2016-11-26 14:02

2016-11-26 14:02

Banken varnade för lån

ÅMÅL: Privatekonomen Arturo Arquez från Lyckoslanten gav gymnasister råd om att träna på att hantera pengar

För att bli bra på att hantera pengar krävs det övning. Swedbanks privatekonom Arturo Arquez, chefredaktör och ansvarig utgivare för den klassiska skoltidningen Lyckoslanten, besökte i veckan Karlbergsgymnasiet i Åmål.
Akta er för lån och se till att spara, var hans råd till tonåringarna. Planering, disciplin och att hålla hårt i plånboken är bästa sättet att skaffa sig frihet och utrymme att slösa, menar han.

Arturo Arquez är sedan drygt två år Swedbanks och sparbankernas privatekonom. Han är utbildad i såväl finansiell ekonomi som pedagogik och har arbetat på flera av de stora bankerna med bland annat finansiell rådgivning och kapitalförvaltning. Skillnaden med att placera pengar åt rika entreprenörer och att sköta sin privata studentekonomi är inte särskilt stor, menar han. Grundprinciperna är desamma.

50 000 elever

Han, liksom flera kollegor, deltar i ett projekt där banken åker ut i skolorna och pratar om privatekonomi. Totalt kommer de att träffa 50 000 elever i landet, framför allt 16-åringar. Det handlar om folkbildning, säger Arturo Arquez:

– Hushållen behöver kunskap för att kunna fatta rationella beslut för en sund privatekonomi. Att hushållen kan fatta rationella beslut ligger både i samhällets intresse och i individens intresse.

På onsdagen träffade han elever från ekonomi-, handels-, samhälls- och estetprogrammen på Karlbergsgymnasiet. Totalt satt drygt 200 elever i aulan.

– Pengar är verkligen inte allt och pengar i sig har inget värde. Men det man kan göra med pengar har ett värde liksom den trygghet pengar kan ge, säger Arturo Arquez.

Själv hade han tidigt bestämt sig för att han skulle bli hockeyproffs. Men så blev det inte. Minnet är tydligt av den dagen när hans mamma sa att han var tvungen att sluta med ishockeyn eftersom hon inte hade råd. Då bestämde han sig för dels att han skulle ta SM-guld i en annan, billigare idrott, dels att han skulle se till att själv aldrig hamna i den situationen som vuxen, att inte kunna göra det han vill för att han inte har råd.

Det blev ett SM-guld – i volleyboll – och också en god privatekonomi. Planering och disciplin är vad det handlar om, upprepade Arturo Arquez flera gånger till gymnasieeleverna. Det gäller att veta vart pengarna går och sedan välja vad som är viktigt. Han varnade för lån och menar att det alltid är bättre att spara ihop till det man vill ha.

När varje krona räknas

– Jag vet precis hur det är att leva när varje krona räknas, säger han. Jag blev inte rockstjärna eller hockeyproffs, men jag lever ett ganska bra liv. Jag har inga lån och jag har en ekonomisk trygghet som gör att jag kan förverkliga mina drömmar.

För att bli bra på att hantera pengar krävs det övning, menar han, och helst redan när man är barn. Arturo Arquez är en stark förespråkare för vecko- och månadspeng, för att barn ska lära sig att hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde.

– Privatekonomi handlar om att kunna tänka efter före. Det är lätt att tänka efter efter. Att kunna tänka efter före handlar till 20 procent om planering och 80 procent om disciplin, säger han

På eftermiddagen fick sedan alla eleverna på ekonomiprogrammet dessutom höra lokala Swedbankchefen Nina Bäckström och Reving Chalabi, som leder projektet Ung ekonomi i Swedbanks västra region, berätta om sina karriärer och vilka möjligheter det finns till arbetet i bankvärlden.

Arturo Arquez är sedan drygt två år Swedbanks och sparbankernas privatekonom. Han är utbildad i såväl finansiell ekonomi som pedagogik och har arbetat på flera av de stora bankerna med bland annat finansiell rådgivning och kapitalförvaltning. Skillnaden med att placera pengar åt rika entreprenörer och att sköta sin privata studentekonomi är inte särskilt stor, menar han. Grundprinciperna är desamma.

50 000 elever

Han, liksom flera kollegor, deltar i ett projekt där banken åker ut i skolorna och pratar om privatekonomi. Totalt kommer de att träffa 50 000 elever i landet, framför allt 16-åringar. Det handlar om folkbildning, säger Arturo Arquez:

– Hushållen behöver kunskap för att kunna fatta rationella beslut för en sund privatekonomi. Att hushållen kan fatta rationella beslut ligger både i samhällets intresse och i individens intresse.

På onsdagen träffade han elever från ekonomi-, handels-, samhälls- och estetprogrammen på Karlbergsgymnasiet. Totalt satt drygt 200 elever i aulan.

– Pengar är verkligen inte allt och pengar i sig har inget värde. Men det man kan göra med pengar har ett värde liksom den trygghet pengar kan ge, säger Arturo Arquez.

Själv hade han tidigt bestämt sig för att han skulle bli hockeyproffs. Men så blev det inte. Minnet är tydligt av den dagen när hans mamma sa att han var tvungen att sluta med ishockeyn eftersom hon inte hade råd. Då bestämde han sig för dels att han skulle ta SM-guld i en annan, billigare idrott, dels att han skulle se till att själv aldrig hamna i den situationen som vuxen, att inte kunna göra det han vill för att han inte har råd.

Det blev ett SM-guld – i volleyboll – och också en god privatekonomi. Planering och disciplin är vad det handlar om, upprepade Arturo Arquez flera gånger till gymnasieeleverna. Det gäller att veta vart pengarna går och sedan välja vad som är viktigt. Han varnade för lån och menar att det alltid är bättre att spara ihop till det man vill ha.

När varje krona räknas

– Jag vet precis hur det är att leva när varje krona räknas, säger han. Jag blev inte rockstjärna eller hockeyproffs, men jag lever ett ganska bra liv. Jag har inga lån och jag har en ekonomisk trygghet som gör att jag kan förverkliga mina drömmar.

För att bli bra på att hantera pengar krävs det övning, menar han, och helst redan när man är barn. Arturo Arquez är en stark förespråkare för vecko- och månadspeng, för att barn ska lära sig att hushålla med begränsade resurser och förstå pengars värde.

– Privatekonomi handlar om att kunna tänka efter före. Det är lätt att tänka efter efter. Att kunna tänka efter före handlar till 20 procent om planering och 80 procent om disciplin, säger han

På eftermiddagen fick sedan alla eleverna på ekonomiprogrammet dessutom höra lokala Swedbankchefen Nina Bäckström och Reving Chalabi, som leder projektet Ung ekonomi i Swedbanks västra region, berätta om sina karriärer och vilka möjligheter det finns till arbetet i bankvärlden.