2016-02-16 19:18

2016-02-16 19:18

En varm mötesplats med digitalt fokus

KARLSTAD: Dags för 100 grader Karlstad

Ett väl fungerande företagsklimat kräver kunskap, nätverkande och kontakter.
Det kan företag och organisationer få och skapa om en månad på 100 grader Karlstad.

– När alla bidrar till en attraktiv region på sitt sätt, så vill fler komma hit och det skapar en bättre framtidstro.

Det säger Maria Frisk (MP), kommunalråd i Karlstad, men i det här sammanhanget ordförande i näringslivsrådet.

Hon, och flera andra, presenterade på tisdagen en del av programmet för årets upplaga av 100 grader Karlstad på Karlstad CCC.

Där är tanken att företag, föreningar och organisationer ska kunna mötas och dela med sig av kunskaper och lyssna på föredrag.

– Det här är Värmlands största mötesplats.

Stor utmaning

I år har 100 grader Karlstad satt lite extra fokus på det digitala, och bland annat kommer Digitalakademin som är ett initiativ av Google och Almi.

– Digitaliseringen är en av de största utmaningarna just nu. Jag tror att vi måste jobba med det digitala för att bredda utbuden, säger Maria Frisk.

Cecilia Victoria Åslund är konsult inom sociala medier, och hon säger såhär om den digitala biten:

– Det handlar om mod, men det har aldrig varit så billigt att prova och misslyckas. Men det krävs också nyfikenhet, det är det första steget mot digitalisering.

En annan punkt som provas i större skala är Walk and talk. Där kommer politiker att matchas ihop med företagare från sin region i små grupper och ta en promenad.

– De kommer att diskutera vad som kan göras bättre, men sedan är det viktigaste såklart att göra verkstad av det, säger Urban Svanberg, regionchef för Svenskt näringsliv.

Ger de här promenaderna något konkret?

– Det konkreta är att tydliggöra vad som kan och måste göras bättre. För företag kan inte göra det själva, inte heller politikerna.

Ger mersmak

100 grader Karlstad avslutas med en gala där det kommer att delas ut priser (se faktaruta). Nytt för i år är att kulturen och idrotten får större plats än tidigare.

Varför är det viktigt?

– Ett bra föreningsliv är bra för besöksnäringen, säger Maria Frisk.

– Och kultur och idrott är högintressant för dem som vill etablera sig, för det finns individer bakom varje företag, säger Benny Pedersén (S), kommunalråd i Forshaga och representant för Karlstad business region.

Det ”finaste” priset är Guldvargen, som i år delas ut för 24:e året i rad. Priset syftar till att lyfta fram Värmlands främsta kommunikationsinsatser i fyra kategorier, där vinnarna sedan slåss om huvudpriset.

– För såväl byrå som företag blir det en intern stolthet att vara nominerade, men det är också bra pr, säger Cecilia Victoria Åslund, som även är ordförande i Marknadsföreningen som delar ut utmärkelsen.

Hon säger att kvalitén på bidragen blir bättre för varje år och tävlingen triggar byråerna och företagen att fortsätta sitt arbete.

– Har man varit nominerad får man mersmak och vill komma tillbaka.

Vilka som är nominerade till Guldvargen avslöjas i slutet av nästa vecka.

Vad är den största skillnaden på årets mötesplats jämfört med fjolårets?

– Tiden. Tidigare har det varit svårt för företag att komma hit, säger Maria Frisk.

Det har man ”löst” genom att erbjuda frukostseminarier från 07.00 och sedan följer föreläsningar till långt in på eftermiddagen innan ovan nämnda gala tar vid.

– Vi hoppas kunna se alla typer av företag här under den här dagen, säger Magnus Kihlström, vd på Make my day.

Mer information finns på 100graderkarlstad.se

– När alla bidrar till en attraktiv region på sitt sätt, så vill fler komma hit och det skapar en bättre framtidstro.

Det säger Maria Frisk (MP), kommunalråd i Karlstad, men i det här sammanhanget ordförande i näringslivsrådet.

Hon, och flera andra, presenterade på tisdagen en del av programmet för årets upplaga av 100 grader Karlstad på Karlstad CCC.

Där är tanken att företag, föreningar och organisationer ska kunna mötas och dela med sig av kunskaper och lyssna på föredrag.

– Det här är Värmlands största mötesplats.

Stor utmaning

I år har 100 grader Karlstad satt lite extra fokus på det digitala, och bland annat kommer Digitalakademin som är ett initiativ av Google och Almi.

– Digitaliseringen är en av de största utmaningarna just nu. Jag tror att vi måste jobba med det digitala för att bredda utbuden, säger Maria Frisk.

Cecilia Victoria Åslund är konsult inom sociala medier, och hon säger såhär om den digitala biten:

– Det handlar om mod, men det har aldrig varit så billigt att prova och misslyckas. Men det krävs också nyfikenhet, det är det första steget mot digitalisering.

En annan punkt som provas i större skala är Walk and talk. Där kommer politiker att matchas ihop med företagare från sin region i små grupper och ta en promenad.

– De kommer att diskutera vad som kan göras bättre, men sedan är det viktigaste såklart att göra verkstad av det, säger Urban Svanberg, regionchef för Svenskt näringsliv.

Ger de här promenaderna något konkret?

– Det konkreta är att tydliggöra vad som kan och måste göras bättre. För företag kan inte göra det själva, inte heller politikerna.

Ger mersmak

100 grader Karlstad avslutas med en gala där det kommer att delas ut priser (se faktaruta). Nytt för i år är att kulturen och idrotten får större plats än tidigare.

Varför är det viktigt?

– Ett bra föreningsliv är bra för besöksnäringen, säger Maria Frisk.

– Och kultur och idrott är högintressant för dem som vill etablera sig, för det finns individer bakom varje företag, säger Benny Pedersén (S), kommunalråd i Forshaga och representant för Karlstad business region.

Det ”finaste” priset är Guldvargen, som i år delas ut för 24:e året i rad. Priset syftar till att lyfta fram Värmlands främsta kommunikationsinsatser i fyra kategorier, där vinnarna sedan slåss om huvudpriset.

– För såväl byrå som företag blir det en intern stolthet att vara nominerade, men det är också bra pr, säger Cecilia Victoria Åslund, som även är ordförande i Marknadsföreningen som delar ut utmärkelsen.

Hon säger att kvalitén på bidragen blir bättre för varje år och tävlingen triggar byråerna och företagen att fortsätta sitt arbete.

– Har man varit nominerad får man mersmak och vill komma tillbaka.

Vilka som är nominerade till Guldvargen avslöjas i slutet av nästa vecka.

Vad är den största skillnaden på årets mötesplats jämfört med fjolårets?

– Tiden. Tidigare har det varit svårt för företag att komma hit, säger Maria Frisk.

Det har man ”löst” genom att erbjuda frukostseminarier från 07.00 och sedan följer föreläsningar till långt in på eftermiddagen innan ovan nämnda gala tar vid.

– Vi hoppas kunna se alla typer av företag här under den här dagen, säger Magnus Kihlström, vd på Make my day.

Mer information finns på 100graderkarlstad.se

Dessa priser delas ut

Årets Sola

Delas ut av Karlstads kommun.

Årets företagare

Delas ut av Företagarna i Värmland.

Guldvargen

Delas ut av Marknadsföreningen i Värmland.

Nordea step up award

Delas ut av Nordea.

Årets affär

Delas ut av Handelskammaren Värmland.

Årets mötespris

Delas ut av Visit Karlstad AB.

Frödingpriset

Delas ut av Karlstads kommun.

Karlstads kommuns förtjänstmedalj

Delas ut av omvärldsnämnden, Karlstads kommun.

Kewabs idrottspris

Delas ut av Kewab.

Källa: