2015-12-17 15:22

2015-12-17 15:50

Jätteorder till Nevs ger hundratals nya jobb

Kinesiskt elbilsavtal på 100 miljarder kronor

Bilbyggaren Nevs har tecknat ett avtal för 100 miljarder kronor om att leverera elbilar. Nu ska hundratals personer anställas i Trollhättan.

Bilbyggaren Nevs i Trollhättan ska leverera 150 000 elbilar av modell 9-3 till det kinesiska företaget Panda New Energy före år 2020. Dessutom omfattar avtalet beställningar på ytterligare 100 000 elbilar från företag närstående Nevs och Nevs ägare.

Avtalets totala värde för Nevs är cirka 100 miljarder kronor, uppger företaget i ett pressmeddelande.

Hundratals nyanställningar

De beställda elbilarna kommer, åtminstone till en början, att tillverkas delvis i Nevs fabrik i Trollhättan. Enligt kommunikationschefen Mikael Östlund kommer det att leda till ett större antal nyanställningar under nästa år.

– Vi ska leverera målade karosser som sedan slutmonteras i fabriken i Kina, som håller på att byggas nu. Jag vågar inte säga exakt hur många vi behöver anställa, men det handlar om hundratals personer, säger han till TT.

Enligt Östlund kommer serieproduktionen troligen att sätta i gång i början av 2017.

”Sitter inte fel”

I ett pressmeddelande skriver Stefan Tilk, vice ordförande i Nevs: ”Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar”.

– Det här är ju förstås ett oerhört glädjande besked för Trollhättan och Trollhätteborna, säger Paul Åkerlund (S), kommunalråd i Trollhättan.

– 100 miljarder kronor sitter ju inte fel. Det är väldigt svårt att överblicka hur många jobb det blir. Företaget har redan börjat rekrytera. Det blir ett antal arbetstillfällen här i Trollhättan, säger Åkerlund som fått information om jätteaffären på förhand.

Panda New Energy siktar på att bli världsledande leasingbolag för miljöbilar, enligt pressmeddelandet.

”Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan”, skriver Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.

IF Metall: ”Väldigt roligt”

– Det är väldigt roligt att vi kan få till stånd en förnyad optimism runt Trollhättan och bilindustrin. Jag tycker att det visar att svensk industri är konkurrenskraftig, säger Anders Ferbe, ordförande för fackförbundet IF Metall.

Han vill dock vara försiktig med att spekulera i hur många arbetstillfällen som verkligen kommer att skapas till följd av just den här ordern.

– Men det stärker hela klustret runt fordonsindustrin i Västsverige. Det ger ett tillflöde av möjligheter att exportera svensktillverkade produkter och man stärker affärskonceptet för Nevs, säger Ferbe.

Ska bilen heta Saab?

Det är oklart om det kommer att vara Saab-bilar som rullar ut ur fabrikerna när produktionen väl drar i gång.

– Vi kommer i god tid innan vi lanserar modellen vara tydliga med vad den ska heta. Den dialog vi för med Saab för vi med dem. Sedan kommer vi i god tid innan vi ska lansera våra första elbilsmodeller vara tydliga om namnfrågor och allt annat som finns i ett varumärke, säger kommunikationschefen Mikael Östlund.

Enligt Östlund kommer Nevs med start år 2017 också att börja bygga elbilar även för den svenska marknaden.

– För våra nya modeller, som bygger på helt nyutvecklad arkitektur som är mer optimerad för elbilar redan från början, har jag inget igångsättningsdatum för den första modellen. Men det kommer att ske i Trollhättan för Sverige och Europa och i Kina för den kinesiska marknaden.

 

 

Bilbyggaren Nevs i Trollhättan ska leverera 150 000 elbilar av modell 9-3 till det kinesiska företaget Panda New Energy före år 2020. Dessutom omfattar avtalet beställningar på ytterligare 100 000 elbilar från företag närstående Nevs och Nevs ägare.

Avtalets totala värde för Nevs är cirka 100 miljarder kronor, uppger företaget i ett pressmeddelande.

Hundratals nyanställningar

De beställda elbilarna kommer, åtminstone till en början, att tillverkas delvis i Nevs fabrik i Trollhättan. Enligt kommunikationschefen Mikael Östlund kommer det att leda till ett större antal nyanställningar under nästa år.

– Vi ska leverera målade karosser som sedan slutmonteras i fabriken i Kina, som håller på att byggas nu. Jag vågar inte säga exakt hur många vi behöver anställa, men det handlar om hundratals personer, säger han till TT.

Enligt Östlund kommer serieproduktionen troligen att sätta i gång i början av 2017.

”Sitter inte fel”

I ett pressmeddelande skriver Stefan Tilk, vice ordförande i Nevs: ”Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar”.

– Det här är ju förstås ett oerhört glädjande besked för Trollhättan och Trollhätteborna, säger Paul Åkerlund (S), kommunalråd i Trollhättan.

– 100 miljarder kronor sitter ju inte fel. Det är väldigt svårt att överblicka hur många jobb det blir. Företaget har redan börjat rekrytera. Det blir ett antal arbetstillfällen här i Trollhättan, säger Åkerlund som fått information om jätteaffären på förhand.

Panda New Energy siktar på att bli världsledande leasingbolag för miljöbilar, enligt pressmeddelandet.

”Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan”, skriver Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.

IF Metall: ”Väldigt roligt”

– Det är väldigt roligt att vi kan få till stånd en förnyad optimism runt Trollhättan och bilindustrin. Jag tycker att det visar att svensk industri är konkurrenskraftig, säger Anders Ferbe, ordförande för fackförbundet IF Metall.

Han vill dock vara försiktig med att spekulera i hur många arbetstillfällen som verkligen kommer att skapas till följd av just den här ordern.

– Men det stärker hela klustret runt fordonsindustrin i Västsverige. Det ger ett tillflöde av möjligheter att exportera svensktillverkade produkter och man stärker affärskonceptet för Nevs, säger Ferbe.

Ska bilen heta Saab?

Det är oklart om det kommer att vara Saab-bilar som rullar ut ur fabrikerna när produktionen väl drar i gång.

– Vi kommer i god tid innan vi lanserar modellen vara tydliga med vad den ska heta. Den dialog vi för med Saab för vi med dem. Sedan kommer vi i god tid innan vi ska lansera våra första elbilsmodeller vara tydliga om namnfrågor och allt annat som finns i ett varumärke, säger kommunikationschefen Mikael Östlund.

Enligt Östlund kommer Nevs med start år 2017 också att börja bygga elbilar även för den svenska marknaden.

– För våra nya modeller, som bygger på helt nyutvecklad arkitektur som är mer optimerad för elbilar redan från början, har jag inget igångsättningsdatum för den första modellen. Men det kommer att ske i Trollhättan för Sverige och Europa och i Kina för den kinesiska marknaden.

 

 

  • Björn Larsson Rosvall/TT

Fakta: Nevs

Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012. Det fanns då intresse även från ett turkiskt konsortium.

Nevs affärsidé är att bygga elbilar. Hittills har endast några hundra bensindrivna Saab-bilar byggts.

Produktionen har stått helt stilla sedan maj 2014 när pengarna sinade.

Företaget var i rekonstruktion mellan augusti 2014 och april 2015.

Genom en ackordsuppgörelse skrevs skulder på drygt 300 miljoner kronor till leverantörerna av.

Huvudägare är bolaget NME, som i sin tur ägs av svensk-kinesen Kai Johan Jiang. Den kinesiska staden Tianjin och ett kinesiskt it-bolag är nya delägare.

I augusti presenterades ett samarbetsavtal med den kinesiska fordonsjätten Dongfeng som främst gäller utveckling.

Nevs har strax över 400 anställda.

Frågan om Nevs får använda varumärket Saab är ännu inte löst.

Källa: