2016-09-01 06:00

2016-09-01 06:00

Elever i Dalsland behöver reformer

Höjda resultat ska premieras

Förslag

Nu har skolan för alla elever i Dalsland börjat efter ett långt sommarlov. Kunskapsresultaten i Sverige har sjunkit under lång tid, elever känner sig inte motiverade, lärare kan inte fokusera på att vara lärare och får sällan tillräckligt betalt. Det här är bara några av skolans alla utmaningar som kräver ordentliga reformer.

När Gustav Fridolin blev utbildningsminister lovade han att fixa skolan på 100 dagar. Nu har det gått över 700 dagar och inga större reformer har genomförts. När statsminister Stefan Löfven höll sitt sommartal 21 augusti berättade han om regeringens nya skolförslag: att byta namnet på höstlovet till läslovet.

Satsningen kommer innebära att alla skolor kommer få några hundralappar mer om året. Det här ett hån mot alla Sveriges lärare och elever. Våra lärare och elever behöver reformer, inte tomma ord eller namnbyten.

Vi föreslår fyra reformer som är avgörande för skolans framtid:

* Låt alla elever kunna välja skola

Socialdemokraterna är sedan länge motståndare till det fria skolvalet. När regeringen kom till makten tillsatte de direkt en utredning om att införa ett kommunalt veto mot friskolor. Det är ett hårt slag i alla elevers ansikten. Tack vare det fria skolvalet är det inte längre postnummer och gatuadresser som avgör vilka skolor de kan söka sig till. Därför vill vi att skolvalet ska vara obligatoriskt.

* Låt alla elever överklaga orättvisa betyg

Gör det möjligt att överklaga betyg. Betygen är ett av få myndighetsbeslut som inte går att överklaga. Samtidigt är betygen avgörande för alla elevers framtida möjligheter till utbildning, därför borde orättvisa betyg kunna överklagas.

* Låt alla elever bedömas rättvist

Inför externa examinatorer. Lärarens uppdrag är att utbilda och vägleda sina elever i kunskapsinlärningen. Det är vad som behöver stå i fokus. Med examinatorer som ansvar för betygssättningen kan läraren lägga mer tid på utbildning, stöd och vidareutbildning. Samtidigt kommer likvärdigheten öka när färre ansvarar för betygssättningen och dessutom har det som huvudsaklig arbetsuppgift.

* Låt duktiga lärare få mer betalt

Koppla höjda resultat till högre lön eller bonusar för lärare. Lärare som höjer sina elevers kunskaper ska ha mer betalt.

Våra lärare och elever i Dalsland behöver reformer, inte tomma ord eller namnbyten.

Rasmus Törnblom, förbundsordförande MUF

Christopher Rydaeus, riksordförande MSU

Emilia Johannesson, MSU-ordförande Norra Älvsborg

Nu har skolan för alla elever i Dalsland börjat efter ett långt sommarlov. Kunskapsresultaten i Sverige har sjunkit under lång tid, elever känner sig inte motiverade, lärare kan inte fokusera på att vara lärare och får sällan tillräckligt betalt. Det här är bara några av skolans alla utmaningar som kräver ordentliga reformer.

När Gustav Fridolin blev utbildningsminister lovade han att fixa skolan på 100 dagar. Nu har det gått över 700 dagar och inga större reformer har genomförts. När statsminister Stefan Löfven höll sitt sommartal 21 augusti berättade han om regeringens nya skolförslag: att byta namnet på höstlovet till läslovet.

Satsningen kommer innebära att alla skolor kommer få några hundralappar mer om året. Det här ett hån mot alla Sveriges lärare och elever. Våra lärare och elever behöver reformer, inte tomma ord eller namnbyten.

Vi föreslår fyra reformer som är avgörande för skolans framtid:

* Låt alla elever kunna välja skola

Socialdemokraterna är sedan länge motståndare till det fria skolvalet. När regeringen kom till makten tillsatte de direkt en utredning om att införa ett kommunalt veto mot friskolor. Det är ett hårt slag i alla elevers ansikten. Tack vare det fria skolvalet är det inte längre postnummer och gatuadresser som avgör vilka skolor de kan söka sig till. Därför vill vi att skolvalet ska vara obligatoriskt.

* Låt alla elever överklaga orättvisa betyg

Gör det möjligt att överklaga betyg. Betygen är ett av få myndighetsbeslut som inte går att överklaga. Samtidigt är betygen avgörande för alla elevers framtida möjligheter till utbildning, därför borde orättvisa betyg kunna överklagas.

* Låt alla elever bedömas rättvist

Inför externa examinatorer. Lärarens uppdrag är att utbilda och vägleda sina elever i kunskapsinlärningen. Det är vad som behöver stå i fokus. Med examinatorer som ansvar för betygssättningen kan läraren lägga mer tid på utbildning, stöd och vidareutbildning. Samtidigt kommer likvärdigheten öka när färre ansvarar för betygssättningen och dessutom har det som huvudsaklig arbetsuppgift.

* Låt duktiga lärare få mer betalt

Koppla höjda resultat till högre lön eller bonusar för lärare. Lärare som höjer sina elevers kunskaper ska ha mer betalt.

Våra lärare och elever i Dalsland behöver reformer, inte tomma ord eller namnbyten.

Rasmus Törnblom, förbundsordförande MUF

Christopher Rydaeus, riksordförande MSU

Emilia Johannesson, MSU-ordförande Norra Älvsborg