2016-02-24 06:00

2016-02-24 06:00

Bygger ny T(rä)-Ford

TORSBY. Hantverkaren som kört fast i 1920-talet

Trähantverkaren Conny Lindh i Vägsjöfors, någon mil norr om Torsby, tycks tillfälligt ha kört fast i 1920-talet och dess olika modeller av T-Ford.

Två har redan rullat av ”bandet”.

Den tredje har nyligen lämnat lackeringsverkstaden.

Och bygget av den fjärde pågår för fullt.

– De här fordonen är de svåraste och mest komplicerade som jag gett mig på. Framför allt den första T-Forden var riktigt krånglig innan jag hittade olika lösningar, säger Conny Lindh. Jag vet inte hur många gånger som funderade på om jag inte tagit mig vatten över huvudet och jag vet inte hur många gånger som tänkt att ... nä, nu åker hela rasket i vedpannan. Men erfarenheterna från den första gjorde att det sedan blev lite enklare att fortsätta med resten av fordonsparken.

Tjatigt halvvägs

– Men det här är lite knepigt, fortsätter Conny. Först jobbar man på nästan både dag och natt eftersom man är så ivrig att få se slutprodukten och när man kommit halvvägs börjar det bli tjatigt.

Finessen med Conny Linds fordon är de är helt byggda av trä och där lim ersatt både spik och skruv.

Det första bygget, en 4-sitsig T-Ford från 1923 vars original finns i Vägsjöfors där den fortfarande rullar omkring, är byggd i skala 1:5 vilket innebär att Conny Lindhs skapelse blev 60 centimeter lång. Den är detaljrik för här finns pedaler, instrumentbräda och handbroms. Klädseln är av skinn och annan finess är att den är utrustad med suflett.

Jobbet påbörjades i slutet av oktober och var klart 225 timmar senare.

Black is black

Nummer två i ordningen är en T-Ford lastbil också den från 1920-talet och som med Conny Lindhs variant blev 70 centimeter lång och 30 centimeter bred.

1920-talsstuk är det också på den 2-sitsiga T-Forden som har ett fast tak och som är den tredje i ordningen och den fjärde som är under byggnad blir en buss från samma tidsepok och med plats för sex resenärer.

Och samtliga är svarta.

– Det karaktäriserar T-Forden. Henry Ford lär ha sagt en gång i tiden att ni kan välja vilken färg som helst på bilen bara ni väljer svart... säger Conny som nu hoppas få ställa ut bilarna i samband med Vitsands hemvändardag i slutet av juli.

– De här fordonen är de svåraste och mest komplicerade som jag gett mig på. Framför allt den första T-Forden var riktigt krånglig innan jag hittade olika lösningar, säger Conny Lindh. Jag vet inte hur många gånger som funderade på om jag inte tagit mig vatten över huvudet och jag vet inte hur många gånger som tänkt att ... nä, nu åker hela rasket i vedpannan. Men erfarenheterna från den första gjorde att det sedan blev lite enklare att fortsätta med resten av fordonsparken.

Tjatigt halvvägs

– Men det här är lite knepigt, fortsätter Conny. Först jobbar man på nästan både dag och natt eftersom man är så ivrig att få se slutprodukten och när man kommit halvvägs börjar det bli tjatigt.

Finessen med Conny Linds fordon är de är helt byggda av trä och där lim ersatt både spik och skruv.

Det första bygget, en 4-sitsig T-Ford från 1923 vars original finns i Vägsjöfors där den fortfarande rullar omkring, är byggd i skala 1:5 vilket innebär att Conny Lindhs skapelse blev 60 centimeter lång. Den är detaljrik för här finns pedaler, instrumentbräda och handbroms. Klädseln är av skinn och annan finess är att den är utrustad med suflett.

Jobbet påbörjades i slutet av oktober och var klart 225 timmar senare.

Black is black

Nummer två i ordningen är en T-Ford lastbil också den från 1920-talet och som med Conny Lindhs variant blev 70 centimeter lång och 30 centimeter bred.

1920-talsstuk är det också på den 2-sitsiga T-Forden som har ett fast tak och som är den tredje i ordningen och den fjärde som är under byggnad blir en buss från samma tidsepok och med plats för sex resenärer.

Och samtliga är svarta.

– Det karaktäriserar T-Forden. Henry Ford lär ha sagt en gång i tiden att ni kan välja vilken färg som helst på bilen bara ni väljer svart... säger Conny som nu hoppas få ställa ut bilarna i samband med Vitsands hemvändardag i slutet av juli.