2017-10-07 06:00

2017-10-07 06:00

Lokalt och närproducerat

Som så många andra företag nuförtiden satsar Provinstidningen på lokalt och närproducerat. Men det har vi å andra sidan alltid gjort.

Sedan tidningen grundades 1911 har affärsidén varit att producera lokala nyheter, främst från Åmål, på tryckt papper och ta betalt för innehållet. Till en början gick en helårsprenumeration på PD lös på kronor 1,75.

I snart 106 år har Provinstidningen Dalsland berört och engagerat, diskuterats och debatterats. Vid frukostbordet, på arbetsplatser och de senaste åren på sociala medier. Nyheter dominerar innehållet, men vi tillhandahåller också information om vad som är på gång i bygden, korsord, insändare, serier, tv-tablåer och familjenyheter. Allt levererat till brevlådan eller -inkastet.

Under en kort period på några år har vi parallellt med pappersutgivningen haft samma nyhetsservice via vår webbsida. Fast gratis.

Tanken var att annonser på webben skulle bli en stor inkomstkälla för tidningarna. Vi jagade klick för att få in fler annonsörer. Det talades om att annonsförsäljningen på nätet skulle öka med 800 procent. Nu vet vi att så inte alls blev fallet. Annonsintäkterna via webben står stilla, eller till och med minskar.

Det är i längden ohållbart.

Precis som alla andra företag behöver tidningar få in pengar till de anställdas löner. Annonsintäkterna och lösnummerförsäljningen räcker inte till, vilket utgör ett hot mot redaktionerna och på lång sikt mot tidningarnas existens.

Nu ska ni ändå veta att NWT-koncernen kanske är den av de stora tidningskoncernerna i Sverige som står sig allra bäst, resultatmässigt.

På måndag lanserar vi därför vår Plus-satsning. För dig som redan är PD-prenumerant kostar det självklart inget extra. Allt du behöver göra är att skapa ett konto och logga in. Precis som när man delar papperstidning inom en familj, kan man också dela ut digitala konton till familjemedlemmar.

Förändringen stärker prenumerantens ställning gentemot gratisläsaren. Hittills har det alltså inte alltid varit så, men det är självklart att den som betalar för sig också ska ha fördelar av det.

Men för de som i dag inte betalar blir det förstås en förändring. Det är inte längre fritt att plocka till sig godsakerna från smörgåsbordet. Till en början kostar en digital prenumeration 1 krona och efter en månad höjs den automatiskt till 99.

Vår förhoppning är att tillräckligt många ska vara villiga att betala för det vi har att erbjuda. Tillräckligt många för att PD ska överleva i minst 106 år till.

Som så många andra företag nuförtiden satsar Provinstidningen på lokalt och närproducerat. Men det har vi å andra sidan alltid gjort.

Sedan tidningen grundades 1911 har affärsidén varit att producera lokala nyheter, främst från Åmål, på tryckt papper och ta betalt för innehållet. Till en början gick en helårsprenumeration på PD lös på kronor 1,75.

I snart 106 år har Provinstidningen Dalsland berört och engagerat, diskuterats och debatterats. Vid frukostbordet, på arbetsplatser och de senaste åren på sociala medier. Nyheter dominerar innehållet, men vi tillhandahåller också information om vad som är på gång i bygden, korsord, insändare, serier, tv-tablåer och familjenyheter. Allt levererat till brevlådan eller -inkastet.

Under en kort period på några år har vi parallellt med pappersutgivningen haft samma nyhetsservice via vår webbsida. Fast gratis.

Tanken var att annonser på webben skulle bli en stor inkomstkälla för tidningarna. Vi jagade klick för att få in fler annonsörer. Det talades om att annonsförsäljningen på nätet skulle öka med 800 procent. Nu vet vi att så inte alls blev fallet. Annonsintäkterna via webben står stilla, eller till och med minskar.

Det är i längden ohållbart.

Precis som alla andra företag behöver tidningar få in pengar till de anställdas löner. Annonsintäkterna och lösnummerförsäljningen räcker inte till, vilket utgör ett hot mot redaktionerna och på lång sikt mot tidningarnas existens.

Nu ska ni ändå veta att NWT-koncernen kanske är den av de stora tidningskoncernerna i Sverige som står sig allra bäst, resultatmässigt.

På måndag lanserar vi därför vår Plus-satsning. För dig som redan är PD-prenumerant kostar det självklart inget extra. Allt du behöver göra är att skapa ett konto och logga in. Precis som när man delar papperstidning inom en familj, kan man också dela ut digitala konton till familjemedlemmar.

Förändringen stärker prenumerantens ställning gentemot gratisläsaren. Hittills har det alltså inte alltid varit så, men det är självklart att den som betalar för sig också ska ha fördelar av det.

Men för de som i dag inte betalar blir det förstås en förändring. Det är inte längre fritt att plocka till sig godsakerna från smörgåsbordet. Till en början kostar en digital prenumeration 1 krona och efter en månad höjs den automatiskt till 99.

Vår förhoppning är att tillräckligt många ska vara villiga att betala för det vi har att erbjuda. Tillräckligt många för att PD ska överleva i minst 106 år till.