2015-09-30 06:00

2015-09-30 06:00

"Min värsta mardröm var att hamna i rullstol"

SUNNE: Northern Rails Fredrik Jonsson kämpar på efter skidolyckan

Fredrik Jonsson tog över Northern Rails i Sunne våren 2012. Tillsammans med norske snowboardprofilen Lars Eriksen skulle företaget nå nya höjder.
Samma år omkom vännen i en lavin.
I januari åkte Fredrik Jonsson offpist – och bröt ryggen.

Lars Eriksens dödsolycka i Hemsedal julaftonen 2012 skapade stora rubriker i norsk media. Hela den norska snowboardvärlden sörjde mannen som varit hängiven åt sporten och geniförklarad som parkbyggare. Han blev 42 år.

– Lars kände området väl och hade åkt där många gånger. Offpiståkningen var en stor del av hans liv, säger Fredrik Jonsson, ägare till Northern Rails, som tillverkar utrustning till snowboardparker världen över.

Förlusten av den norske medarbetaren blev ett tungt slag.

– Främst förlorade jag en vän. Hela den säsongen tappade företaget mycket, både kundkontakter och försäljning, säger Fredrik Jonsson.

2012/2013 var generellt en olycksdrabbad säsong. Tre gånger så många svenska skid- och snowboardåkare, sju personer, omkom i laviner mot en normal säsong.

– Det var hög lavinrisk den säsongen, säger Fredrik Jonsson. Själv har 40-åringen runt 1 000 offpist-åk i bagaget, med favoritställen som Frankrike, Kanada och Italien.

– Att åka i backen är kul, att åka i parkerna är ännu roligare. Men offpist är outstanding! Man kommer nästan i extas, säger Fredrik Jonsson.

Kraschade i asfalten

När han åkte offpist i norska Voss i slutet av januari bedömde han risken som liten.

– Sikten var dålig, men det var ingen skarp lutning eller stor lavinrisk i området. ”Här är ingen fara”, tänkte jag. Men min rekognosering var inte nog bra.

Den rutinerade åkaren missade en nyplogad väg i den djupa snön. Marken bara försvann. Han föll fyra meter, rätt ner i asfalten.

– Jag var vid medvetande hela tiden. På tio sekunder så visste jag att jag hade brutit ryggen. Det gick hål på ryggmärgen. Jag kommer att sitta i rullstol i fortsättningen. Det har alltid varit min värsta mardröm, säger Fredrik Jonsson.

Tankarna gick till familjen, sambon och de två döttrarna.

– 2010 när jag fick min första dotter Nellie bestämde jag mig för att ta det lite lugnare och inte utsätta mig för risker. När jag låg på sjukhuset i Norge kände jag skuld över att bli till besvär och inte kunna vara lika delaktig med barnen. Gå ut i skogen, lära dem friluftsliv och sådant. Samtidigt är glad för att få vara med och se deras uppväxt.

Fredrik öser beröm över vården. Han hoppas att forskningen om ryggmärgsskador ska gå framåt.

– Sambon tycker att jag är mer positiv i dag. Jag jobbade för mycket förut. Nu går jag på arbetsprövning 20 procent. Målet är att komma tillbaka och jobba minst 75 procent. Tanken var ju att jag skulle ha tagit över moderbolaget efter farsan, men han har fått gå in och jobba heltid i stället, säger han.

Längtar till backen

Passionen för skidsporten lever kvar.

– Jag siktar på att komma ut i skidbacken igen, i en sitski eller något. Livet går vidare.

Medarbetaren Mikael Klausner håller med:

– Nu blickar vi framåt! Det blev en nystart för oss i företaget efter OS i Soltji när slopestyle blev en OS-gren. Skidanläggningarna måste investera i sina parker för att hänga med annars står pojkarna med byxorna i knävecken och gäspar. Vi måste vara lyhörda och veta vad de vill ha.

Fredrik Jonsson uppmanar åkare som vill åka offpist att ha koll på lavinrisk, geografi och säkerhetsutrustning – och att aldrig åka ensamma.

– Prata igenom med kompisarna före åket om det är värt risken. Man gör felbedömningar ibland.

Lars Eriksens dödsolycka i Hemsedal julaftonen 2012 skapade stora rubriker i norsk media. Hela den norska snowboardvärlden sörjde mannen som varit hängiven åt sporten och geniförklarad som parkbyggare. Han blev 42 år.

– Lars kände området väl och hade åkt där många gånger. Offpiståkningen var en stor del av hans liv, säger Fredrik Jonsson, ägare till Northern Rails, som tillverkar utrustning till snowboardparker världen över.

Förlusten av den norske medarbetaren blev ett tungt slag.

– Främst förlorade jag en vän. Hela den säsongen tappade företaget mycket, både kundkontakter och försäljning, säger Fredrik Jonsson.

2012/2013 var generellt en olycksdrabbad säsong. Tre gånger så många svenska skid- och snowboardåkare, sju personer, omkom i laviner mot en normal säsong.

– Det var hög lavinrisk den säsongen, säger Fredrik Jonsson. Själv har 40-åringen runt 1 000 offpist-åk i bagaget, med favoritställen som Frankrike, Kanada och Italien.

– Att åka i backen är kul, att åka i parkerna är ännu roligare. Men offpist är outstanding! Man kommer nästan i extas, säger Fredrik Jonsson.

Kraschade i asfalten

När han åkte offpist i norska Voss i slutet av januari bedömde han risken som liten.

– Sikten var dålig, men det var ingen skarp lutning eller stor lavinrisk i området. ”Här är ingen fara”, tänkte jag. Men min rekognosering var inte nog bra.

Den rutinerade åkaren missade en nyplogad väg i den djupa snön. Marken bara försvann. Han föll fyra meter, rätt ner i asfalten.

– Jag var vid medvetande hela tiden. På tio sekunder så visste jag att jag hade brutit ryggen. Det gick hål på ryggmärgen. Jag kommer att sitta i rullstol i fortsättningen. Det har alltid varit min värsta mardröm, säger Fredrik Jonsson.

Tankarna gick till familjen, sambon och de två döttrarna.

– 2010 när jag fick min första dotter Nellie bestämde jag mig för att ta det lite lugnare och inte utsätta mig för risker. När jag låg på sjukhuset i Norge kände jag skuld över att bli till besvär och inte kunna vara lika delaktig med barnen. Gå ut i skogen, lära dem friluftsliv och sådant. Samtidigt är glad för att få vara med och se deras uppväxt.

Fredrik öser beröm över vården. Han hoppas att forskningen om ryggmärgsskador ska gå framåt.

– Sambon tycker att jag är mer positiv i dag. Jag jobbade för mycket förut. Nu går jag på arbetsprövning 20 procent. Målet är att komma tillbaka och jobba minst 75 procent. Tanken var ju att jag skulle ha tagit över moderbolaget efter farsan, men han har fått gå in och jobba heltid i stället, säger han.

Längtar till backen

Passionen för skidsporten lever kvar.

– Jag siktar på att komma ut i skidbacken igen, i en sitski eller något. Livet går vidare.

Medarbetaren Mikael Klausner håller med:

– Nu blickar vi framåt! Det blev en nystart för oss i företaget efter OS i Soltji när slopestyle blev en OS-gren. Skidanläggningarna måste investera i sina parker för att hänga med annars står pojkarna med byxorna i knävecken och gäspar. Vi måste vara lyhörda och veta vad de vill ha.

Fredrik Jonsson uppmanar åkare som vill åka offpist att ha koll på lavinrisk, geografi och säkerhetsutrustning – och att aldrig åka ensamma.

– Prata igenom med kompisarna före åket om det är värt risken. Man gör felbedömningar ibland.

Northern Rails

Northern Rails i Sunne tillverkar modulbyggda boxar och rails till skidanläggningarnas snowboardparker. Företaget har funnits i 15 år. Numera tillverkas även modulbyggda underhållsfria skateboardramper, som enkelt kan flyttas mellan event, parker och skatehallar. Företaget har två anställda och omsätter uppemot två miljoner kronor årligen, men har haft några tunga år.

Källa: Northern Rails