2016-03-04 06:00

2016-03-04 14:28

Smidigt när Keolis tog över trafiken

KARLSTAD: Fick börja köra tidigare än planerat

Den 28 februari tog Keolis över stadsbusstrafiken i Karlstad från Förenade buss. Och övergången har varit smidig och utan större problem.
– Det har fungerat nästan prickfritt. 180 anställda från Förenade buss har följt med över till Keolis, säger Karlstadsbuss chef Mattias Bergh.

I januari kom beskedet att Förenade buss tvingades lämna sitt uppdrag som ansvarig för stadsbusstrafiken på grund av ekonomiska problem.

Keolis skulle ta över trafiken, personalen och bussarna den 13 juni och vidare till 2023. Men eftersom Förenade buss pengar var slut tvingades Karlstadsbuss betala Aga för fordonsgasen fram till den 27 februari, en kostnad på 4,8 miljoner kronor.

Redan dagen därpå fick Keolis ta över trafiken, en tidigareläggning som kostade kommunen 7,4 miljoner kronor och efter knappt en vecka är Mattias Bergh nöjd med övergången.

– Det har fungerat nästan prickfritt och så var det från dag ett. Det är väldigt bra med tanke på att vi kör 1 200 turer på vardagar och 500–600 på söndagar och att Keolis har andra datasystem än Förenade buss.

– Men Keolis hade ett 40-tal personer på plats som hjälpte till i början, bland andra deras vd Magnus Åkerhielm som till och med var med och tvättade bussar. Det visar på engagemang, säger Mattias Bergh.

Samma tidtabeller

Några förändringar på grund av övergången till Keolis kommer inte kunderna märka. Tidtabellen förändras inte och inte linjerna heller.

– Det enda är väl att chaufförerna snart får nya uniformer. 180 anställda från Förenade buss har följt med över till Keolis.

– Vi är väldigt nöjda med det nya avtalet med bolaget. Dels är det bättre rent ekonomiskt, dels är Keolis ett av världens största kollektivtrafikbolag med mycket specialkompetens. De kör redan snabbusslinjer i andra länder, trafik som ju vi även planlägger i Karlstad.

I januari kom beskedet att Förenade buss tvingades lämna sitt uppdrag som ansvarig för stadsbusstrafiken på grund av ekonomiska problem.

Keolis skulle ta över trafiken, personalen och bussarna den 13 juni och vidare till 2023. Men eftersom Förenade buss pengar var slut tvingades Karlstadsbuss betala Aga för fordonsgasen fram till den 27 februari, en kostnad på 4,8 miljoner kronor.

Redan dagen därpå fick Keolis ta över trafiken, en tidigareläggning som kostade kommunen 7,4 miljoner kronor och efter knappt en vecka är Mattias Bergh nöjd med övergången.

– Det har fungerat nästan prickfritt och så var det från dag ett. Det är väldigt bra med tanke på att vi kör 1 200 turer på vardagar och 500–600 på söndagar och att Keolis har andra datasystem än Förenade buss.

– Men Keolis hade ett 40-tal personer på plats som hjälpte till i början, bland andra deras vd Magnus Åkerhielm som till och med var med och tvättade bussar. Det visar på engagemang, säger Mattias Bergh.

Samma tidtabeller

Några förändringar på grund av övergången till Keolis kommer inte kunderna märka. Tidtabellen förändras inte och inte linjerna heller.

– Det enda är väl att chaufförerna snart får nya uniformer. 180 anställda från Förenade buss har följt med över till Keolis.

– Vi är väldigt nöjda med det nya avtalet med bolaget. Dels är det bättre rent ekonomiskt, dels är Keolis ett av världens största kollektivtrafikbolag med mycket specialkompetens. De kör redan snabbusslinjer i andra länder, trafik som ju vi även planlägger i Karlstad.