2015-11-12 17:55

2015-11-12 17:55

Hello Kitty-spelet en hit

KARLSTAD: Spelas i hela världen

Förväntningarna var höga på det nya Hello Kitty-spelet från Karlstadsföretaget Assorted nuts. Nu har spelet varit ute i över en vecka och upphovsmännen kan känna sig nöjda. Spelet topprankas och går bra i hela världen.

Det är det börsnoterade japanska miljardföretaget Sanrio som äger rättigheterna till Hello Kitty. Det är ett kommersiellt mycket starkt varumärke som dock inte utnyttjats särskilt mycket för spel. Det lilla Karlstadsföretaget Assorted nuts, med animerad film och digital storytelling som specialområde, lyckades få med bolaget på en satsning. Spelet togs fram i samarbete med erfarna amerikanska producenter.

Nu har spelet varit tillgängligt i hela världen utom Kina – där dröjer lanseringen ett tag till – i en och en halv vecka.

Topprankat i Appstore

– Det går bra. Det är ett av ”best new games” bland gratisspelen i Appstore och ligger på flera topp 100-listor. Än så länge är det Europa som går bäst, säger Erik Öhrner, operativ chef på Assorted Nuts.

Hur många nedladdningar som gjorts är för tidigt att säga. De siffrorna har inte rapporterats än.

– Men betygen ser bra ut. Vi ligger på mellan fyra och fem när användarna sätter betyg.

Han säger att de höga betygen och den hedrande placeringen på Appstores förstasida känns bra, men det är inte oväntat.

– Det går enligt plan, kan man säga.

Som Candy crush

Intäkterna kommer när användarna börjar köpa saker i spelet, ungefär som i Candy crush.

– Försäljningen är i gång och allt funkar.

Nu väntar fortsatt hårt arbete.

– Med mobilspel är det så att det är när man har släppt spelet som arbetet börjar. Nu ska vi utveckla spelet, dels utifrån de ideéer vi själva har men också från den feedback användarna ger.

Det är det börsnoterade japanska miljardföretaget Sanrio som äger rättigheterna till Hello Kitty. Det är ett kommersiellt mycket starkt varumärke som dock inte utnyttjats särskilt mycket för spel. Det lilla Karlstadsföretaget Assorted nuts, med animerad film och digital storytelling som specialområde, lyckades få med bolaget på en satsning. Spelet togs fram i samarbete med erfarna amerikanska producenter.

Nu har spelet varit tillgängligt i hela världen utom Kina – där dröjer lanseringen ett tag till – i en och en halv vecka.

Topprankat i Appstore

– Det går bra. Det är ett av ”best new games” bland gratisspelen i Appstore och ligger på flera topp 100-listor. Än så länge är det Europa som går bäst, säger Erik Öhrner, operativ chef på Assorted Nuts.

Hur många nedladdningar som gjorts är för tidigt att säga. De siffrorna har inte rapporterats än.

– Men betygen ser bra ut. Vi ligger på mellan fyra och fem när användarna sätter betyg.

Han säger att de höga betygen och den hedrande placeringen på Appstores förstasida känns bra, men det är inte oväntat.

– Det går enligt plan, kan man säga.

Som Candy crush

Intäkterna kommer när användarna börjar köpa saker i spelet, ungefär som i Candy crush.

– Försäljningen är i gång och allt funkar.

Nu väntar fortsatt hårt arbete.

– Med mobilspel är det så att det är när man har släppt spelet som arbetet börjar. Nu ska vi utveckla spelet, dels utifrån de ideéer vi själva har men också från den feedback användarna ger.