2015-09-30 06:00

2015-09-30 06:00

Nye åkerichefen har framtidstro

VÄRMLAND. Flera gynnsamma faktorer

Ökat transportflöde i Sverige och Värmland de närmaste åren, effektivisering som ger resultat och ökade lönekostnader för de konkurrerande företagen i utlandet. Det är en positiv bild nye regionchefen för Sverige Åkeriföretag Värmland, Thomas Broström, 31 år, målar upp.

– Det finns alltför många dysterkvistar. Vi måste tänka positivt och handla därefter. Samtidigt gäller det för åkerinäringen att effektivisera och att vi blir duktigare på att driva företag.

Thomas Broström är den yngste regionchefen någonsin inom Sveriges Åkeriföretag. Han kommer från ett familjeägt åkeriföretag i västra Värmland och hann med att vara styrelseledamot i Sveriges Åkeriföretag Värmland i drygt ett år innan man inom organisationen upptäckte att han var rätt person att leda den värmländska åkerinäringen mot nya framgångar.

– Jag är inte den som gnäller i första taget och jag är inte rädd för att säga ifrån. Det är alltför många som inte vågar tala klartext.

Leker åkerirörelse

På den punkten går han genast till attack.

– Jag tycker att de värmländska kommunerna leker åkerirörelse. Varför skall de driva egna åkerier när det finns så många duktiga åkerier runt om i länet. Det är dags för självrannsakan bland politikerna. Ge de privata åkarna möjlighet att räkna på transportjobben.

Han tycker också att flera större företag i länet borde se över sina transportlösningar.

– Det finns ett bra uttryck som säger ” skomakare bli vid din läst ” . Det borde en del företag tänka på som envist kör med egna bilar i stället för att lämna bort transportuppdragen.

Medlemsantalet ökar

I dag har Sveriges Åkeriföretag Värmland 240 medlemmar, men det finns dubbelt så många åkeriföretag i länet, rätt många är åkare med bara en lastbil.

– 2007 hade vi 380 medlemmar, men nu ser vi en vändning och medlemsantalet ökar. Jag kommer att jobba hårt för att öka medlemsantalet och jag har hjälp av de rapporter som pekar på en kraftig ökning av transportflödena fram till 2030 . Det kan vara en anledning för ungdomar att våga satsa på branschen.

Men bankerna behöver hjälpa till. En ny utrustad lastbil kostar allt mellan 1,5 miljoner kronor upp till över 4 miljoner kronor.

– Bankerna för en märklig diskussion. De säger öppet att det är bättre att de som säljer lastbilarna ordnar med finansieringen. För det första borde bankerna tänka om. För det andra kan direktfinansieringen bli mer kostsam för åkarna.

Var tar alla gamla uttjänta lastbilar vägen?

– De flesta går till sydamerikanska marknader, men även länder inom forna östblocket köper en del.

Varierande lönsamhet

De värmländska åkerierna har en varierande lönsamhet. Thomas Broström pekar på två åkerier som har god lönsamhet.

– Det handlar om Wiréns i Kristinehamn och Mejeritransporter, Tord Johansson i Karlstad. Det är två föredömen inom åkerinäringen. Jag tror att bägge har mycket att lära andra åkare, ordning och reda på ekonomin och god skötsel av det egna företaget.

I dag finns det fem LBC-företag, lastbilscentraler, i länet. Hur många LBC-företag finns kvar om fem år?

– Det skulle vara konstigt om vi inte får färre och större LBC-företag. Så ser det ut i övriga delar av landet och Värmland lär nog inte bli något undantag.

 

Fakta: Thomas Broström

Ålder: 31 år

Arbete: Ny regionchef för Sveriges Åkeriföretag, Värmland.

Tidigare arbete: Lastbilsåkare i familjeföretag

Utbildning: Livets hårda skola, LHS, samt gymnasieutbildning i transportprogrammet.

Familj: Tre barn

Fritiden: Läser mycket böcker

Favoritmat: Kött i alla dess former

Senaste bio: Film tillsammans med barnen

Vad skrattar du åt: Lättsamma personer med torr humor

När grät du senast: När barn far illa. Såg ett Tv- program och jag blev illa berörd.

 

Fakta Lastbilstransporter:

Visste du att allt du någon gång har använt har fraktats på lastbil? Visste du att lastbilar har en viktik roll även i återvinningsprocessen? Visste du att runt 60 procent av alla lastbilstransporter rullar på sträckor under tio mil? Visste du att åkeriföretagen är järnvägens största kund? Visste du att lastbilarna utgör bara cirka tio procent av det totala antalet fordon på vägarna? Visste du att transportnäringen attraherar allt fler kvinnor och visste du att dagens lastbilar förbrukar 40 procent mindre bränsle per transporterat gods än på 1970-talet?

– Det finns alltför många dysterkvistar. Vi måste tänka positivt och handla därefter. Samtidigt gäller det för åkerinäringen att effektivisera och att vi blir duktigare på att driva företag.

Thomas Broström är den yngste regionchefen någonsin inom Sveriges Åkeriföretag. Han kommer från ett familjeägt åkeriföretag i västra Värmland och hann med att vara styrelseledamot i Sveriges Åkeriföretag Värmland i drygt ett år innan man inom organisationen upptäckte att han var rätt person att leda den värmländska åkerinäringen mot nya framgångar.

– Jag är inte den som gnäller i första taget och jag är inte rädd för att säga ifrån. Det är alltför många som inte vågar tala klartext.

Leker åkerirörelse

På den punkten går han genast till attack.

– Jag tycker att de värmländska kommunerna leker åkerirörelse. Varför skall de driva egna åkerier när det finns så många duktiga åkerier runt om i länet. Det är dags för självrannsakan bland politikerna. Ge de privata åkarna möjlighet att räkna på transportjobben.

Han tycker också att flera större företag i länet borde se över sina transportlösningar.

– Det finns ett bra uttryck som säger ” skomakare bli vid din läst ” . Det borde en del företag tänka på som envist kör med egna bilar i stället för att lämna bort transportuppdragen.

Medlemsantalet ökar

I dag har Sveriges Åkeriföretag Värmland 240 medlemmar, men det finns dubbelt så många åkeriföretag i länet, rätt många är åkare med bara en lastbil.

– 2007 hade vi 380 medlemmar, men nu ser vi en vändning och medlemsantalet ökar. Jag kommer att jobba hårt för att öka medlemsantalet och jag har hjälp av de rapporter som pekar på en kraftig ökning av transportflödena fram till 2030 . Det kan vara en anledning för ungdomar att våga satsa på branschen.

Men bankerna behöver hjälpa till. En ny utrustad lastbil kostar allt mellan 1,5 miljoner kronor upp till över 4 miljoner kronor.

– Bankerna för en märklig diskussion. De säger öppet att det är bättre att de som säljer lastbilarna ordnar med finansieringen. För det första borde bankerna tänka om. För det andra kan direktfinansieringen bli mer kostsam för åkarna.

Var tar alla gamla uttjänta lastbilar vägen?

– De flesta går till sydamerikanska marknader, men även länder inom forna östblocket köper en del.

Varierande lönsamhet

De värmländska åkerierna har en varierande lönsamhet. Thomas Broström pekar på två åkerier som har god lönsamhet.

– Det handlar om Wiréns i Kristinehamn och Mejeritransporter, Tord Johansson i Karlstad. Det är två föredömen inom åkerinäringen. Jag tror att bägge har mycket att lära andra åkare, ordning och reda på ekonomin och god skötsel av det egna företaget.

I dag finns det fem LBC-företag, lastbilscentraler, i länet. Hur många LBC-företag finns kvar om fem år?

– Det skulle vara konstigt om vi inte får färre och större LBC-företag. Så ser det ut i övriga delar av landet och Värmland lär nog inte bli något undantag.

 

Fakta: Thomas Broström

Ålder: 31 år

Arbete: Ny regionchef för Sveriges Åkeriföretag, Värmland.

Tidigare arbete: Lastbilsåkare i familjeföretag

Utbildning: Livets hårda skola, LHS, samt gymnasieutbildning i transportprogrammet.

Familj: Tre barn

Fritiden: Läser mycket böcker

Favoritmat: Kött i alla dess former

Senaste bio: Film tillsammans med barnen

Vad skrattar du åt: Lättsamma personer med torr humor

När grät du senast: När barn far illa. Såg ett Tv- program och jag blev illa berörd.

 

Fakta Lastbilstransporter:

Visste du att allt du någon gång har använt har fraktats på lastbil? Visste du att lastbilar har en viktik roll även i återvinningsprocessen? Visste du att runt 60 procent av alla lastbilstransporter rullar på sträckor under tio mil? Visste du att åkeriföretagen är järnvägens största kund? Visste du att lastbilarna utgör bara cirka tio procent av det totala antalet fordon på vägarna? Visste du att transportnäringen attraherar allt fler kvinnor och visste du att dagens lastbilar förbrukar 40 procent mindre bränsle per transporterat gods än på 1970-talet?