2015-09-30 06:00

2015-09-30 06:00

Hett företag i iskall bransch

ÅTORP: Allson i Åtorp bara växer

Det började som ett litet lager för att frysa jordgubbar.
I dag är Allson kyl- och fryslager i Åtorp det tredje största i Sverige i privat regi.
Planerna för framtiden är spännande, till och med världsrevolutionerande.

När du sätter tänderna i en pizza Grandiosa, en hamburgare från Max, korv från Sibylla eller en slurk juice från Tropicana, ja då kan du vara säker på att de har lagrats hos Allson kyl- och fryslager i Åtorp.

Det är bara några få av många exempel på vanliga livsmedel som har sin rikstäckande lagringsplats på den lilla orten utanför Degerfors.

I dag är Allson kyl- och fryslager ett etablerat företag i branschen med kunder som gigantiska Orkla, där till exempel Felix ingår.

25 anställda

Men det har varit en lång väg dit, ett äventyr som började 1980.

Det var då det lilla jordgubbsföretaget i Finnrödja valde att satsa på ett eget fryslager.

– Med tanke på att jag och min far började med 1 500 pallplatser har det ju hänt en del, berättar Lenny Karlsson, 65, och berättar vidare att man i dag kan stoltsera med 40 000 pallplatser och totalt cirka 16 000 kvadratmeter kyl- och fryslager som 25 anställda sköter om.

Och fortsätter:

– Varje dygn lastar och lossar cirka 30 långtradare varor från någon av våra 17 dockningsstationer. Det är inte många timmar per dygn som det står still här.

Tunga perioder

Men det är inte alltid det varit lika positivt som nu.

– Vi har haft tunga perioder, berättar Lennys son Mikael Karlsson och nämner när Korvbrödsbagaren helt plötsligt valde att omorganisera sin logistik hantering.

– 90 procent av vår beläggning försvann i ett nafs. Då var det riktigt jobbigt. Men vi hankade oss kvar och lyckades överleva.

Det var i början av 90-talet och sedan dess har företaget bara växt.

I dag är det Lenny och Mikael, tidigare framgångsrik racingförare ibland annat gokart och Formel 3, som äger företaget.

Och det går alltså bra.

– Vi har i dag många stora och stabila kunder och framtiden ser ljus ut. Överhuvud taget växer vår bransch. Vi blir ju allt fler i Sverige och alla ska ju ha mat...

Priset viktigast

Några direkta nackdelar med att vara placerade i utkanten av Åtorp ser inte duon i dag.

– Visst hade det kanske varit bättre att ligga utefter E 20. Men då hade lagringskostnaden blivit ett helt annat. Och priset är ju det som avgör i de flesta fall.

Den senaste utbyggnaden, en satsning på 30 miljoner kronor, är på 5 000 kvadratmeter och är snart helt klar. I den gigantiska frysanläggningen kommer det inom en snar framtid att rulla förarlösa truckar, något som är helt revolutionerande för branschen.

– Vi är mycket stolta över att vi som ett av de första fryslagren i världen kommer att ha självgående truckar som bland annat kommer att plocka beställningarna automatiskt. Utmaningen är att få det att fungera i 28 minusgrader. Det ställer speciella krav...

Vad är då framgångsreceptet?

– Att växa i lagom takt och göra så mycket man kan själv, säger Lenny och syftar bland annat på alla utbyggnader och den egna mjukvaran som bland annat ska sköta de förarlösa truckarna

– Sedan gäller det att aldrig slappna av, att utveckla verksamheten och sikta på att vara bäst, lägger Mikael till.

”Den som går i andras fotspår kommer aldrig först”, står det på Mikaels visitkort.

– Det gäller att vara kreativ och hitta på egna lösningar. Lyckas man med den biten, ja då brukar det gå bra, menar han.

I sådana fall kommer Allsons i Åtorp att vara ett hett företag i en iskall bransch – länge.

När du sätter tänderna i en pizza Grandiosa, en hamburgare från Max, korv från Sibylla eller en slurk juice från Tropicana, ja då kan du vara säker på att de har lagrats hos Allson kyl- och fryslager i Åtorp.

Det är bara några få av många exempel på vanliga livsmedel som har sin rikstäckande lagringsplats på den lilla orten utanför Degerfors.

I dag är Allson kyl- och fryslager ett etablerat företag i branschen med kunder som gigantiska Orkla, där till exempel Felix ingår.

25 anställda

Men det har varit en lång väg dit, ett äventyr som började 1980.

Det var då det lilla jordgubbsföretaget i Finnrödja valde att satsa på ett eget fryslager.

– Med tanke på att jag och min far började med 1 500 pallplatser har det ju hänt en del, berättar Lenny Karlsson, 65, och berättar vidare att man i dag kan stoltsera med 40 000 pallplatser och totalt cirka 16 000 kvadratmeter kyl- och fryslager som 25 anställda sköter om.

Och fortsätter:

– Varje dygn lastar och lossar cirka 30 långtradare varor från någon av våra 17 dockningsstationer. Det är inte många timmar per dygn som det står still här.

Tunga perioder

Men det är inte alltid det varit lika positivt som nu.

– Vi har haft tunga perioder, berättar Lennys son Mikael Karlsson och nämner när Korvbrödsbagaren helt plötsligt valde att omorganisera sin logistik hantering.

– 90 procent av vår beläggning försvann i ett nafs. Då var det riktigt jobbigt. Men vi hankade oss kvar och lyckades överleva.

Det var i början av 90-talet och sedan dess har företaget bara växt.

I dag är det Lenny och Mikael, tidigare framgångsrik racingförare ibland annat gokart och Formel 3, som äger företaget.

Och det går alltså bra.

– Vi har i dag många stora och stabila kunder och framtiden ser ljus ut. Överhuvud taget växer vår bransch. Vi blir ju allt fler i Sverige och alla ska ju ha mat...

Priset viktigast

Några direkta nackdelar med att vara placerade i utkanten av Åtorp ser inte duon i dag.

– Visst hade det kanske varit bättre att ligga utefter E 20. Men då hade lagringskostnaden blivit ett helt annat. Och priset är ju det som avgör i de flesta fall.

Den senaste utbyggnaden, en satsning på 30 miljoner kronor, är på 5 000 kvadratmeter och är snart helt klar. I den gigantiska frysanläggningen kommer det inom en snar framtid att rulla förarlösa truckar, något som är helt revolutionerande för branschen.

– Vi är mycket stolta över att vi som ett av de första fryslagren i världen kommer att ha självgående truckar som bland annat kommer att plocka beställningarna automatiskt. Utmaningen är att få det att fungera i 28 minusgrader. Det ställer speciella krav...

Vad är då framgångsreceptet?

– Att växa i lagom takt och göra så mycket man kan själv, säger Lenny och syftar bland annat på alla utbyggnader och den egna mjukvaran som bland annat ska sköta de förarlösa truckarna

– Sedan gäller det att aldrig slappna av, att utveckla verksamheten och sikta på att vara bäst, lägger Mikael till.

”Den som går i andras fotspår kommer aldrig först”, står det på Mikaels visitkort.

– Det gäller att vara kreativ och hitta på egna lösningar. Lyckas man med den biten, ja då brukar det gå bra, menar han.

I sådana fall kommer Allsons i Åtorp att vara ett hett företag i en iskall bransch – länge.