2015-10-28 11:27

2015-10-28 11:28

Firma bluff och båg

Är du ägare eller delägare av en jord- eller skogsbruksfastighet, eller av annan anledning deklarerar näringsverksamhet? Då bör du vara på din vakt, du är nämligen ett eftertraktat villebråd för blufföretag.

Även som privatperson är risken i dag överhängande att du på olika sätt blir inlurad i avtal du inte vill ha. Som företagare saknar du även den ångerrätt en konsument har för de flesta avtal om de ingåtts via Internet eller telefon.

Jag har jobbat som konsumentrådgivare i 13 år. I början av 2000-talet kunde ett erbjudande om bantningspiller med tveksam effekt eller en oönskad prenumeration av en tidskrift slås upp stort, i dag ger detta inga braskande rubriker. Kreativiteten när det gäller att lura oss ligger på en annan nivå och avser i många fall betydande belopp.

Ofta handlar det om bedrägeri där det helt saknas en vara eller tjänst, avsikten är enkom att lura oss på pengar. Den som i ett oförsiktigt ögonblick råkat bekräfta uppgifter i telefon, klicka på en länk i ett mejl eller skicka in kontaktuppgifter i ett erbjudande om medverkan på en hemsida kan få krav på femsiffriga belopp.

Många är de frustrerade småföretagare som berättar om att de alltid brukar säga nej i telefon, men inte orkat stå emot en snabbt rabblande säljare och ramlat i fällan. Orderbekräftelsen eller fakturan stämmer inte alls med vad säljaren utlovat, och bekräftandet av kontaktuppgifter till vad som verkade vara en myndighet var istället en beställning om medverkan på en sökmotor för företag.

Visst finns det seriösa telefonförsäljare. En del företag lämnar även frivilligt några dagars ångerrätt för att kunden ska ha möjlighet att stämma av att beställningen blivit som avsett, men antalet företag i gråzoonen när det gäller att ingå korrekta avtal eller rena blufföretag ökar ständigt.

Det du kan bidra med är att vara vaksam, bestrida och inte betala om du blivit lurad eller vilseledd att tacka ja. Så länge de oseriösa aktörerna får in pengar kommer de att fortsätta med allt mer försåtliga sätt att lura konsumenter och företag.

En statlig utredning om konsumentskydd vid telefonförsäljning, nu på remiss, föreslår att avtal via telefon måste bekräftas skriftligt, eller via sms eller e-post, för att vara giltiga. Utredningen föreslår dock inte att småföretagare ska omfattas av den eventuella ändringen. Så även fortsättningsvis gäller det att vara rejält misstänksam, läsa avtalsvillkor noga och kopiera alla dokument du sänder iväg.

Även om ett mejl ser ut att komma från din telefonoperatör, din bank, Skatteverket eller Polisen kan du inte vara säker på att det är den rätta avsändaren, tyvärr. Klicka inte på länkar eller öppna bifogade filer om du inte är helt säker. Och du har all rätt att bara lägga på luren, då kan du spara både tid och pengar.

Är du ägare eller delägare av en jord- eller skogsbruksfastighet, eller av annan anledning deklarerar näringsverksamhet? Då bör du vara på din vakt, du är nämligen ett eftertraktat villebråd för blufföretag.

Även som privatperson är risken i dag överhängande att du på olika sätt blir inlurad i avtal du inte vill ha. Som företagare saknar du även den ångerrätt en konsument har för de flesta avtal om de ingåtts via Internet eller telefon.

Jag har jobbat som konsumentrådgivare i 13 år. I början av 2000-talet kunde ett erbjudande om bantningspiller med tveksam effekt eller en oönskad prenumeration av en tidskrift slås upp stort, i dag ger detta inga braskande rubriker. Kreativiteten när det gäller att lura oss ligger på en annan nivå och avser i många fall betydande belopp.

Ofta handlar det om bedrägeri där det helt saknas en vara eller tjänst, avsikten är enkom att lura oss på pengar. Den som i ett oförsiktigt ögonblick råkat bekräfta uppgifter i telefon, klicka på en länk i ett mejl eller skicka in kontaktuppgifter i ett erbjudande om medverkan på en hemsida kan få krav på femsiffriga belopp.

Många är de frustrerade småföretagare som berättar om att de alltid brukar säga nej i telefon, men inte orkat stå emot en snabbt rabblande säljare och ramlat i fällan. Orderbekräftelsen eller fakturan stämmer inte alls med vad säljaren utlovat, och bekräftandet av kontaktuppgifter till vad som verkade vara en myndighet var istället en beställning om medverkan på en sökmotor för företag.

Visst finns det seriösa telefonförsäljare. En del företag lämnar även frivilligt några dagars ångerrätt för att kunden ska ha möjlighet att stämma av att beställningen blivit som avsett, men antalet företag i gråzoonen när det gäller att ingå korrekta avtal eller rena blufföretag ökar ständigt.

Det du kan bidra med är att vara vaksam, bestrida och inte betala om du blivit lurad eller vilseledd att tacka ja. Så länge de oseriösa aktörerna får in pengar kommer de att fortsätta med allt mer försåtliga sätt att lura konsumenter och företag.

En statlig utredning om konsumentskydd vid telefonförsäljning, nu på remiss, föreslår att avtal via telefon måste bekräftas skriftligt, eller via sms eller e-post, för att vara giltiga. Utredningen föreslår dock inte att småföretagare ska omfattas av den eventuella ändringen. Så även fortsättningsvis gäller det att vara rejält misstänksam, läsa avtalsvillkor noga och kopiera alla dokument du sänder iväg.

Även om ett mejl ser ut att komma från din telefonoperatör, din bank, Skatteverket eller Polisen kan du inte vara säker på att det är den rätta avsändaren, tyvärr. Klicka inte på länkar eller öppna bifogade filer om du inte är helt säker. Och du har all rätt att bara lägga på luren, då kan du spara både tid och pengar.