2016-02-13 06:00

2016-02-13 06:00

Bernadotte & Kylberg lanserar ny kollektion

DESIGN: Presenteras på mässa i Frankfurt

Designern Oscar Kylberg från Hammarö och hans kollega prins Carl Philip presenterar i dag lördag sitt samarbete med den bayerska glastillverkaren Zwiesel kristallglas. Lanseringen sker på Ambiente-mässan i Frankfurt.

Glaskollektionen består av två serier, Air och Air sense. En känsla av luft och tyngdlöshet är ett genomgående tema för hela kollektionen.

– Vi strävar ständigt efter att hitta perfekta balansen mellan form, funktion och upplevelse för alla sinnen. Samarbetet med Zwiesel kristallglas har varit en fantastik symbios mellan vision, design och produktion. Vår skandinaviska designstil och våra idéer, kombinerat med Zwiesels kristallglas erfarenhet och unika glaskvalitet, gjorde det möjligt för oss att ta fram Air och Air sense. Vi kunde inte varit stoltare över resultatet, säger designerduon.

Serierna innefattar tio olika glas vardera. Som tillägg finns även dekanterare för vitt och rött vin. Kollektionen kommer att säljas globalt under varumärkena Schott Zwiezel och Zwiesel 1872.

Internationellt kända

NWT har tidigare berättat historien om Oscar Kylberg och hans karriär som lett till ett internationellt uppmärksammat designsamarbete med prins Carl Philip. Duon skapar både industriell och grafisk design. Byrån grundades 2012 och har sedan dess skapat design för ett flertal ledande varumärken, både svenska och internationella. 2015 blev Bernadotte & Kylberg tilldelade Red Dot Award med utmärkelsen ”high quality design”för deras kollektion Stockholm Aquatic för det danska designföretaget Stelton.

Läs intervjun från 2015 med Oscar Kylberg på nwt.se

Glaskollektionen består av två serier, Air och Air sense. En känsla av luft och tyngdlöshet är ett genomgående tema för hela kollektionen.

– Vi strävar ständigt efter att hitta perfekta balansen mellan form, funktion och upplevelse för alla sinnen. Samarbetet med Zwiesel kristallglas har varit en fantastik symbios mellan vision, design och produktion. Vår skandinaviska designstil och våra idéer, kombinerat med Zwiesels kristallglas erfarenhet och unika glaskvalitet, gjorde det möjligt för oss att ta fram Air och Air sense. Vi kunde inte varit stoltare över resultatet, säger designerduon.

Serierna innefattar tio olika glas vardera. Som tillägg finns även dekanterare för vitt och rött vin. Kollektionen kommer att säljas globalt under varumärkena Schott Zwiezel och Zwiesel 1872.

Internationellt kända

NWT har tidigare berättat historien om Oscar Kylberg och hans karriär som lett till ett internationellt uppmärksammat designsamarbete med prins Carl Philip. Duon skapar både industriell och grafisk design. Byrån grundades 2012 och har sedan dess skapat design för ett flertal ledande varumärken, både svenska och internationella. 2015 blev Bernadotte & Kylberg tilldelade Red Dot Award med utmärkelsen ”high quality design”för deras kollektion Stockholm Aquatic för det danska designföretaget Stelton.

Läs intervjun från 2015 med Oscar Kylberg på nwt.se