2016-07-11 09:40

2016-07-11 09:40

Fina rundor i Åmålsnaturen

LÖPNING: Så kommer du i form inför höstens lopp

Allt fler hittar formen i löpspåret. PD pressade löparna Tomas Johansson och Mattias Sundell på deras finaste löparrundor kring Åmål.

Alla vägar (nästan) bär till Hanebol – i alla fall om du är löpare i Åmål. Det är där vi utgår ifrån den här onsdagsmorgonen. På fotbollsplanen förbereds labyrintorienteringen inför dagens orienteringsskola. Vi skyndar vidare in i barrskogen och springer med sikte på Storspåret mot Korsbyn.

– Det finns hur många rundor som helst här. Och när man har gjort allt som finns från ytterdörren kan man höja det en nivå och ta bilen någon mil så finns det ännu fler möjligheter. I Fengersfors och i Svanskog finns det också jättebra löpning, säger Tomas Johansson.

Vad kännetecknar rundorna i Åmålstrakten?

– De är inte särskilt kuperade, men det är inte Dalboslätten heller. Det är böljande här skulle jag säga. Jag gillar variationen här. Man kan få en tredjedel grus, en tredjedel asfalt och en tredjedel stig på samma runda.

Tomas Johansson är en av Åmåls främsta löpare. Han springer både kort – nyligen vann han DM på 1 500 och 5 000 meter – och rejäla långpass. Förra året sprang han 56 kilometer på Pilgrimsleden mellan Edsleskog och Mellerud – på sommarens varmaste dag.

– Pilgrimsleden är jättefin att springa, speciellt området kring Högelund, där är det fin utsikt, säger Mattias Sundell.

Ursäkta frågan, men varför springer ni så mycket?

– Jag gillar att träna och löpning är så oerhört effektivt. Man börjar träna direkt utanför ytterdörren och sedan är det så flexibelt, säger Tomas.

– Sedan att man är utomhus och får alla intryck är också en viktig del, fyller Mattias i.

Det finns alla typer av löpare. Allt från dem som i första hand ser löpningen som en ventil från den stressiga vardagen till dem som pressar sig hårt inför stundande lopp.

Hur ska man träna inför, låt säga Lidingöloppet?

– Spring på varierat underlag, då blir inte löpningen så monotom, vare sig upplevelsemässigt eller slitagemässigt för kroppen. Spring i samma typ av terräng som loppet går på. Och sedan är det bra att vara ute lika länge som man tänker springa loppet på några gånger innan. Du behöver inte hålla samma tempo som vid tävlingen, men det är bra att känna på sträckan, säger Tomas Johansson.

Om man ligger lite efter i träningen och behöver komma i form på kort tid, vad ska man fokusera på då?

– Jag tycker att man ska kombinera några långa långsamma pass med några korta snabba pass, för att få upp flåset, säger Tomas Johansson.

Alla vägar (nästan) bär till Hanebol – i alla fall om du är löpare i Åmål. Det är där vi utgår ifrån den här onsdagsmorgonen. På fotbollsplanen förbereds labyrintorienteringen inför dagens orienteringsskola. Vi skyndar vidare in i barrskogen och springer med sikte på Storspåret mot Korsbyn.

– Det finns hur många rundor som helst här. Och när man har gjort allt som finns från ytterdörren kan man höja det en nivå och ta bilen någon mil så finns det ännu fler möjligheter. I Fengersfors och i Svanskog finns det också jättebra löpning, säger Tomas Johansson.

Vad kännetecknar rundorna i Åmålstrakten?

– De är inte särskilt kuperade, men det är inte Dalboslätten heller. Det är böljande här skulle jag säga. Jag gillar variationen här. Man kan få en tredjedel grus, en tredjedel asfalt och en tredjedel stig på samma runda.

Tomas Johansson är en av Åmåls främsta löpare. Han springer både kort – nyligen vann han DM på 1 500 och 5 000 meter – och rejäla långpass. Förra året sprang han 56 kilometer på Pilgrimsleden mellan Edsleskog och Mellerud – på sommarens varmaste dag.

– Pilgrimsleden är jättefin att springa, speciellt området kring Högelund, där är det fin utsikt, säger Mattias Sundell.

Ursäkta frågan, men varför springer ni så mycket?

– Jag gillar att träna och löpning är så oerhört effektivt. Man börjar träna direkt utanför ytterdörren och sedan är det så flexibelt, säger Tomas.

– Sedan att man är utomhus och får alla intryck är också en viktig del, fyller Mattias i.

Det finns alla typer av löpare. Allt från dem som i första hand ser löpningen som en ventil från den stressiga vardagen till dem som pressar sig hårt inför stundande lopp.

Hur ska man träna inför, låt säga Lidingöloppet?

– Spring på varierat underlag, då blir inte löpningen så monotom, vare sig upplevelsemässigt eller slitagemässigt för kroppen. Spring i samma typ av terräng som loppet går på. Och sedan är det bra att vara ute lika länge som man tänker springa loppet på några gånger innan. Du behöver inte hålla samma tempo som vid tävlingen, men det är bra att känna på sträckan, säger Tomas Johansson.

Om man ligger lite efter i träningen och behöver komma i form på kort tid, vad ska man fokusera på då?

– Jag tycker att man ska kombinera några långa långsamma pass med några korta snabba pass, för att få upp flåset, säger Tomas Johansson.

Rundor i Åmål

Tomas Johansson tipsar om nio fina rundor i Åmålstrakten. Rundorna utgår från Åmål om inte annat anges.

1. Segersbyn–Persbyn–Kalven–Korsbyn (grus) 23 km.

2. Storspåret, Hanebol–Edsleskog (stig) 20 km.

3. Lilla Säterrundan (asfalt) 6 km.

4. Stora Säterrundan (asfalt) 11 km.

5. Blå spåret, Hanebol (stig) 7 km.

6. Milspåret, Hanebol (stig, grus) 10 km.

7. Örnässpåret (grus) 2,5 km.

8. Petersborg–Mjölkudden tur och retur (Edsleskog) (stig) 15 km.

9. Pilgrimsleden, Edsleskog–Mellerud (stig) 55 km.