborgs Dagblad, efter försäljningen av densamma. Vidare har koncernens digitala utvecklingsverksamhet etablerats i polska Gdansk, och webbpubliceringen för samtliga 14 titlar har koncentrerats till Karlstad.

Minskade kostnader

– Vi har under året jobbat aktivt med att minska kostnaderna, ett arbete som gett resultat, säger Muregård.

Rörelseresultatet om 63 miljoner kronor är vd:n nöjd med i en tuff bransch, utsatt för hårda prövningar.

Resultatet efter finansiella poster uppgår till 123 miljoner kronor och koncernens omsättning för 2015 var 508 miljoner kronor.

Att tidningsbranschen befinner sig i ett tufft omställningsskede är ingen hemlighet. Även NWT:s tidningar tappar i upplaga– dock i mindre omfattning än dagspressen totalt i landet.

– Vår inriktning är att vara så lokala som möjligt. NWT:s tidningar ska erbjuda läsarna något som andra inte kan ge dem. Det tror vi är ett framgångskoncept, säger Mats Muregård.

Även vad gäller annonsintäkter ligger NWT-koncernen bättre till än branschen i stort, och på den digitala sidan redovisas för 2015 en ökning av annonsintäkterna med 39 procent, jämfört med 12 procent i riket.

– Vi kommer att fortsätta att jobba med den digitala sidan, både med nya produkter och med utveckling av de vi redan har. Det som kommer att upplevas som nytt framöver är en personifiering av våra digitala produkter, där vi styr mer mot att matcha användarnas intressen, säger Muregård.

Under 2015 har NWT bland annat separerat sin IT-verksamhet från Helsingborgs Dagblad, efter försäljningen av densamma. Vidare har koncernens digitala utvecklingsverksamhet etablerats i polska Gdansk, och webbpubliceringen för samtliga 14 titlar har koncentrerats till Karlstad.

Minskade kostnader

– Vi har under året jobbat aktivt med att minska kostnaderna, ett arbete som gett resultat, säger Muregård.

Rörelseresultatet om 63 miljoner kronor är vd:n nöjd med i en tuff bransch, utsatt för hårda prövningar.

Resultatet efter finansiella poster uppgår till 123 miljoner kronor och koncernens omsättning för 2015 var 508 miljoner kronor.