2015-11-16 16:53

2015-11-16 16:53

Bulldozer kan få fint pris

MARKNADSFÖRING: Nominerades i världsomspännande tävling

Kommer världens bästa reklam från Värmland? Det får vi snart veta. Karlstadsbyrån Bulldozer är nominerad i Epica Awards 2015.

Epica är en världsomspännande reklamtävling där journalister som bevakar marknadsföring sitter i juryn. 4 000 tävlingsbidrag från mer än 70 länder tävlar om att prisas för högsta kreativitet. De mest namnkunniga svenska storstadsbyråerna brukar kunna ta sig in med några bidrag på nomineringslistan. I år finns även en Värmlandsbyrå med på listan.

Det är Bulldozer kommunikationsbyrå från Karlstad som blivit nominerad med sin kampanj för apelsinjuice.

– Det är extra roligt eftersom det är så sällan reklambyråer utanför storstäderna lyckas ta sig in i internationella tävlingar. För oss blir det ett bevis på att vi kan producera kampanjer av riktigt hög kvalitet. Samtidigt hade vi inte kunnat göra det utan nyfikna, modiga kunder som vågar testa nya vägar, säger projektledaren Jenny Westling.

Kärlek till olikhet

Kampanjen Vi älskar olika är producerad för Brämhults juice. Den bygger på företagets kärlek till olikhet och hur det gör dem till bättre fruktpressare.

Andreas Österlund, AD, och copywritern Nina Skogsberg prövade mängder av idéer innan de landade i just den här.

– Idén bygger egentligen på produktionsfakta och på kundens personlighet som företag. Sedan kan ju en idé berättas på många olika sätt. Vad det i slutänden blir är ju ett samarbete mellan oss och kunden, konstaterar de.

I tunnelbanan

Kampanjen syntes i butiker och sociala kanaler i hela Norden samt på stortavlor utomhus och i Stockholms tunnelbana under hösten i år. Kampanjen har lett till en rejäl skjuts på försäljningen av nypressade apelsiner.

Vinnarna i Epica Awards 2015 presenteras på torsdag den 19 november i Berlin.

Arbetsgruppen bestod av Jenny Westling, projektledare, Anna Bergström, produktionsledare, Nina Skogsberg, copywriter, Andreas Österlund, art director och Anette Åhlén, grafisk formgivare.

Epica är en världsomspännande reklamtävling där journalister som bevakar marknadsföring sitter i juryn. 4 000 tävlingsbidrag från mer än 70 länder tävlar om att prisas för högsta kreativitet. De mest namnkunniga svenska storstadsbyråerna brukar kunna ta sig in med några bidrag på nomineringslistan. I år finns även en Värmlandsbyrå med på listan.

Det är Bulldozer kommunikationsbyrå från Karlstad som blivit nominerad med sin kampanj för apelsinjuice.

– Det är extra roligt eftersom det är så sällan reklambyråer utanför storstäderna lyckas ta sig in i internationella tävlingar. För oss blir det ett bevis på att vi kan producera kampanjer av riktigt hög kvalitet. Samtidigt hade vi inte kunnat göra det utan nyfikna, modiga kunder som vågar testa nya vägar, säger projektledaren Jenny Westling.

Kärlek till olikhet

Kampanjen Vi älskar olika är producerad för Brämhults juice. Den bygger på företagets kärlek till olikhet och hur det gör dem till bättre fruktpressare.

Andreas Österlund, AD, och copywritern Nina Skogsberg prövade mängder av idéer innan de landade i just den här.

– Idén bygger egentligen på produktionsfakta och på kundens personlighet som företag. Sedan kan ju en idé berättas på många olika sätt. Vad det i slutänden blir är ju ett samarbete mellan oss och kunden, konstaterar de.

I tunnelbanan

Kampanjen syntes i butiker och sociala kanaler i hela Norden samt på stortavlor utomhus och i Stockholms tunnelbana under hösten i år. Kampanjen har lett till en rejäl skjuts på försäljningen av nypressade apelsiner.

Vinnarna i Epica Awards 2015 presenteras på torsdag den 19 november i Berlin.

Arbetsgruppen bestod av Jenny Westling, projektledare, Anna Bergström, produktionsledare, Nina Skogsberg, copywriter, Andreas Österlund, art director och Anette Åhlén, grafisk formgivare.