2016-03-22 15:23

2016-03-22 15:23

Mycket svart och vitt på Dalslands konstmuseum

UPPERUD: Inleder sista året i Upperud

Att vara chef innebär inte att man alltid kan styra och ställa. Men det tänker Helen Backlund göra under sitt sista år på Dalslands konstmuseum. I mars 2017 går hon i pension.

– Årets utställningsprogram blir mitt sista. Med det säger jag tack för mig efter elva år på den här posten och tänker bjuda på bara sådant som jag gillar, sa hon vid lördagens vernissage.

Säsongsstarten har rubriken ”Svartvitt helt enkelt”. Fem konstnärer ger olika infallsvinklar på temat med material som blyerts, tusch, svart sytråd och trä. Helen Backlund menar att det finns en poäng i att visa mångsidigheten i ett till synes enkelt tema. Alla fem samsas om utrymmet i den övre utställningssalen.

Skärpa och oskärpa

Magnus Gramén bidrar med många mindre teckningar där han arbetat med motsatserna skärpa och oskärpa. I processen bearbetar han sina teckningar med sandpapper, stålull eller papperscigarrer.

I ett annat format och med en annan teknik jobbar Ulf Sveningson. Han är numera pensionär efter en lång karriär på Göteborgs-Posten, där han jobbat med egna projekt och som reportagetecknare tillsammans med en journalist.

På utställningen visas stora porträtt som han gjort under sina resor med 3:ans och 9:ans spårvagnslinjer i Göteborg. Han var inte på plats vid vernissagen på grund andra åtaganden.

Naturens ordning

Den tredje tecknaren är Annika Lindfors. Hon visar en serie detaljrika bilder av träds grenverk. Hon är fascinerad av likheten och att det finns en naturens ordning om hur mönster uppstår.

Jenny McMillan är textilkonstnär som broderar bilder med enbart svart tråd på vitt tyg. Hennes tema är konflikten mellan natur och civilisation. Men hon skapar också små modeller med samma teknik – svart och vitt. Hon säger att hon håller på med en längre berättelse som tilldrar sig på en plats eller i en stad. Som exempel har hon med ett hus, en molnig himmel och ett flygplan på väg.

Per Brandstedt håller sig till det svarta, men i ett helt annat material. Han är förförd av träets möjligheter. Här visar han skulpturer och bruksföremål i svartbränd ek. Den svarta färgen får han fram genom att använda en gasolbrännare på träytan.

Sedan borstar han bort det lösa sotet och oljar in föremålet. Då har han också fått en spännande räfflad yta på sitt material.

HDK Steneby

I galleriet på ovanvåningen visar Juan Cappa flätade lampor. Det är exempel på hur hantverk och design möts. Juan Cappa har varit student vid HDK Steneby.

Hantverk och kulturhistoria i kombination handlar det om på nedre våningen. Det är Åsa Norberg och Jennie Sundén som tar upp kvinnohistoria och hantverk. De har ända sedan studietiden arbetat tillsammans. De till och med målar på samma tavla.

Utställningen pågår fram till och med den 1 maj.

– Årets utställningsprogram blir mitt sista. Med det säger jag tack för mig efter elva år på den här posten och tänker bjuda på bara sådant som jag gillar, sa hon vid lördagens vernissage.

Säsongsstarten har rubriken ”Svartvitt helt enkelt”. Fem konstnärer ger olika infallsvinklar på temat med material som blyerts, tusch, svart sytråd och trä. Helen Backlund menar att det finns en poäng i att visa mångsidigheten i ett till synes enkelt tema. Alla fem samsas om utrymmet i den övre utställningssalen.

Skärpa och oskärpa

Magnus Gramén bidrar med många mindre teckningar där han arbetat med motsatserna skärpa och oskärpa. I processen bearbetar han sina teckningar med sandpapper, stålull eller papperscigarrer.

I ett annat format och med en annan teknik jobbar Ulf Sveningson. Han är numera pensionär efter en lång karriär på Göteborgs-Posten, där han jobbat med egna projekt och som reportagetecknare tillsammans med en journalist.

På utställningen visas stora porträtt som han gjort under sina resor med 3:ans och 9:ans spårvagnslinjer i Göteborg. Han var inte på plats vid vernissagen på grund andra åtaganden.

Naturens ordning

Den tredje tecknaren är Annika Lindfors. Hon visar en serie detaljrika bilder av träds grenverk. Hon är fascinerad av likheten och att det finns en naturens ordning om hur mönster uppstår.

Jenny McMillan är textilkonstnär som broderar bilder med enbart svart tråd på vitt tyg. Hennes tema är konflikten mellan natur och civilisation. Men hon skapar också små modeller med samma teknik – svart och vitt. Hon säger att hon håller på med en längre berättelse som tilldrar sig på en plats eller i en stad. Som exempel har hon med ett hus, en molnig himmel och ett flygplan på väg.

Per Brandstedt håller sig till det svarta, men i ett helt annat material. Han är förförd av träets möjligheter. Här visar han skulpturer och bruksföremål i svartbränd ek. Den svarta färgen får han fram genom att använda en gasolbrännare på träytan.

Sedan borstar han bort det lösa sotet och oljar in föremålet. Då har han också fått en spännande räfflad yta på sitt material.

HDK Steneby

I galleriet på ovanvåningen visar Juan Cappa flätade lampor. Det är exempel på hur hantverk och design möts. Juan Cappa har varit student vid HDK Steneby.

Hantverk och kulturhistoria i kombination handlar det om på nedre våningen. Det är Åsa Norberg och Jennie Sundén som tar upp kvinnohistoria och hantverk. De har ända sedan studietiden arbetat tillsammans. De till och med målar på samma tavla.

Utställningen pågår fram till och med den 1 maj.