2015-12-18 06:00

2015-12-18 06:00

Tillväxtraketen i Rudskoga

VÄRMLAND: Vinnaren 2015

Tobias Nordström i Rudskoga är bilmekanikern som blev entreprenör. Nu mekar han med motorer, kör långtradare och driver företag med nio anställda – allt mycket framgångsrikt. Han är tillväxtraketen i Almi Värmlands Tillväxtligan.

Företagare har han varit hela sitt vuxna liv. Det började redan i 18-årsåldern med en bilverkstad när han samtidigt var anställd på Bäckhammars bruk.

– Jag tror att jag knappt var myndig när jag började.

Jobbade skift på bruket

När han fick ett jobb på bruket med en skiftgång som gav långa ledigheter växlade han upp verksamheten i företaget.

– Det var en väldigt fördelaktig skiftgång och jag ökade omsättningen i företaget.

Han utökade verksamheten med service av tyngre entreprenadfordon, verksamheten växte ytterligare och snart hade han anställt sin första medarbetare.

Har växt stadigt

När företaget var moget sade han upp sig på Bäckhammars bruk, och sedan dess har företaget, som i dag heter Rudskoga Bil & Däckservice AB, växt stadigt. 2010 köpte han en lastbil, anslöt sig till LBC Logistik och anställde en person till. Nu var han inte bara motormekaniker utan även åkare, med körningar åt industrier i Östvärmland med omnejd.

– Det funkade bra. Det var högtryck på godskörningar då.

Godset var bland annat flis, papper och byggvaror.

2011 köpte han ett helt nytt lastbilsekipage för 2,7 miljoner kronor. En stor investering, men väl genomtänkt.

– Man måste ha en plan, och en reservplan. Man kan inte bara satsa och se hur det går.

I dag har han åtta anställda, plus en som hjälper till i kontoret på deltid. I verksamheten ryms även en däckverkstad, där han själv är storkund. Det går åt mycket däck i åkeridelen.

Mycket arbete

Tobias Nordström bor med sambo och två barn i Sunnebol, Rudskoga. Det är tur att han har företaget på gården, annars skulle inte familjen få se mycket av honom.

– Nej, det är inga 40-timmarsveckor precis.

Vid sjukdomar och ledigheter drar han sig inte för att hoppa in bakom ratten och köra själv.

En typisk körning kan vara byggvaror från Moelven Valåsen till bygghandlare i Stockholm.

– Man känner sig väl inte jättebekväm inne i Stockholm med ett 24-meterssläp direkt. Man är rätt lättad när Byggmax-skylten dyker upp!

Företaget omsätter runt 15 miljoner kronor och har en lönsamhet på åtta–nio procent.

Mellan 2013 och 2014 ökade omsättningen med imponerande 214 procent, vilket geör honom till vinnare i Almi Värmlands Tillväxtligan – den värmländska motsvarigheten till Dagens industris Gasell.

– För mig är lönsamheten viktigast. Det finns ingen poäng i att växa om det inte sker med lönsamhet, säger han. Då kan man lika gärna sparka sig trött.

Företagare har han varit hela sitt vuxna liv. Det började redan i 18-årsåldern med en bilverkstad när han samtidigt var anställd på Bäckhammars bruk.

– Jag tror att jag knappt var myndig när jag började.

Jobbade skift på bruket

När han fick ett jobb på bruket med en skiftgång som gav långa ledigheter växlade han upp verksamheten i företaget.

– Det var en väldigt fördelaktig skiftgång och jag ökade omsättningen i företaget.

Han utökade verksamheten med service av tyngre entreprenadfordon, verksamheten växte ytterligare och snart hade han anställt sin första medarbetare.

Har växt stadigt

När företaget var moget sade han upp sig på Bäckhammars bruk, och sedan dess har företaget, som i dag heter Rudskoga Bil & Däckservice AB, växt stadigt. 2010 köpte han en lastbil, anslöt sig till LBC Logistik och anställde en person till. Nu var han inte bara motormekaniker utan även åkare, med körningar åt industrier i Östvärmland med omnejd.

– Det funkade bra. Det var högtryck på godskörningar då.

Godset var bland annat flis, papper och byggvaror.

2011 köpte han ett helt nytt lastbilsekipage för 2,7 miljoner kronor. En stor investering, men väl genomtänkt.

– Man måste ha en plan, och en reservplan. Man kan inte bara satsa och se hur det går.

I dag har han åtta anställda, plus en som hjälper till i kontoret på deltid. I verksamheten ryms även en däckverkstad, där han själv är storkund. Det går åt mycket däck i åkeridelen.

Mycket arbete

Tobias Nordström bor med sambo och två barn i Sunnebol, Rudskoga. Det är tur att han har företaget på gården, annars skulle inte familjen få se mycket av honom.

– Nej, det är inga 40-timmarsveckor precis.

Vid sjukdomar och ledigheter drar han sig inte för att hoppa in bakom ratten och köra själv.

En typisk körning kan vara byggvaror från Moelven Valåsen till bygghandlare i Stockholm.

– Man känner sig väl inte jättebekväm inne i Stockholm med ett 24-meterssläp direkt. Man är rätt lättad när Byggmax-skylten dyker upp!

Företaget omsätter runt 15 miljoner kronor och har en lönsamhet på åtta–nio procent.

Mellan 2013 och 2014 ökade omsättningen med imponerande 214 procent, vilket geör honom till vinnare i Almi Värmlands Tillväxtligan – den värmländska motsvarigheten till Dagens industris Gasell.

– För mig är lönsamheten viktigast. Det finns ingen poäng i att växa om det inte sker med lönsamhet, säger han. Då kan man lika gärna sparka sig trött.

Tillväxtligan 2015

Plats Företag Omsättningsökning

1. Rudskoga Bil- & däckservice AB 214%

2. Jordells åkeri & entreprenad 150 %

3. CWT Worktools AB 113%

4. Kiltec Entreprenad AB 98%

5. T Sandström AB, LA Takvård 95%

6. LG Contracting AB 89%

7. Din takläggare i Värmland AB 83%

8. PEC Karlstad AB 73%

9. Klimat & VVS-teknik i Värmland 54%

10. Peters skogsmaskinförsäljning AB 52%

Källa: Almi Företagspartner Värmland