2015-11-23 19:20

2015-11-23 19:20

Gershwin på olika sätt

ÅMÅL: Opera, jazz och musikal om vartannat

Alla de mest kända låtarna fanns med Göteborg wind orchestra och Göteborgsoperan bjöd cirka 160 åhörare på en Gershwinkväll på Karlbergsteatern i Åmål. Störst avtryck lämnade ”Rhapsody in blue”, där pianisten Joakim Kallhed bredde ut sig.

Göteborgsoperan ger i vinter Gershwinmusikalen ”Crazy for you” och ger sig då samtidigt ut på en kort Västra Götalandsturné med Gershwintema tillsammans med Göteborg wind orchestra. Liksom musikalen innehåller konsertprogrammet några av de mest kända låtarna. I konserten blandas dock musikalgenren upp med opera och jazz och de engelska orginaltexterna behålls.

I bänkraderna på Karlbergsteatern hade cirka 160 personer samlats på fredagskvällen vid turnéns andra stopp, vilket gladde medarrangerande Åmåls teaterförening. Efter övernattning i Åmål fortsatte ensemblen på lördagen till Mellerud och Kulturbruket på Dal.

Högklassigt framfört

Musikerna visade klass och det är sällan det går att lyssna på musik av den här digniteten i Åmål. Dirigenten Jerker Johansson dansade loss framme på podiet och fick med sig orkestern genom alla stämningslägen, från det mest svängiga till det mest högstämda, sorgsna. Operasångaren Carolina Sandgren hör till Sveriges bästa och musikalsångaren Niklas Andersson har meriter från West end-scenerna i London. Den förtvivlade känslan i Carolina Sandgrens ”My man's gone now” ur operan ”Porgy and Bess” var påtaglig.

– Det är skönt att få waila loss. Det är det inte alltid man får på operan – i Mozart och så, sa Carolina Sandgren i det familjära mellansnacket.

Niklas Andersson var på motsvarande vis bäst i de glada och svängiga bitarna och det var svårt att sitta still när han till exempel sjöng ”A foggy day”.

Båda sångarna imponerade i sina respektive gebit, men de visade också att det inte är helt enkelt att byta genre. Carolina Sandgren avslöjade att en av hennes hårdaste kritiker, hennes dotter, sagt att hon inte kan sjunga jazz, att hon hur hon än försöker, ändå låter som en operasångerska.

Dottern uttrycker sig kanske onödigt hårt, men något ligger det ändå i påpekandet. Carolina Sandgren sjunger på något vis för tydligt och för rent för jazzen.

Sångarna får trots fina insatser ursäkta, för det mest minnesvärda från konserten är ändå ”Rapsody in blue”, som inledde efter pausen. Där gjorde pianisten Joakim Kallhed från Göteborgsoperan sitt första framträdande på flygeln och tog styckets alla möjligheter till egensinniga tolkningar. Även klarinettisten Maria Wigander, som hoppat in i orkestern i ett sent skede, imponerade här.

Konsertturnén avslutas på söndag kväll i Kungälv.

Göteborgsoperan ger i vinter Gershwinmusikalen ”Crazy for you” och ger sig då samtidigt ut på en kort Västra Götalandsturné med Gershwintema tillsammans med Göteborg wind orchestra. Liksom musikalen innehåller konsertprogrammet några av de mest kända låtarna. I konserten blandas dock musikalgenren upp med opera och jazz och de engelska orginaltexterna behålls.

I bänkraderna på Karlbergsteatern hade cirka 160 personer samlats på fredagskvällen vid turnéns andra stopp, vilket gladde medarrangerande Åmåls teaterförening. Efter övernattning i Åmål fortsatte ensemblen på lördagen till Mellerud och Kulturbruket på Dal.

Högklassigt framfört

Musikerna visade klass och det är sällan det går att lyssna på musik av den här digniteten i Åmål. Dirigenten Jerker Johansson dansade loss framme på podiet och fick med sig orkestern genom alla stämningslägen, från det mest svängiga till det mest högstämda, sorgsna. Operasångaren Carolina Sandgren hör till Sveriges bästa och musikalsångaren Niklas Andersson har meriter från West end-scenerna i London. Den förtvivlade känslan i Carolina Sandgrens ”My man's gone now” ur operan ”Porgy and Bess” var påtaglig.

– Det är skönt att få waila loss. Det är det inte alltid man får på operan – i Mozart och så, sa Carolina Sandgren i det familjära mellansnacket.

Niklas Andersson var på motsvarande vis bäst i de glada och svängiga bitarna och det var svårt att sitta still när han till exempel sjöng ”A foggy day”.

Båda sångarna imponerade i sina respektive gebit, men de visade också att det inte är helt enkelt att byta genre. Carolina Sandgren avslöjade att en av hennes hårdaste kritiker, hennes dotter, sagt att hon inte kan sjunga jazz, att hon hur hon än försöker, ändå låter som en operasångerska.

Dottern uttrycker sig kanske onödigt hårt, men något ligger det ändå i påpekandet. Carolina Sandgren sjunger på något vis för tydligt och för rent för jazzen.

Sångarna får trots fina insatser ursäkta, för det mest minnesvärda från konserten är ändå ”Rapsody in blue”, som inledde efter pausen. Där gjorde pianisten Joakim Kallhed från Göteborgsoperan sitt första framträdande på flygeln och tog styckets alla möjligheter till egensinniga tolkningar. Även klarinettisten Maria Wigander, som hoppat in i orkestern i ett sent skede, imponerade här.

Konsertturnén avslutas på söndag kväll i Kungälv.