2016-03-03 15:11

2016-03-03 15:13

Förenade buss i konkurs

KARLSTAD: Stadstrafiken blev för dyr

Förenade buss, som tidigare skötte stadstrafiken i Karlstad, har gått i konkurs.
– Vi är inte förvånade. De hade en omöjlig uppgift, säger Mikael Denker, facklig representant på företaget.

Den 1 juli 2013 tog Förenade buss över stadsbusstrafiken i Karlstad efter att ha lagt det billigaste budet i upphandlingen. Avtalet gällde på åtta år med option på ytterligare två år.

Men budet visade sig vara orealistiskt lågt. Bolaget fick aldrig ekonomi i verksamheten, och när bokslutet visade ett minus på 13 miljoner valde bolaget att häva avtalet.

Var tvungna

– Vi har investerat ett antal miljoner i verksamheten och samtidigt visade sig det anbud vi lade vara för lågt. Ekonomin gick helt enkelt inte ihop. Därför måste vi säga upp avtalet med kommunen, sa Förenade buss ordförande Kjell Björk till NWT då.

I november 2014 skrevs ett tilläggsavtal mellan Förenade buss och kommunen där företaget fick ytterligare 9,6 miljoner kronor för att klara driften fram till den 12 juni i år. Men pengarna tog slut innan dess och överlåtelsen av trafiken fick tidigareläggas. I söndags, den 28 februari, tog Keolis över trafiken (se separat artikel). Övergången har enligt personalrepresentanter gått smärtfritt, och ingen av de cirka 210 anställda har behövt sluta ofrivilligt.

Konkurs

I tisdags gick Förenade Buss AB i konkurs.

Konkursförvaltaren, advokat Lennart Högberg i Karlstad, säger att det är för tidigt att säga något om skuldsituationen och vilka fordringsägare som kan komma att drabbas.

– Det här är bara i sin linda än.

Enligt konkursförvaltaren såg det länge ut som om det fanns möjlighet att avveckla företaget under ordnade former utan konkurs, men det dök upp ”betydande kostnader” som inte var förutsedda.

– Det var kostnader i samband med avbrytandet av kontrakten och överlåtelsen av bussarna som blev högre än vad man hade budgeterat med.

Ingen överraskning

För personalen kom inte konkursen som någon överraskning.

– Vi har förstått att de inte skulle orka ända fram, säger Mikael Denker, ombud för de 180 Kommunal-medlemmarna i företaget.

– De underskattade hur stort uppdrag de hade tagit. Anbudet var för lågt och de hade hade en omöjlig uppgift.

Mikael Denker säger att övergången till Keolis verkar ha fungerat smärtfritt.

– Det är samma bussar, samma turer och samma depå. Ingen skillnad egentligen.

Inga problem med löner

Enligt konkursförvaltaren ska ingen i personalen behöva vara orolig för att inte få ut sina löner i samband med övergången till Keolis.

– Finns det tveksamheter kring lönerna ska man ta kontakt med sitt fackliga ombud som sammanställer allt. Blir det problem så vi kunna lösa det, säger Lennart Högberg.

NWT har förgäver sökt Förenade Buss vd Bengt Åström.

Den 1 juli 2013 tog Förenade buss över stadsbusstrafiken i Karlstad efter att ha lagt det billigaste budet i upphandlingen. Avtalet gällde på åtta år med option på ytterligare två år.

Men budet visade sig vara orealistiskt lågt. Bolaget fick aldrig ekonomi i verksamheten, och när bokslutet visade ett minus på 13 miljoner valde bolaget att häva avtalet.

Var tvungna

– Vi har investerat ett antal miljoner i verksamheten och samtidigt visade sig det anbud vi lade vara för lågt. Ekonomin gick helt enkelt inte ihop. Därför måste vi säga upp avtalet med kommunen, sa Förenade buss ordförande Kjell Björk till NWT då.

I november 2014 skrevs ett tilläggsavtal mellan Förenade buss och kommunen där företaget fick ytterligare 9,6 miljoner kronor för att klara driften fram till den 12 juni i år. Men pengarna tog slut innan dess och överlåtelsen av trafiken fick tidigareläggas. I söndags, den 28 februari, tog Keolis över trafiken (se separat artikel). Övergången har enligt personalrepresentanter gått smärtfritt, och ingen av de cirka 210 anställda har behövt sluta ofrivilligt.

Konkurs

I tisdags gick Förenade Buss AB i konkurs.

Konkursförvaltaren, advokat Lennart Högberg i Karlstad, säger att det är för tidigt att säga något om skuldsituationen och vilka fordringsägare som kan komma att drabbas.

– Det här är bara i sin linda än.

Enligt konkursförvaltaren såg det länge ut som om det fanns möjlighet att avveckla företaget under ordnade former utan konkurs, men det dök upp ”betydande kostnader” som inte var förutsedda.

– Det var kostnader i samband med avbrytandet av kontrakten och överlåtelsen av bussarna som blev högre än vad man hade budgeterat med.

Ingen överraskning

För personalen kom inte konkursen som någon överraskning.

– Vi har förstått att de inte skulle orka ända fram, säger Mikael Denker, ombud för de 180 Kommunal-medlemmarna i företaget.

– De underskattade hur stort uppdrag de hade tagit. Anbudet var för lågt och de hade hade en omöjlig uppgift.

Mikael Denker säger att övergången till Keolis verkar ha fungerat smärtfritt.

– Det är samma bussar, samma turer och samma depå. Ingen skillnad egentligen.

Inga problem med löner

Enligt konkursförvaltaren ska ingen i personalen behöva vara orolig för att inte få ut sina löner i samband med övergången till Keolis.

– Finns det tveksamheter kring lönerna ska man ta kontakt med sitt fackliga ombud som sammanställer allt. Blir det problem så vi kunna lösa det, säger Lennart Högberg.

NWT har förgäver sökt Förenade Buss vd Bengt Åström.