2016-08-25 09:26

2016-08-25 09:26

Konsert och konst förenas i Fengersfors

FENGERSFORS: Gränsland utforskas på Not Quite

Var går gränsen mellan det traditionella konsertformatet och samtida installationskonst? Det ska ljudskaparna Hanna Hartman och Lene Grenager försöka tydliggöra när de gästar Not Quite i Fengersfors på lördagskvällen. En kulturupplevelse utöver det vanliga garanteras.

I likhet med modern dans, teater och performance söker många samtida musiker en större närhet till publiken genom att framträda i andra sammanhang än de traditionella. För att betona släktskapet skapades projektet Klangbotten, som under hösten genomförs hos fyra Västsvenska konstinstitutioner. Först ut är kulturkooperativet Not Quite i Fengersfors, där Berlinbaserade Hanna Hartman och Lene Grenager från Norge fyller fabriken med nyskapande ljud under lördagskvällen.

Tanken med Klangbotten är att skapa utrymme för samtal om konsten och samarbeten kring kulturutövarnas residens. I ett av de första delprojekten bjöds ensemblen Syjuntan in för att med lekfulla metoder tillverka syntar tillsammans med ungdomar från regionen. Om det tillverkas några nya instrument under det kommande Fengersforsbesöket återstår att se, men evenemanget äger i varje fall rum i tre produktionsinriktade lokaler. I smedjan spelar bland andra Krääk och Marble Fauns. Däremellan ger huvudpersonerna Hanna Hartman och Lena Grenager något som kallas för ”Installation opening perfomance” i holländeriet och fönsterverkstaden.

Hanna Hartman och Lena Grenager representerar lite olika musikinriktningar. Medan Hartman oftast arbetar med elförstärkta vardagsobjekt så sysslar Grenager mest med konventionella instrument och akustiska toner. Båda har emellertid en ambition om att skapa verk som kan dröja sig kvar i rummet efter att musiken har ebbat ut. På så sätt anses projektet landa i gränslandet mellan konsertsituationen och samtidskonsthallarnas utställningsformat.

I likhet med modern dans, teater och performance söker många samtida musiker en större närhet till publiken genom att framträda i andra sammanhang än de traditionella. För att betona släktskapet skapades projektet Klangbotten, som under hösten genomförs hos fyra Västsvenska konstinstitutioner. Först ut är kulturkooperativet Not Quite i Fengersfors, där Berlinbaserade Hanna Hartman och Lene Grenager från Norge fyller fabriken med nyskapande ljud under lördagskvällen.

Tanken med Klangbotten är att skapa utrymme för samtal om konsten och samarbeten kring kulturutövarnas residens. I ett av de första delprojekten bjöds ensemblen Syjuntan in för att med lekfulla metoder tillverka syntar tillsammans med ungdomar från regionen. Om det tillverkas några nya instrument under det kommande Fengersforsbesöket återstår att se, men evenemanget äger i varje fall rum i tre produktionsinriktade lokaler. I smedjan spelar bland andra Krääk och Marble Fauns. Däremellan ger huvudpersonerna Hanna Hartman och Lena Grenager något som kallas för ”Installation opening perfomance” i holländeriet och fönsterverkstaden.

Hanna Hartman och Lena Grenager representerar lite olika musikinriktningar. Medan Hartman oftast arbetar med elförstärkta vardagsobjekt så sysslar Grenager mest med konventionella instrument och akustiska toner. Båda har emellertid en ambition om att skapa verk som kan dröja sig kvar i rummet efter att musiken har ebbat ut. På så sätt anses projektet landa i gränslandet mellan konsertsituationen och samtidskonsthallarnas utställningsformat.