2016-01-27 06:00

2016-01-29 10:24

BK Häcken sökte fler supporters

VÄRMLAND: Pizzakartonger och ö-pass blev lösningen

Om man reklam- och marknadsmässigt slutar att tänka traditionellt och fyrkantigt kan det här med gerillamarknadsföring vara ett sätt att nå framgång. Det sa Fredrik Olsson, Miami Advertising Agency, Göteborg, när han häromdagen föreläste för medlemmar i Företagarna Värmland.
- Ett bra exempel är fotbollslaget BK Häcken som hade för få supporters. De andra storheterna i Göteborgs fotbollsvärld hade så många fler supporters, men vi hittade lösningen.

Den gick ut på att man anlitade pizzabagare på Hisingen i Göteborg som på sina hämtkartonger gjorde reklam för BK Häcken. På kartongerna kunde pizzaälskarna hitta en fribiljett till någon av matcherna. Samtidigt inrättade vi ett ö-pass på Hisingen. En åtgärd som blev mycket populär. Häcken fick sina supporters. Allt blev lyckat, säger Fredrik Olsson.

Jobbigt

Nu är det inte alltid som gerillamarknadsföring går så här enkelt. En reklamkampanj för dykbranschen blev ordentlig jobbig.

- Trafikkontoret i Stockholm gillade inte skyltarna vi satte upp på olika strategiska ställen i Stockholm. Tjänstemännen hotade med böter och fängelse om vi inte tog ned skyltarna, men då hade redan tidningar, radio och tv uppmärksammat vår kampanj. Vi låg alltså steget före myndigheterna och de nitiska tjänstemännen.

Herrans oväsen

Ett annat exempel är kampanjen för Stena Line. Mitt i natten åkte Miamis folk ut med kranbil och satte dit Stena Lines logo, (S-et) på 17 olika vägtavlor som anvisade vägen till Marstrand. Det vanliga S-et i Marstrand byttes ut mot Stena Lines S.

- Det blev ett herrans oväsen och polisen undrade varför vi mitt i natten körde runt med en kranbil. Nu blev det så att alla människor, som under en tid färdades till Marstrand, kunde se Stena Lines S på tavlorna. Vi hade lyckats bra med gerillamarknadsföringen.

Fredrik Olsson menar att det krävs mod och en stor portion kreativitet för att genomföra gerillamarknadsföring.

- Man kommer i konflikt med både myndigheter och enskilda. Jag har som chef för byrån blivit polisanmäld fler gånger och jag har fått ett 15-tal hot från utomstående, men vi har aldrig blivit fällda i domstol.

Kombinationer

Generellt sett krävs det kombinationer av reklam för att lyckas nå framgång med en kampanj, menar Fredrik Olsson.

- Där innefattar jag självfallet tidningsannonsering, radio- och tv-reklam. Men vi menar att gerillamarknadsföring är ett av de bästa sätten att nå fram med sitt budskap.

För sakta

Han tror också att dagstidningarnas satsning på webben och digitala kanaler kan få framgång.

- Vi tycker ändå att det går för sakta.

Han är också övertygad om att det lokala-lokala kommer att lyckas bäst.

- De små papperstidningarna som finns utanför storstäderna kommer att klara sig och ha framgång. Däremot kommer en del medelstora och kanske någon av de större dagstidningarna i Sverige att få det jobbigt.

Den gick ut på att man anlitade pizzabagare på Hisingen i Göteborg som på sina hämtkartonger gjorde reklam för BK Häcken. På kartongerna kunde pizzaälskarna hitta en fribiljett till någon av matcherna. Samtidigt inrättade vi ett ö-pass på Hisingen. En åtgärd som blev mycket populär. Häcken fick sina supporters. Allt blev lyckat, säger Fredrik Olsson.

Jobbigt

Nu är det inte alltid som gerillamarknadsföring går så här enkelt. En reklamkampanj för dykbranschen blev ordentlig jobbig.

- Trafikkontoret i Stockholm gillade inte skyltarna vi satte upp på olika strategiska ställen i Stockholm. Tjänstemännen hotade med böter och fängelse om vi inte tog ned skyltarna, men då hade redan tidningar, radio och tv uppmärksammat vår kampanj. Vi låg alltså steget före myndigheterna och de nitiska tjänstemännen.

Herrans oväsen

Ett annat exempel är kampanjen för Stena Line. Mitt i natten åkte Miamis folk ut med kranbil och satte dit Stena Lines logo, (S-et) på 17 olika vägtavlor som anvisade vägen till Marstrand. Det vanliga S-et i Marstrand byttes ut mot Stena Lines S.

- Det blev ett herrans oväsen och polisen undrade varför vi mitt i natten körde runt med en kranbil. Nu blev det så att alla människor, som under en tid färdades till Marstrand, kunde se Stena Lines S på tavlorna. Vi hade lyckats bra med gerillamarknadsföringen.

Fredrik Olsson menar att det krävs mod och en stor portion kreativitet för att genomföra gerillamarknadsföring.

- Man kommer i konflikt med både myndigheter och enskilda. Jag har som chef för byrån blivit polisanmäld fler gånger och jag har fått ett 15-tal hot från utomstående, men vi har aldrig blivit fällda i domstol.

Kombinationer

Generellt sett krävs det kombinationer av reklam för att lyckas nå framgång med en kampanj, menar Fredrik Olsson.

- Där innefattar jag självfallet tidningsannonsering, radio- och tv-reklam. Men vi menar att gerillamarknadsföring är ett av de bästa sätten att nå fram med sitt budskap.

För sakta

Han tror också att dagstidningarnas satsning på webben och digitala kanaler kan få framgång.

- Vi tycker ändå att det går för sakta.

Han är också övertygad om att det lokala-lokala kommer att lyckas bäst.

- De små papperstidningarna som finns utanför storstäderna kommer att klara sig och ha framgång. Däremot kommer en del medelstora och kanske någon av de större dagstidningarna i Sverige att få det jobbigt.