2015-10-23 09:35

2015-10-23 09:38

Korgtvätt är bara början

KARLSTAD: Unga entreprenörer med visioner

Nu tar de klivet ut i det okända. De unga entreprenörerna Emil Närsten och Henrik Andersson har sagt upp sig från sina fasta jobb. Nu väntar en 100-procentig satsning på EH Korgtvätt.

De hade siktet inställt på att bli företagare tidigt, redan under gymnasietiden på Forshagaakademin. Emil Närsten och Henrik Andersson – i dag 25 år gamla – har fått god hjälp av en entreprenörinriktad gymnasieskola och organisationen Ung Företagsamhet. Deras första UF-företag fick pris som ”Bästa tjänst”. Företaget erbjöd bilrengöring, så redan då var de blivande företagarna inne på området tvätt och hygien.

– Vi har alltid varit duktiga på att utföra tjänster med kvalitet och göra kunderna nöjda, säger Henrik Andersson.

Därefter har båda varit anställda inom UF, och därigenom haft som jobb att inspirera unga att våga satsa på sina idéer.

Nu visar de med handling att de själva trodde på sina ord om att våga satsa på sina drömmar.

60-tal kunder

Med hjälp av mobila ångtryckstvättar och en högt utvecklad förmåga att bearbeta kunder har de i dag avtal med ett 60-tal butiker i Värmland som betalar för att EH Korgtvätt kommer och rengör deras kundkorgar.

Samtidigt som de jobbat upp företaget har de varit anställda som säljare på ett företag i Karlstad. Det har inneburit jobb på kvällar och helger. De har också uppdrag inom idrott och ideella verksamheter, så någon ledig tid blir det knappast.

– Det finns tid, om man vill, säger Emil Närsten.

– Det är bara en fråga om prioriteringar, säger Henrik Andersson.

Ödmjukt kaxiga

Nu har de sagt upp sig från sina fasta jobb och från början av november är det full satsning på företaget.

– Vi är ödmjukt kaxiga. Med tanke på den säljtid vi har haft har det gått bra, säger Emil Närsten.

Men visst har de dagar då de funderar på om de är riktigt kloka som vågar.

– Jo, men otrygghet är en del av spelet. Det finns aldrig en helt rätt tid, men riskerna minskar ju inte direkt med åren, när det kommer in familj och förpliktelser, säger Emil Närsten.

– Nya kunder kommer till och vi har kommit till ett vägskäl. Jag tror att jag kommer att ångra det mer om jag inte satsar, säger Henrik Andersson.

Som de rastlösa entreprenörer de är kommer de inte att nöja sig med att bara tvätta korgarna. De har redan börjat att även sälja korgar till butikerna.

– Vår korg är robustare än de som butikerna har i dag. Den rullar lätt och tyst och ger en behagligare köpupplevelse, säger Henrik Andersson.

Bildat ett nytt bolag

Ett nytt bolag – Storepartner Sweden AB – är under uppstart. I det nya bolaget kommer de även att erbjuda rengöring och service av kundvagnar, varupresentation och städning i butikerna – till att börja med. Planerna är stora, och de för samtal med ett företag i USA som kan bli en partner för affärer på andra sidan Atlanten.

I förra veckan fick EH Korgtvätt utmärkelsen Årets företag på Communicares och Fryshusets entreprenörstävling på Nöjesfabriken. Om de båda entreprenörerna fortsätter som de har börjat var den utmärkelsen bara startpunkten på något betydligt större.

De hade siktet inställt på att bli företagare tidigt, redan under gymnasietiden på Forshagaakademin. Emil Närsten och Henrik Andersson – i dag 25 år gamla – har fått god hjälp av en entreprenörinriktad gymnasieskola och organisationen Ung Företagsamhet. Deras första UF-företag fick pris som ”Bästa tjänst”. Företaget erbjöd bilrengöring, så redan då var de blivande företagarna inne på området tvätt och hygien.

– Vi har alltid varit duktiga på att utföra tjänster med kvalitet och göra kunderna nöjda, säger Henrik Andersson.

Därefter har båda varit anställda inom UF, och därigenom haft som jobb att inspirera unga att våga satsa på sina idéer.

Nu visar de med handling att de själva trodde på sina ord om att våga satsa på sina drömmar.

60-tal kunder

Med hjälp av mobila ångtryckstvättar och en högt utvecklad förmåga att bearbeta kunder har de i dag avtal med ett 60-tal butiker i Värmland som betalar för att EH Korgtvätt kommer och rengör deras kundkorgar.

Samtidigt som de jobbat upp företaget har de varit anställda som säljare på ett företag i Karlstad. Det har inneburit jobb på kvällar och helger. De har också uppdrag inom idrott och ideella verksamheter, så någon ledig tid blir det knappast.

– Det finns tid, om man vill, säger Emil Närsten.

– Det är bara en fråga om prioriteringar, säger Henrik Andersson.

Ödmjukt kaxiga

Nu har de sagt upp sig från sina fasta jobb och från början av november är det full satsning på företaget.

– Vi är ödmjukt kaxiga. Med tanke på den säljtid vi har haft har det gått bra, säger Emil Närsten.

Men visst har de dagar då de funderar på om de är riktigt kloka som vågar.

– Jo, men otrygghet är en del av spelet. Det finns aldrig en helt rätt tid, men riskerna minskar ju inte direkt med åren, när det kommer in familj och förpliktelser, säger Emil Närsten.

– Nya kunder kommer till och vi har kommit till ett vägskäl. Jag tror att jag kommer att ångra det mer om jag inte satsar, säger Henrik Andersson.

Som de rastlösa entreprenörer de är kommer de inte att nöja sig med att bara tvätta korgarna. De har redan börjat att även sälja korgar till butikerna.

– Vår korg är robustare än de som butikerna har i dag. Den rullar lätt och tyst och ger en behagligare köpupplevelse, säger Henrik Andersson.

Bildat ett nytt bolag

Ett nytt bolag – Storepartner Sweden AB – är under uppstart. I det nya bolaget kommer de även att erbjuda rengöring och service av kundvagnar, varupresentation och städning i butikerna – till att börja med. Planerna är stora, och de för samtal med ett företag i USA som kan bli en partner för affärer på andra sidan Atlanten.

I förra veckan fick EH Korgtvätt utmärkelsen Årets företag på Communicares och Fryshusets entreprenörstävling på Nöjesfabriken. Om de båda entreprenörerna fortsätter som de har börjat var den utmärkelsen bara startpunkten på något betydligt större.