2015-12-17 21:36

2015-12-17 22:22

Målet:100 miljoner kunder

KARLSTAD: Mikael Solberg tror på företaget

Kommer IT-företaget som ska flytta in i Stadshuset att bli Sveriges nästa Spotify?
– Tjänsten har en global potential. Målsättningen är 100 miljoner användare, säger Mikael Solberg.

Affärsmannen Mikael Solberg, ursprungligen från Karlstad, har varit engagerad i många företag som entreprenör och investerare. Nu är det Zynapp, som tidigare kallades My life diary, som är hans huvudfokus.

– Det är ett otroligt spännande företag, säger han.

Bolaget, som sysselsätter 23 personer i dag, är ett resultat av att vi lever en allt större del av våra liv på nätet och i våra mobiler. Vi blir allt mer digitala och vi lämnar hela tiden fotspår efter oss i våra datorer, ipads, mobiler och i molnet.

Gör det lättare att hitta

Zynapp gör det lättare att få tag på gamla mejl, dokument, sms och andra digitala fotspår.

– Många upplever att de inte har koll på allt. Om man ska leta reda på en bild till exempel får man ofta lägga mycket tid på det.

Mikael Solberg tar upp sin mobil och startar appen. Den får inte fotograferas men den korta demonstrationen förklarar vad det handlar om. I mitten på skärmen finns du själv. Runt dig finns ett antal rubriker som bilder, dokument, mejl, sms och så vidare. Är det ett mejl du letar efter klickar du på den ikonen, och sen låter du din egen hjärna associera spontant. Ofta kommer platser och personer upp som stöd för minnet. Klicka på platser eller vänner som har koppling till den aktuella bilden, och appen kommer att kunna hitta det du letar efter.

Hänger på medarbetarna

Mikael Solberg menar att tjänsten fyller ett konkret behov, och tror att användare över hela världen kan tänka sig att betala för månads-abonnemang.

– Hur det går avgörs av hur bra tjänsten blir. Och det i sin tur hänger på vilka medarbetare vi får.

Hur ska ni locka de bästa till Karlstad?

– Karlstad är ingen dålig stad att driva IT-företag i. Det finns en stark kompetens ända sedan Ericssons dagar i stan. Många av de bästa finns i Stockholm i dag men ett problem där är att de hoppar runt mellan bolagen. Man får en helt annan lojalitet bland personalen i en stad som Karlstad.

– Allt är inte bättre i Stockholm. Bostadssituaitonen är en stor nackdel till exempel. Om företaget är coolt och intressant nog räcker det för att locka rätt arbetskraft till Karlstad. Vi har säkert många utflyttade som kan tänka sig att återvända hem.

Integriteten viktig

Företag som Facebook och Google får hård kritik för att de hanterar informationen de har om sina användare som handelsvara. Den vägen kommer aldrig Zynapp att ta, säger Mikael Solberg.

– Det är väldigt viktigt för oss att all data är din egen. Företaget har inte tillgång till någonting. Vi gör tvärtemot mot Facebook där.

Zynapp har 40 miljoner kronor att jobba med de närmaste 18 månaderna, varav Solberg själv bidragit med ”en del”.

Målet är att ha en färdig app första halvan av 2016.

– Vi kommer att kunna släppa en beta-version i mars. När vi fått feedback från användarna ska det inte dröja länge förrän det blir release.

100 miljoner användare är en djärv målsättning.

– Skulle det bara bli en tiondel eller hundradel av det är det fortfarande ett bra företag.

Hur många jobb det kan bli fråga om kan han inte säga något om, men företaget kommer att behöva medarbetare som kan annat än programmering.

– Vi kommer att behöva kundtjänst, språkutveckling och ekonomipersonal till exempel.

Kritisk mot uthängningen

Mikael Solberg är kritisk mot den uthängning i tidningarna han tycker att han har fått utstå, på grund av företagets roll i stadshusaffären.

– Det handlar om att få ett intressant företag till stan. Det borde vara något bra. Valet av etableringsort har blivit allt mer ifrågasatt internt i bolaget och det har funnits tillfällen då jag har tvivlat på om det är värt det. Men jag vill att det ska bli något bra av det här i min gamla hemstad.

Affärsmannen Mikael Solberg, ursprungligen från Karlstad, har varit engagerad i många företag som entreprenör och investerare. Nu är det Zynapp, som tidigare kallades My life diary, som är hans huvudfokus.

– Det är ett otroligt spännande företag, säger han.

Bolaget, som sysselsätter 23 personer i dag, är ett resultat av att vi lever en allt större del av våra liv på nätet och i våra mobiler. Vi blir allt mer digitala och vi lämnar hela tiden fotspår efter oss i våra datorer, ipads, mobiler och i molnet.

Gör det lättare att hitta

Zynapp gör det lättare att få tag på gamla mejl, dokument, sms och andra digitala fotspår.

– Många upplever att de inte har koll på allt. Om man ska leta reda på en bild till exempel får man ofta lägga mycket tid på det.

Mikael Solberg tar upp sin mobil och startar appen. Den får inte fotograferas men den korta demonstrationen förklarar vad det handlar om. I mitten på skärmen finns du själv. Runt dig finns ett antal rubriker som bilder, dokument, mejl, sms och så vidare. Är det ett mejl du letar efter klickar du på den ikonen, och sen låter du din egen hjärna associera spontant. Ofta kommer platser och personer upp som stöd för minnet. Klicka på platser eller vänner som har koppling till den aktuella bilden, och appen kommer att kunna hitta det du letar efter.

Hänger på medarbetarna

Mikael Solberg menar att tjänsten fyller ett konkret behov, och tror att användare över hela världen kan tänka sig att betala för månads-abonnemang.

– Hur det går avgörs av hur bra tjänsten blir. Och det i sin tur hänger på vilka medarbetare vi får.

Hur ska ni locka de bästa till Karlstad?

– Karlstad är ingen dålig stad att driva IT-företag i. Det finns en stark kompetens ända sedan Ericssons dagar i stan. Många av de bästa finns i Stockholm i dag men ett problem där är att de hoppar runt mellan bolagen. Man får en helt annan lojalitet bland personalen i en stad som Karlstad.

– Allt är inte bättre i Stockholm. Bostadssituaitonen är en stor nackdel till exempel. Om företaget är coolt och intressant nog räcker det för att locka rätt arbetskraft till Karlstad. Vi har säkert många utflyttade som kan tänka sig att återvända hem.

Integriteten viktig

Företag som Facebook och Google får hård kritik för att de hanterar informationen de har om sina användare som handelsvara. Den vägen kommer aldrig Zynapp att ta, säger Mikael Solberg.

– Det är väldigt viktigt för oss att all data är din egen. Företaget har inte tillgång till någonting. Vi gör tvärtemot mot Facebook där.

Zynapp har 40 miljoner kronor att jobba med de närmaste 18 månaderna, varav Solberg själv bidragit med ”en del”.

Målet är att ha en färdig app första halvan av 2016.

– Vi kommer att kunna släppa en beta-version i mars. När vi fått feedback från användarna ska det inte dröja länge förrän det blir release.

100 miljoner användare är en djärv målsättning.

– Skulle det bara bli en tiondel eller hundradel av det är det fortfarande ett bra företag.

Hur många jobb det kan bli fråga om kan han inte säga något om, men företaget kommer att behöva medarbetare som kan annat än programmering.

– Vi kommer att behöva kundtjänst, språkutveckling och ekonomipersonal till exempel.

Kritisk mot uthängningen

Mikael Solberg är kritisk mot den uthängning i tidningarna han tycker att han har fått utstå, på grund av företagets roll i stadshusaffären.

– Det handlar om att få ett intressant företag till stan. Det borde vara något bra. Valet av etableringsort har blivit allt mer ifrågasatt internt i bolaget och det har funnits tillfällen då jag har tvivlat på om det är värt det. Men jag vill att det ska bli något bra av det här i min gamla hemstad.