2016-01-27 06:00

2016-01-27 15:36

Marthe Hem vill skapa mervärde på nätet

NWT. Vem är du och vad har du gjort förut?

Hallå där...Marthe Hem, 33, som är ny digital produktchef på avdelningen företagsmarknad inom NWT från första februari. Där får hon en viktig roll i utvecklingen av nya digitala affärer. Hon är norsk, bosatt med sin familj på Hammarö, och kommer närmast från ett jobb som marknadsansvarig på Cash IT i Karlstad som utvecklar kassasystem.

– Jag är utbildad journalist från Högskolan i Oslo där jag tog examen 2005. Jag gjorde min praktik och frilansade på norska TV2 och jobbade som journalist på norska hiphopmagasinet Kingsize. 2007 flyttade jag till Karlstad och arbetade på Happy Kitchen, stans första riktiga sushirestaurang. Här fick jag mycket kunskap om marknadsföring och om hur viktig mun till mun-metoden är här i Karlstad. Har man en bra produkt, mycket kunskap och patos kan man komma långt.

När började du på Cash IT?

– 2009 började jag jobba som assistent åt den dåvarande marknadschefen där. Som journalist har jag alltid varit på den andra ytterkanten. Motsatsen till reklam, men i det här jobbet fick jag handskas med båda. Om hur man kombinera dem för att få maximal effekt. 2012 tog jag över rodret helt och har sedan dess haft fullt ansvar för marknadsmaterial, events, mässor, PR och allt som har med webb att göra. 2015 tog vi fram en ny webbplats. Då upptäckte jag de digitala möjligheterna som ligger där och bara väntar på att vi ska lära oss hur vi bäst gör för att synas även i den virtuella verkligheten. Jag blev nominerad till Årets Digitala Person av Compare samma år.

Vad kan du bidra med för att utveckla vår verksamhet?

– Som digital produktchef hoppas jag att vara med att ta denna anrika koncern in i en ny era. En där man finns lika mycket på nätet som i det vi kallar verkligheten. För jag tror att det är just den förmågan som kommer vara lite vinn eller försvinn i digitaliseringsprocessen världen nu står inför.Viljan att ödmjukt kombinera det bästa från vår fysiska verklighet med det bästa från nätet. Jag tror till exempel fortfarande att de bästa relationerna skapas i verkliga livet. Men att de kanske, i dessa hektiska tider, vårdas allra bäst på nätet.

Vilka är dina bästa och största styrkor?

– Min största styrka, både yrkesmässigt och på det personliga planet, är att jag gillar att lyfta andra. Sånt blir man stark av.

Vilken är din erfarenhet av media i allmänhet och NWT i synnerhet?

– Jag är en internetjunkie. Läser alldeles för många tidningar, bloggar och forum. Alltid uppkopplad. Det finns säkerligen en diagnos för sånt, men jag gillar det. Grav omvärldsbevakning, kanske den kan heta. Så kärleksförhållandet till media och då kanske särskilt digitala media är långvarigt och äkta. NWT är en kredibel och förhållandevis ”tung” tidning som skiljer sig kraftigt från kvällspressen.

Vilka mål har du i första hand och vad vill du förändra och förbättra?

– Mitt mål som digital produktchef är att lära mig precis allt om hur vi skapar mervärde på nätet och sen kommunicera det vidare till vår publik, våra kunder och partners. Jag vill skapa digitala plattformar som det är roligt att hänga på både för företagarna och kunderna.

Då får jag hälsa dig välkommen till NWT.

– Tusen tack för det!

– Jag är utbildad journalist från Högskolan i Oslo där jag tog examen 2005. Jag gjorde min praktik och frilansade på norska TV2 och jobbade som journalist på norska hiphopmagasinet Kingsize. 2007 flyttade jag till Karlstad och arbetade på Happy Kitchen, stans första riktiga sushirestaurang. Här fick jag mycket kunskap om marknadsföring och om hur viktig mun till mun-metoden är här i Karlstad. Har man en bra produkt, mycket kunskap och patos kan man komma långt.

När började du på Cash IT?

– 2009 började jag jobba som assistent åt den dåvarande marknadschefen där. Som journalist har jag alltid varit på den andra ytterkanten. Motsatsen till reklam, men i det här jobbet fick jag handskas med båda. Om hur man kombinera dem för att få maximal effekt. 2012 tog jag över rodret helt och har sedan dess haft fullt ansvar för marknadsmaterial, events, mässor, PR och allt som har med webb att göra. 2015 tog vi fram en ny webbplats. Då upptäckte jag de digitala möjligheterna som ligger där och bara väntar på att vi ska lära oss hur vi bäst gör för att synas även i den virtuella verkligheten. Jag blev nominerad till Årets Digitala Person av Compare samma år.

Vad kan du bidra med för att utveckla vår verksamhet?

– Som digital produktchef hoppas jag att vara med att ta denna anrika koncern in i en ny era. En där man finns lika mycket på nätet som i det vi kallar verkligheten. För jag tror att det är just den förmågan som kommer vara lite vinn eller försvinn i digitaliseringsprocessen världen nu står inför.Viljan att ödmjukt kombinera det bästa från vår fysiska verklighet med det bästa från nätet. Jag tror till exempel fortfarande att de bästa relationerna skapas i verkliga livet. Men att de kanske, i dessa hektiska tider, vårdas allra bäst på nätet.

Vilka är dina bästa och största styrkor?

– Min största styrka, både yrkesmässigt och på det personliga planet, är att jag gillar att lyfta andra. Sånt blir man stark av.

Vilken är din erfarenhet av media i allmänhet och NWT i synnerhet?

– Jag är en internetjunkie. Läser alldeles för många tidningar, bloggar och forum. Alltid uppkopplad. Det finns säkerligen en diagnos för sånt, men jag gillar det. Grav omvärldsbevakning, kanske den kan heta. Så kärleksförhållandet till media och då kanske särskilt digitala media är långvarigt och äkta. NWT är en kredibel och förhållandevis ”tung” tidning som skiljer sig kraftigt från kvällspressen.

Vilka mål har du i första hand och vad vill du förändra och förbättra?

– Mitt mål som digital produktchef är att lära mig precis allt om hur vi skapar mervärde på nätet och sen kommunicera det vidare till vår publik, våra kunder och partners. Jag vill skapa digitala plattformar som det är roligt att hänga på både för företagarna och kunderna.

Då får jag hälsa dig välkommen till NWT.

– Tusen tack för det!

Personligt

Namn: Marthe Hem

Ålder: 33 år

Yrke: Ny digital produktchef på avdelningen företagsmarknad inom NWT

Bostad: Tynäs, Hammarö

Intressen: Ord, musik och konst.

Hobby: Att hänga med min 3-åriga dotter Elvira kommer rätt högt på den listan. Annars är det ovanstående.

Gillar: Folk – allt de kan. Allt de kan berätta.

Ogillar: Mellanmjölk. Jante. Lagom. Brun sås. Ge mig gräddsås! Det får gärna vara lite mer. Lite väl mycket. Less is more är väl inte min grej.

Okänd talang: Kanske inte direkt ser ut som en bullmamma, men shit vad jag bakar då! Hela tiden, alltid. Bor i köket.