2015-12-11 06:00

2015-12-11 08:03

Miljonsatsning på hemliga lådor

KARLSTAD: Lars Wingefors finansierar ny affärsidé

Hur många finns det som kan tänka sig att betala för att få en låda med okänt innehåll hemsänt till sig varje månad?
Tillräckligt många för att prenumererade överraskningslådor ska kunna bli en miljardindustri, tror superentreprenören Lars Wingefors, Karlstad.
Nu anställer han ett team i Karlstad som ska få fart på affärerna.

Att prenumerera på saker som man får hemlevererade är inget nytt. Vi gör det med böcker, strumpor, rakblad, parfym och smink redan.

På ett kontor i Karlstads centrum sitter ett än så länge litet gäng kreativa människor som också erbjuder prenumerationer, fast i deras lådor finns det saker som leder till någon form av social aktivitetet.

– Vi sitter så mycket med våra ipads och mobiler numera. Vi har nästan glömt bort hur det är att göra roliga saker tillsammans i familjerna på kvällarna. Vi har inte orken. Men om det kommer något som är testat och som man vet funkar kan man ha en supertrevlig hemmakväll tillsammans,säger Jakob Twedmark.

Bakning först

Han är vd i det som kallas Crate inventors. Det är resultatet av ett möte med Lars Wingefors på näringslivsmässan Karlstad 100 grader i våras. Jakob Twedmark, som driver e-handelskonsulten Motillo i Karlstad, testade idén med prenumerationer på Wingefors. Han tände på idén, och sedan dess har allt gått väldigt fort. I oktober kom första konceptet ut på marknaden. Det blev ”Bakboxen”.

I en snyggt designad låda ligger ett recept på tryffelkaka. I boxen finns ingredienser i form av lakrits, choklad, nötter och kardemumma. Men får även en gasbrännare, gas och ett par andra redskap. Allt i en låda med lyxig design och kvalitetskänsla. Priset är 380 kronor, men då förutsätts att man har vissa basvaror hemma redan.

Det blir en ganska dyr tryffelkaka – men det är inte bara kakan det handlar om. Poängen är att lådan ska ge familjen en knuff att sätta i gång och baka och ha roligt.

Många tester

– Vi har testat idén på en massa olika sätt, bland annat med fokusgrupper och vi frågar våra kunder mycket. Av svaren har vi förstått att det finns behov av en enklare låda också, så vi har en mindre för 190 kronor. Där får man bara ingredienserna, receptet och en enklare låda, säger Jakob Twedmark.

Bakboxen har redan 500 prenumeranter, utspridda över hela landet. Lådan med tryffelkakan är den andra i serien. Den första innehöll ingredienser till en tårta. Av reaktionerna på sociala medier att döma var den populär.

– Det är många som varit kreativa, säger Jakob Twedmark och visar upp en Instagrambild där en kund har gått loss med ingredienserna och gjort ett riktigt konstverk.

Ska anställa fem till

Förutom Jakob Twedmark jobbar en anställd produktutvecklare i företaget. I ledningen finns också en representant från Happy Republic, den Karlstadsbaserade reklambyrån som har stått för marknadsföring och webbutveckling.

Nu annonserar man efter fem personer som ska jobba med pr, inköp, webbanalys, webbutveckling och kundtjänst. Den ekonomiska tryggheten står Lars Wingefors för.

– Det här är ett unikt tillfälle. Det startas inte så många startups i Karlstad. Jag vill att det ska vara så många som möjligt, och här fanns chansen. Det är en framtidsbransch, säger Lars Wingefors.

Snabb tillväxt i USA

Han tror att den här typen av prenumererade överraskningslådor kan bli en miljardindustri i Sverige.

– Det är en sjukt snabb tillväxt inom det här i USA, säger han.

Vilka hans affärsmål är vill han inte precisera.

– Marknaden finns. Nu handlar det om att bygga rätt team.

Bakning bara början

Först ut var alltså bakning för Crate inventors. Vad som är nästa koncept avslöjar de givetvis ingenting om, men de räknar med att släppa tio nya koncept nästa år.

– Den röda tråden är att det är prenumerationer, framför allt med produkter som underlättar vardagen och har ett överraskande innehåll. Det ska vara som julafton varje gång, säger Jakob Twedmark.

Idén är lätt kopierbar.

– Bonniers och andra stora drakar kommer säkert att hänga på, men för oss gäller det att vara snabbare, bättre och mer kreativa, säger Lars Wingefors, som garanterar sina partners och de framtida anställda att han har tålamod och ser långsiktigt på satsningen.

– Jag räknar med att stoppa in någon miljon i det här innan det går runt, säger han.

Att prenumerera på saker som man får hemlevererade är inget nytt. Vi gör det med böcker, strumpor, rakblad, parfym och smink redan.

På ett kontor i Karlstads centrum sitter ett än så länge litet gäng kreativa människor som också erbjuder prenumerationer, fast i deras lådor finns det saker som leder till någon form av social aktivitetet.

– Vi sitter så mycket med våra ipads och mobiler numera. Vi har nästan glömt bort hur det är att göra roliga saker tillsammans i familjerna på kvällarna. Vi har inte orken. Men om det kommer något som är testat och som man vet funkar kan man ha en supertrevlig hemmakväll tillsammans,säger Jakob Twedmark.

Bakning först

Han är vd i det som kallas Crate inventors. Det är resultatet av ett möte med Lars Wingefors på näringslivsmässan Karlstad 100 grader i våras. Jakob Twedmark, som driver e-handelskonsulten Motillo i Karlstad, testade idén med prenumerationer på Wingefors. Han tände på idén, och sedan dess har allt gått väldigt fort. I oktober kom första konceptet ut på marknaden. Det blev ”Bakboxen”.

I en snyggt designad låda ligger ett recept på tryffelkaka. I boxen finns ingredienser i form av lakrits, choklad, nötter och kardemumma. Men får även en gasbrännare, gas och ett par andra redskap. Allt i en låda med lyxig design och kvalitetskänsla. Priset är 380 kronor, men då förutsätts att man har vissa basvaror hemma redan.

Det blir en ganska dyr tryffelkaka – men det är inte bara kakan det handlar om. Poängen är att lådan ska ge familjen en knuff att sätta i gång och baka och ha roligt.

Många tester

– Vi har testat idén på en massa olika sätt, bland annat med fokusgrupper och vi frågar våra kunder mycket. Av svaren har vi förstått att det finns behov av en enklare låda också, så vi har en mindre för 190 kronor. Där får man bara ingredienserna, receptet och en enklare låda, säger Jakob Twedmark.

Bakboxen har redan 500 prenumeranter, utspridda över hela landet. Lådan med tryffelkakan är den andra i serien. Den första innehöll ingredienser till en tårta. Av reaktionerna på sociala medier att döma var den populär.

– Det är många som varit kreativa, säger Jakob Twedmark och visar upp en Instagrambild där en kund har gått loss med ingredienserna och gjort ett riktigt konstverk.

Ska anställa fem till

Förutom Jakob Twedmark jobbar en anställd produktutvecklare i företaget. I ledningen finns också en representant från Happy Republic, den Karlstadsbaserade reklambyrån som har stått för marknadsföring och webbutveckling.

Nu annonserar man efter fem personer som ska jobba med pr, inköp, webbanalys, webbutveckling och kundtjänst. Den ekonomiska tryggheten står Lars Wingefors för.

– Det här är ett unikt tillfälle. Det startas inte så många startups i Karlstad. Jag vill att det ska vara så många som möjligt, och här fanns chansen. Det är en framtidsbransch, säger Lars Wingefors.

Snabb tillväxt i USA

Han tror att den här typen av prenumererade överraskningslådor kan bli en miljardindustri i Sverige.

– Det är en sjukt snabb tillväxt inom det här i USA, säger han.

Vilka hans affärsmål är vill han inte precisera.

– Marknaden finns. Nu handlar det om att bygga rätt team.

Bakning bara början

Först ut var alltså bakning för Crate inventors. Vad som är nästa koncept avslöjar de givetvis ingenting om, men de räknar med att släppa tio nya koncept nästa år.

– Den röda tråden är att det är prenumerationer, framför allt med produkter som underlättar vardagen och har ett överraskande innehåll. Det ska vara som julafton varje gång, säger Jakob Twedmark.

Idén är lätt kopierbar.

– Bonniers och andra stora drakar kommer säkert att hänga på, men för oss gäller det att vara snabbare, bättre och mer kreativa, säger Lars Wingefors, som garanterar sina partners och de framtida anställda att han har tålamod och ser långsiktigt på satsningen.

– Jag räknar med att stoppa in någon miljon i det här innan det går runt, säger han.