2015-12-02 06:00

2015-12-02 06:00

Digitala klyftan växer

VÄRMLAND: Kassahanteringen ett stort problem

Det kontantlösa samhället slår hårt mot företag, föreningar och privatpersoner på orter med dålig bredbandsutbyggnad och mobiltäckning.
– Gapet ökar mellan de som hänger med i teknikutvecklingen och de som är digitalt utanför, skriver Länsstyrelsen i Värmland i en ny rapport.

Antalet bankkontor som hanterar kontanter minskar snabbt. Avståndet ökar hela tiden till närmaste ställe där privatpersoner kan ta ut pengar eller betala räkningar med kontanter och där småföretag kan lämna in sina dagskassor.

Länsstyrelsen har bevakat hur den minskande kontanthanteringen påverkar olika grupper. Samtidigt som nya bankappar och betaltjänster i mobilen gör livet enklare för både privatpersoner, företag och banker finns det grupper som är kvar i så kallat digitalt utanförskap.

– De grupper som fortsatt bedöms ha problem är äldre, funktionsnedsatta, nyanlända samt föreningar och företag med behov av dagskasseinsättning och växelkassa. Situationen är likvärdig med föregående år, skriver länsstyrelsen.

Utanförskapet drabbar inte bara dem som känner sig ovana och otrygga med den nya tekniken, utan även sådana som vill kunna använda digitala betaltjänster men som inte kan på grund av dålig bredbandsutbyggnad och mobiltäckning.

– Det gäller att bygga ut bredbandet och mobiltäckningsgraden, så att fler kan ta del av de digitala tjänsterna, säger Anneli Alsterlind på länsstyrelsen

Orter som haft fungerande bredband förlorar det nu på flera håll i länet, när adsl-näten släcks ner innan fibernäten är på plats.

Utbildningsinsatser

Från myndighetshåll gör man en hel del för att göra det bästa av situationen. En del handlar om utbildning och informationsinsatser. Länsstyrelsen arrangerar, ibland tillsammans med andra, seminarier, inspirationsföreläsningar och dialogmöten med byalag och föreningar. Konferensen DigIT 2015 på KCCC ledde till att projektet Betalbokbussen gick från idé till verklighet.

– Bussens färdrutt går på landsbygden och den kommer att utrustas med teknik och utbildad personal för att främja användningen av digitala betaltjänster. Kurser kommer att hållas på biblioteken och projektet genomförs samverkan mellan Länsstyrelsen, Torsby kommun, betaltjänstleverantörer, studieförbund och andra aktörer, skriver länsstyrelsen i rapporten.

Utbyggnad pågår

Det pågår en utbyggnad av bredbandet och mobilnätstäckningen på landsbygden, men utbyggnaden tillsammans med utbildningsinsatserna räcker inte för att hålla samma takt som teknikutvecklingen.

– De som gynnas främst av den digitala utvecklingen är de som redan är ekonomiskt starka, har kunskap samt en stabil bredbandsuppkoppling och mobilnätstäckning, skriver länsstyrelsen.

Antalet bankkontor som hanterar kontanter minskar snabbt. Avståndet ökar hela tiden till närmaste ställe där privatpersoner kan ta ut pengar eller betala räkningar med kontanter och där småföretag kan lämna in sina dagskassor.

Länsstyrelsen har bevakat hur den minskande kontanthanteringen påverkar olika grupper. Samtidigt som nya bankappar och betaltjänster i mobilen gör livet enklare för både privatpersoner, företag och banker finns det grupper som är kvar i så kallat digitalt utanförskap.

– De grupper som fortsatt bedöms ha problem är äldre, funktionsnedsatta, nyanlända samt föreningar och företag med behov av dagskasseinsättning och växelkassa. Situationen är likvärdig med föregående år, skriver länsstyrelsen.

Utanförskapet drabbar inte bara dem som känner sig ovana och otrygga med den nya tekniken, utan även sådana som vill kunna använda digitala betaltjänster men som inte kan på grund av dålig bredbandsutbyggnad och mobiltäckning.

– Det gäller att bygga ut bredbandet och mobiltäckningsgraden, så att fler kan ta del av de digitala tjänsterna, säger Anneli Alsterlind på länsstyrelsen

Orter som haft fungerande bredband förlorar det nu på flera håll i länet, när adsl-näten släcks ner innan fibernäten är på plats.

Utbildningsinsatser

Från myndighetshåll gör man en hel del för att göra det bästa av situationen. En del handlar om utbildning och informationsinsatser. Länsstyrelsen arrangerar, ibland tillsammans med andra, seminarier, inspirationsföreläsningar och dialogmöten med byalag och föreningar. Konferensen DigIT 2015 på KCCC ledde till att projektet Betalbokbussen gick från idé till verklighet.

– Bussens färdrutt går på landsbygden och den kommer att utrustas med teknik och utbildad personal för att främja användningen av digitala betaltjänster. Kurser kommer att hållas på biblioteken och projektet genomförs samverkan mellan Länsstyrelsen, Torsby kommun, betaltjänstleverantörer, studieförbund och andra aktörer, skriver länsstyrelsen i rapporten.

Utbyggnad pågår

Det pågår en utbyggnad av bredbandet och mobilnätstäckningen på landsbygden, men utbyggnaden tillsammans med utbildningsinsatserna räcker inte för att hålla samma takt som teknikutvecklingen.

– De som gynnas främst av den digitala utvecklingen är de som redan är ekonomiskt starka, har kunskap samt en stabil bredbandsuppkoppling och mobilnätstäckning, skriver länsstyrelsen.