2016-03-11 06:00

2016-03-11 06:00

Lekfull trafikpark för barn

GRUMS: Tiomiljoners satsning vid halkbanan

En aktivitetspark för barn ska byggas för 8–10 miljoner kronor vid halkbanan i Grums.
– Det här kommer att sätta Grums på kartan, säger projektledaren Anna Jansson.

Halkbanan i Grums var första trafikövningsplats i världen med att satsa på en helt elektrisk bilpark. Nu avslöjar Värmlands trafikcenter AB, som driver halkbanan, att man har långt framskridna planer på att bygga ”Barnens trafikstad”.

Det ska bli en trafikövningsplats där barn i åldern 3–12 år ska få köra små elbilar på en kilometerlång asfaltsväg och lära sig trafiksäkerhet.

Lekutrustning

Värmlands trafikcenter AB har inlett förhandlingar med Slottsbro AB, stor tillverkare av lekutrustning som – om planerna går i lås – kommer att sätta upp lekutrustning för att göra området runt banan så inbjudande som möjligt för barn i alla åldrar.

När barnen och ungdomarna kör bil eller leker i klätterställningar kan de vuxna sitta i caféet som kommer att byggas i anslutning till bilbanan.

– Det ska bli ett utflyktsmål för hela familjen, säger Anders Kalborg, vd.

Hoppas på skolklasser

Den största målgruppen är skolklasser.

– Undersökningar har visat att det bara är 38 procent av skolbarnen som får den trafiksäkerhetsundervisning de ska ha enligt lag. Vårt mål är att Värmlands samtliga skolklasser ska få trafiksäkerhetsundervisning här.

Steg ett är att bygga den en kilometer långa och tre meter breda asfaltsbanan.

– Därefter ska vi bygga hus för att förvara bilarna, och en undervisningslokal med café, säger Ulf Ljungdahl, styrelseordförande i Värmlands trafikcenter AB.

Ska ansöka om pengar

Han bedömer att hela aktivitetsparken kommer att kosta 8–10 miljoner kronor att bygga.

Företaget har bara en miljon kronor att satsa, så den stora knäckfrågan blir finansieringen. Meningen är att man ska söka medel på olika håll. Spindeln i nätet är projektledaren Anna Jansson som jobbar för fullt.

Optimist

Eftersom det handlar om barn och säkerhet tror hon att det kommer att gå vägen.

– Jag har bara fått positiva reaktioner hittills, säger hon.

Hon hoppas på bidrag från olika stiftelser, Region Värmland, Leader Närheten, Billeruds sociala fond med flera.

– Staten har slagit fast en nollvision för trafikolyckor. Det är ett starkt argument när vi ansöker om pengar.

Hur kommer då de små eldrivna bilarna att se ut? Ja det beror på vilka sponsorer man får.

– Om Hemglass betalar kan bilen se ut som en glassbil, om OK Q8 betalar kan den se ut som en tankbil och så vidare, säger Anders Kalborg.

Projektet har fått starkt stöd av Grums kommun, som också säljer 10 000 kvadratmeter mark för 100 000 kronor till trafikstaden.

– Kommunen är extremt positiv, säger Katja Berglund som jobbar på medborgarkontoret på Grums kommun.

– Vi kommer att hjälpa till med bidragsansökningar om det behövs, och vi ska se till att skolbarnen i Grums kommer att besöka banan.

När kommer allt att vara klart för invigning?

– Drömscenariot är hösten 2017, säger Anna Jansson.

Halkbanan i Grums var första trafikövningsplats i världen med att satsa på en helt elektrisk bilpark. Nu avslöjar Värmlands trafikcenter AB, som driver halkbanan, att man har långt framskridna planer på att bygga ”Barnens trafikstad”.

Det ska bli en trafikövningsplats där barn i åldern 3–12 år ska få köra små elbilar på en kilometerlång asfaltsväg och lära sig trafiksäkerhet.

Lekutrustning

Värmlands trafikcenter AB har inlett förhandlingar med Slottsbro AB, stor tillverkare av lekutrustning som – om planerna går i lås – kommer att sätta upp lekutrustning för att göra området runt banan så inbjudande som möjligt för barn i alla åldrar.

När barnen och ungdomarna kör bil eller leker i klätterställningar kan de vuxna sitta i caféet som kommer att byggas i anslutning till bilbanan.

– Det ska bli ett utflyktsmål för hela familjen, säger Anders Kalborg, vd.

Hoppas på skolklasser

Den största målgruppen är skolklasser.

– Undersökningar har visat att det bara är 38 procent av skolbarnen som får den trafiksäkerhetsundervisning de ska ha enligt lag. Vårt mål är att Värmlands samtliga skolklasser ska få trafiksäkerhetsundervisning här.

Steg ett är att bygga den en kilometer långa och tre meter breda asfaltsbanan.

– Därefter ska vi bygga hus för att förvara bilarna, och en undervisningslokal med café, säger Ulf Ljungdahl, styrelseordförande i Värmlands trafikcenter AB.

Ska ansöka om pengar

Han bedömer att hela aktivitetsparken kommer att kosta 8–10 miljoner kronor att bygga.

Företaget har bara en miljon kronor att satsa, så den stora knäckfrågan blir finansieringen. Meningen är att man ska söka medel på olika håll. Spindeln i nätet är projektledaren Anna Jansson som jobbar för fullt.

Optimist

Eftersom det handlar om barn och säkerhet tror hon att det kommer att gå vägen.

– Jag har bara fått positiva reaktioner hittills, säger hon.

Hon hoppas på bidrag från olika stiftelser, Region Värmland, Leader Närheten, Billeruds sociala fond med flera.

– Staten har slagit fast en nollvision för trafikolyckor. Det är ett starkt argument när vi ansöker om pengar.

Hur kommer då de små eldrivna bilarna att se ut? Ja det beror på vilka sponsorer man får.

– Om Hemglass betalar kan bilen se ut som en glassbil, om OK Q8 betalar kan den se ut som en tankbil och så vidare, säger Anders Kalborg.

Projektet har fått starkt stöd av Grums kommun, som också säljer 10 000 kvadratmeter mark för 100 000 kronor till trafikstaden.

– Kommunen är extremt positiv, säger Katja Berglund som jobbar på medborgarkontoret på Grums kommun.

– Vi kommer att hjälpa till med bidragsansökningar om det behövs, och vi ska se till att skolbarnen i Grums kommer att besöka banan.

När kommer allt att vara klart för invigning?

– Drömscenariot är hösten 2017, säger Anna Jansson.