2016-01-12 06:00

2016-01-12 12:45

Växte ur hemmakontoret

KARLSTAD: Webbshop som omsätter miljoner hyr nytt lager och anställer

Pauline Grindvalls webbshop My perfect day sålde festprylar för 3 miljoner kronor redan andra året. Nu flyttar hon in i större lokaler, och har anställt sin första medarbetare.
– Det har gått otroligt fort. Jag får nästan nypa mig själv i armen, säger hon.

Det var när Pauline Grindvall skulle gifta sig som hon insåg att utbudet av festsaker för bröllop inte var så stort i Sverige.

– Jag letade efter ballonger, papptallrikar, vimplar och liknande men hittade inte det jag ville ha. Jag fick gå till utländska sajter som E-bay till exempel, säger hon.

Hon startade en webbshop – My perfect day – och började sälja prylar för bröllop, dop och andra högtidsdagar.

100 paket om dagen

Det skedde för två år sedan. Sedan gick allt väldigt fort.

– Vi har haft beställningar från första dagen. I dag kan vi leverera 100 paket om dagen när det är högsäsong.

Hennes idé låg rätt i tiden.

– Jag märkte att det fanns ett behov. Det finns en tydlig och köpstark målgrupp som lägger mer och mer energi och pengar på sådant här, framför allt bröllop. Det senaste året har baby showers kommit mer och mer också.

Uthuset i villan i Skåre, Karlstad, blev till slut för trångt för alla kartongerna, och nu håller hon på att flytta in i sitt nya lager på Gräsdalen. Det behövs när antalet artiklar är uppe i 1 500.

Anställer medarbetare

Ett stort steg tog hon också när hon bestämde sig för att anställa en person. Vid nästa månadsskifte börjar en ny medarbetare.

– Hon ska jobba med att packa i lagret, men kommer också att samarbeta med mig i den kreativa processen. Hon är butiksdekoratör och mycket duktigare än jag på vissa saker. Vi kommer att komplettera varandra bra.

Steget att anställa är stort, men vill man växa måste man ta risker.

– Jag har hela tiden hållit nere de fasta kostnaderna och växt med intäkterna. Men man måste också våga att ta kalkylerade risker.

Pauline Grindvall har varit sin egen på jobbet i princip hela sitt liv. Hon har varit frilansande journalist, bloggare (i båda rollerna känd från bland annat NWT), föreläsare och författare. Hon har skrivit två böcker om entreprenörskap.

– Jag tänkte testa e-handeln som ett komplement.

Det har hon inte ångrat. Företaget har varit lönsamt från start. Och sedan några månader finns det en webbshop till i företaget: Tiny Room, med produkter för barnrum.

– Den omsätter 50 000–100 000 kronor i månaden. Nu ska jag försöka ta fram mitt eget märke och börja sälja mot butiker.

Hon är alltså inte färdig och nöjd med vad hon har uppnått.

– Nej, det är roligt att jobba och förverkliga sina idéer. Desutom är jag lite av en tävlingsmänniska och aldrig nöjd, säger hon.

Det var när Pauline Grindvall skulle gifta sig som hon insåg att utbudet av festsaker för bröllop inte var så stort i Sverige.

– Jag letade efter ballonger, papptallrikar, vimplar och liknande men hittade inte det jag ville ha. Jag fick gå till utländska sajter som E-bay till exempel, säger hon.

Hon startade en webbshop – My perfect day – och började sälja prylar för bröllop, dop och andra högtidsdagar.

100 paket om dagen

Det skedde för två år sedan. Sedan gick allt väldigt fort.

– Vi har haft beställningar från första dagen. I dag kan vi leverera 100 paket om dagen när det är högsäsong.

Hennes idé låg rätt i tiden.

– Jag märkte att det fanns ett behov. Det finns en tydlig och köpstark målgrupp som lägger mer och mer energi och pengar på sådant här, framför allt bröllop. Det senaste året har baby showers kommit mer och mer också.

Uthuset i villan i Skåre, Karlstad, blev till slut för trångt för alla kartongerna, och nu håller hon på att flytta in i sitt nya lager på Gräsdalen. Det behövs när antalet artiklar är uppe i 1 500.

Anställer medarbetare

Ett stort steg tog hon också när hon bestämde sig för att anställa en person. Vid nästa månadsskifte börjar en ny medarbetare.

– Hon ska jobba med att packa i lagret, men kommer också att samarbeta med mig i den kreativa processen. Hon är butiksdekoratör och mycket duktigare än jag på vissa saker. Vi kommer att komplettera varandra bra.

Steget att anställa är stort, men vill man växa måste man ta risker.

– Jag har hela tiden hållit nere de fasta kostnaderna och växt med intäkterna. Men man måste också våga att ta kalkylerade risker.

Pauline Grindvall har varit sin egen på jobbet i princip hela sitt liv. Hon har varit frilansande journalist, bloggare (i båda rollerna känd från bland annat NWT), föreläsare och författare. Hon har skrivit två böcker om entreprenörskap.

– Jag tänkte testa e-handeln som ett komplement.

Det har hon inte ångrat. Företaget har varit lönsamt från start. Och sedan några månader finns det en webbshop till i företaget: Tiny Room, med produkter för barnrum.

– Den omsätter 50 000–100 000 kronor i månaden. Nu ska jag försöka ta fram mitt eget märke och börja sälja mot butiker.

Hon är alltså inte färdig och nöjd med vad hon har uppnått.

– Nej, det är roligt att jobba och förverkliga sina idéer. Desutom är jag lite av en tävlingsmänniska och aldrig nöjd, säger hon.

Pauline Grindvall

Ålder: 29

Född i: Åmål

Bor: Skåre

Familj: Man, ettårig dotter plus hund.

Gör på fritiden: Någon fritid finns det knappt, men jag gillar att umgås med familjen och resa. Min man och jag var i USA och Karibien på bröllopsresa – dit skulle jag gärna resa igen.

Mål med företaget: Att bli Nordens ledande varumärke inom bröllop- och kalasdekorationer.

Mål i livet: Att lyckas frigöra mig såpass från verksamheten i företaget att den inte är beroende av mig, så att jag får mer tid över för familj och annat.

Råd till unga entreprenörer: Starta gärna vid sidan av jobb eller studier. Säg inte upp dig direkt. Dra inte på dig onödiga kostnader, väx i takt med intäkterna. Se om någon är beredd att betala först innan du satsar fullt. Ta kalkylerade risker.

Källa: