2016-08-10 09:24

2016-08-10 09:24

Bygg upp ett robust tågsystem i Västsverige

KOLLEKTIVTRAFIK: Här finns de sämsta järnvägarna

Dagens västsvenska tågsystem behöver moderniseras så att hela regionen blir rundare. Det måste till ett helhetssystem.

Idag finns ofta ingen samtrafik mellan olika järnvägslinjer. Ett par exempel: När tåget från Lidköping kommer till Herrljunga har tåget mot Borås avgått en minut tidigare. Detta efter att tåget har haft ett långt uppehåll i Herrljunga.

Ett annat exempel: När tåget mot Kalmar lämnar Borås kommer tåget från Uddevalla en minut efter. Även då efter ett långt uppehåll i Herrljunga. Samtidigt kommer tåget från Varberg. Ett sådant trafikupplägg lockar inte folk att åka kollektivt.

Västsverige behöver ett helt nytt tågsystem om regionen ska bli rundare och attraktivare som politikerna talar om.

En idé för att detta ska bli verklighet är att järnvägen mellan Uddevalla och Borås via Öxnered och Herrljunga blir en huvudlinje där anslutningar sker i Öxnered mot Dalsland och Karlstad . En Dalslandspendel med uppehåll i Brålanda och Frändefors och där resenärer byter i Öxnered alternativt Trollhättan för resa mot bland annat Göteborg och Vänersborg. I Vara, alternativt Herrljunga, anslutningar med Kinnekullebanan. I Herrljunga mot Skaraborg, i Borås mot Älvsborg samt i Varberg med Öresundstågen mot Halland. I Uddevalla är det anslutning till/från Strömstad. Tågen mellan Strömstad och Göteborg utom skoltågen går via Trollhättan. Detta måste gå via Uddevalla Östra. Det blir styv tidtabell, det vill säga samma minuttal varje timme. Ett sådant system lockar folk att åka kollektivt. Regionens olika centra nås på ett smidigt sätt. Idag tar det alldeles för lång tid att resa mellan exempelvis Vänersborg/ Uddevalla och Borås med kollektiva färdmedel.

Lysekils- och Bohusbanan ska rustas upp. Detsamma gäller Kinnekulle- och Viskadalsbanan.

Det byggs dubbelspår mellan Herrljunga och Borås. Regionaltågen från Örebro ,Skaraborg mot Göteborg går via Borås och en ny järnväg via Landvetter. Järnvägen mellan Borås och Varberg kan utnyttjas för omledning vid trafikstörningar på Västkustbanan mellan Göteborg och Varberg.

I Skåne och Mälardalen rustas järnvägarna upp och det blir fler och bättre tågförbindelser. I Västsverige finns de sämsta järnvägarna. Här lappas och lagas det istället för att göra rejäla satsningar vilket sker i andra delar av Sverige. I Skåne liksom i Mälardalen satsas det otroligt mycket på järnvägar.

Regionen bör föra en diskussion om förskottering och lån till ett upprustat järnvägsnät i Västsverige.

Händer inget radikalt vad beträffar upprustning och bättre tågförbindelser riskerar regionen att bli mindre attraktiv.

Låt inte detta ske!

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum

Idag finns ofta ingen samtrafik mellan olika järnvägslinjer. Ett par exempel: När tåget från Lidköping kommer till Herrljunga har tåget mot Borås avgått en minut tidigare. Detta efter att tåget har haft ett långt uppehåll i Herrljunga.

Ett annat exempel: När tåget mot Kalmar lämnar Borås kommer tåget från Uddevalla en minut efter. Även då efter ett långt uppehåll i Herrljunga. Samtidigt kommer tåget från Varberg. Ett sådant trafikupplägg lockar inte folk att åka kollektivt.

Västsverige behöver ett helt nytt tågsystem om regionen ska bli rundare och attraktivare som politikerna talar om.

En idé för att detta ska bli verklighet är att järnvägen mellan Uddevalla och Borås via Öxnered och Herrljunga blir en huvudlinje där anslutningar sker i Öxnered mot Dalsland och Karlstad . En Dalslandspendel med uppehåll i Brålanda och Frändefors och där resenärer byter i Öxnered alternativt Trollhättan för resa mot bland annat Göteborg och Vänersborg. I Vara, alternativt Herrljunga, anslutningar med Kinnekullebanan. I Herrljunga mot Skaraborg, i Borås mot Älvsborg samt i Varberg med Öresundstågen mot Halland. I Uddevalla är det anslutning till/från Strömstad. Tågen mellan Strömstad och Göteborg utom skoltågen går via Trollhättan. Detta måste gå via Uddevalla Östra. Det blir styv tidtabell, det vill säga samma minuttal varje timme. Ett sådant system lockar folk att åka kollektivt. Regionens olika centra nås på ett smidigt sätt. Idag tar det alldeles för lång tid att resa mellan exempelvis Vänersborg/ Uddevalla och Borås med kollektiva färdmedel.

Lysekils- och Bohusbanan ska rustas upp. Detsamma gäller Kinnekulle- och Viskadalsbanan.

Det byggs dubbelspår mellan Herrljunga och Borås. Regionaltågen från Örebro ,Skaraborg mot Göteborg går via Borås och en ny järnväg via Landvetter. Järnvägen mellan Borås och Varberg kan utnyttjas för omledning vid trafikstörningar på Västkustbanan mellan Göteborg och Varberg.

I Skåne och Mälardalen rustas järnvägarna upp och det blir fler och bättre tågförbindelser. I Västsverige finns de sämsta järnvägarna. Här lappas och lagas det istället för att göra rejäla satsningar vilket sker i andra delar av Sverige. I Skåne liksom i Mälardalen satsas det otroligt mycket på järnvägar.

Regionen bör föra en diskussion om förskottering och lån till ett upprustat järnvägsnät i Västsverige.

Händer inget radikalt vad beträffar upprustning och bättre tågförbindelser riskerar regionen att bli mindre attraktiv.

Låt inte detta ske!

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum