2015-12-30 06:00

2015-12-30 06:00

Allt fler säger nej till säljsamtal i telefonen

VÄRMLAND: Snabb ökning av nixade abonnemang

Tre av tio värmlänningar, 31 procent, har spärrat sina privata telefonabonnemang mot säljsamtal.
I Värmland har antalet telefonabonnemang som är anslutna till spärrtjänsten Nix ökat med 4 200 sedan i juni. Det motsvarar en ökning med hela fem procent på bara ett halvår.

– Nix är ett enkelt och effektivt sätt för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare att spärra sitt telefonnummer. Allt fler väljer nu att använda sig av den möjligheten, säger Jonas Edström, ordförande föreningen Nix-Telefon i ett pressmeddelande.

I landet som helhet är 2,5 miljoner privata telefonabonnemang anmälda till Nix-telefon. Det innebär att tre av tio, 29 procent, av samtliga privata telefonabonnemang är nixade. Nästan hälften av de spärrade numren, 47 procent, tillhör en mobiltelefon.

Var tredje spärrar

31 procent av alla privata telefonabonnemang i Värmland är spärrade mot säljsamtal genom Nix-Telefon. Det placerar Värmland på femte plats bland länen med störst andel nixade abonnemang.

– Inga seriösa företag är intresserade av att ringa någon som inte vill bli uppringd. Om man blir uppringd trots att numret är nixat beror det normalt på att man redan är kund hos företaget och då gäller inte spärrtjänsten, säger Jonas Edström.

Nix-telefon har funnits sedan 1999 och är ett initiativ från de branscher som i stor utsträckning jobbar med telefonförsäljning, bland annat direkthandelsföretagen, bankerna, försäkringsbolagen och tidningsutgivarna.

Måste kontrollera

Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i Nix-telefon innan man ringer i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Finns undantag

Spärren i Nix-telefon gäller inte samtal som rör marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning eller annat som anses ha samhällsintresse. Den sortens samtal kan man få även om man har spärrat ditt nummer hos Nix-telefon.

Internationella regler

”Även Internationella Handelskammarens regler kräver att marknadsförare och andra respekterar konsumenters önskan att inte utsättas för viss typ av direktmarknadsföring, till exempel telefonförsäljning, genom att använda befintliga preferenssystem som Nix-telefon eller egna interna spärrlistor”, skriver Föreningen Nix-telefon på sin hemsida.

– Nix är ett enkelt och effektivt sätt för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare att spärra sitt telefonnummer. Allt fler väljer nu att använda sig av den möjligheten, säger Jonas Edström, ordförande föreningen Nix-Telefon i ett pressmeddelande.

I landet som helhet är 2,5 miljoner privata telefonabonnemang anmälda till Nix-telefon. Det innebär att tre av tio, 29 procent, av samtliga privata telefonabonnemang är nixade. Nästan hälften av de spärrade numren, 47 procent, tillhör en mobiltelefon.

Var tredje spärrar

31 procent av alla privata telefonabonnemang i Värmland är spärrade mot säljsamtal genom Nix-Telefon. Det placerar Värmland på femte plats bland länen med störst andel nixade abonnemang.

– Inga seriösa företag är intresserade av att ringa någon som inte vill bli uppringd. Om man blir uppringd trots att numret är nixat beror det normalt på att man redan är kund hos företaget och då gäller inte spärrtjänsten, säger Jonas Edström.

Nix-telefon har funnits sedan 1999 och är ett initiativ från de branscher som i stor utsträckning jobbar med telefonförsäljning, bland annat direkthandelsföretagen, bankerna, försäkringsbolagen och tidningsutgivarna.

Måste kontrollera

Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i Nix-telefon innan man ringer i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Finns undantag

Spärren i Nix-telefon gäller inte samtal som rör marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning eller annat som anses ha samhällsintresse. Den sortens samtal kan man få även om man har spärrat ditt nummer hos Nix-telefon.

Internationella regler

”Även Internationella Handelskammarens regler kräver att marknadsförare och andra respekterar konsumenters önskan att inte utsättas för viss typ av direktmarknadsföring, till exempel telefonförsäljning, genom att använda befintliga preferenssystem som Nix-telefon eller egna interna spärrlistor”, skriver Föreningen Nix-telefon på sin hemsida.

Nix-telefon

NIX är en kostnadsfri spärrtjänst för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare. NIX omfattar fasta och mobila abonnemang för privatpersoner och inaktiva enskilda firmor.

De tio branschorganisationerna som står bakom NIX-telefon är Direct Selling Sweden, Svensk Försäkring, Kontakta, Sveriges Annonsörer, Svenska Bankföreningen, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Tidskrifter, SWEDMA och Tidningsutgivarna.