2017-03-11 06:00

2017-03-11 06:00

Tössebor på spaning

KRÖNIKA

Varje år vid den här tiden presenteras Tidningsstatistiks tidningsstatistik som visar hur den svenska pressen mår. Papperstidningen har det ganska jobbigt och minussiffror är vanliga. Därför är Provinstidningens tapp med ”bara” cirka 100 exemplar ganska bra.

De senaste siffrorna, som presenterades i torsdags, visade att situationen ändå har stabiliserats något för oss på PD. Minskningen håller sig under tre procent och det är i jämförelse med de flesta andra dagstidningar, ganska bra.

Det gäller att glädjas åt det lilla.

När det gäller hushållstäckning ligger vi fortsatt i Sverigetopp. På plats 11 bland 163 dagstidningar. PD når över hälften procent av hushållen i spridningsområdet.

Stackars Suomen Uutisviiko i botten har det inte lätt. 0,0 procents hushållstäckning.

Avgörande för lokala nyhetsmedier i framtiden blir hur väl vi lyckas ta betalt för vår produkt, även digitalt. Där ligger nyckeln till överlevnad.

Tappade intäkter från prenumerationer och annonser måste kompenseras med nya intäkter. Annars dör tidningen. Det är nämligen inte gratis att producera nyheter.

Framöver kommer därför landsortstidningarna att i högre utsträckning behöva ta betalt för exklusiva nyheter. Även på nätet. Det kan också sägas vara en rättvisefråga gentemot våra trognaste kunder, de som enbart konsumerar nyheter via papperstidningen. Och betalar för det.

Samtidigt är det viktigt även för tidningar att vara aktiva på sociala medier. Då gäller det också att snabbt greppa när det kan vara något klickbart på gång. En sådan nyhet kunde vi presentera i veckan när Hollywoodkändisar som Matt Dillon och Urma Thurman intog Dalsland, anförda av den danske demonregissören Lars von Trier.

Vem hade kunnat tro det? Fast vi i media har förstås vetat om det länge. Ändå känns det overkligt att kunna rapportera om detta från Skåpafors – och från Tösse.

Men tydligen är det inte mycket som imponerar på Tösseborna. För det var inte direkt någon trängsel framför avspärrningarna vid huset på Vänsbergsvägen, ”The house that Jack built”, på fredagen. Men, det är klart, det var förstås vanlig arbetsdag. Och några spanade ändå från behörigt avstånd.

Och ännu återstår fyra-fem dagar av Hollywoodflärd i det lilla stationssamhället.

I Skåne hände det sig att en dam gick förbi på landsvägen när två barn rullade runt i gruset:

– Usch, barn, vad ni är smutsiga! Tvättar ni er aldrig?

– Nä, vi känner igen varandra på rösten.

De senaste siffrorna, som presenterades i torsdags, visade att situationen ändå har stabiliserats något för oss på PD. Minskningen håller sig under tre procent och det är i jämförelse med de flesta andra dagstidningar, ganska bra.

Det gäller att glädjas åt det lilla.

När det gäller hushållstäckning ligger vi fortsatt i Sverigetopp. På plats 11 bland 163 dagstidningar. PD når över hälften procent av hushållen i spridningsområdet.

Stackars Suomen Uutisviiko i botten har det inte lätt. 0,0 procents hushållstäckning.

Avgörande för lokala nyhetsmedier i framtiden blir hur väl vi lyckas ta betalt för vår produkt, även digitalt. Där ligger nyckeln till överlevnad.

Tappade intäkter från prenumerationer och annonser måste kompenseras med nya intäkter. Annars dör tidningen. Det är nämligen inte gratis att producera nyheter.

Framöver kommer därför landsortstidningarna att i högre utsträckning behöva ta betalt för exklusiva nyheter. Även på nätet. Det kan också sägas vara en rättvisefråga gentemot våra trognaste kunder, de som enbart konsumerar nyheter via papperstidningen. Och betalar för det.

Samtidigt är det viktigt även för tidningar att vara aktiva på sociala medier. Då gäller det också att snabbt greppa när det kan vara något klickbart på gång. En sådan nyhet kunde vi presentera i veckan när Hollywoodkändisar som Matt Dillon och Urma Thurman intog Dalsland, anförda av den danske demonregissören Lars von Trier.

Vem hade kunnat tro det? Fast vi i media har förstås vetat om det länge. Ändå känns det overkligt att kunna rapportera om detta från Skåpafors – och från Tösse.

Men tydligen är det inte mycket som imponerar på Tösseborna. För det var inte direkt någon trängsel framför avspärrningarna vid huset på Vänsbergsvägen, ”The house that Jack built”, på fredagen. Men, det är klart, det var förstås vanlig arbetsdag. Och några spanade ändå från behörigt avstånd.

Och ännu återstår fyra-fem dagar av Hollywoodflärd i det lilla stationssamhället.

I Skåne hände det sig att en dam gick förbi på landsvägen när två barn rullade runt i gruset:

– Usch, barn, vad ni är smutsiga! Tvättar ni er aldrig?

– Nä, vi känner igen varandra på rösten.

  • Ove Rydh