2016-10-08 17:02

2016-10-08 17:03

Företagsidé att göra det svårt för tjuven

ÅMÅL: Säkerhetskonsult Pia Karlsson har arbetsmetoder mot stölder

Pia Karlsson från Grums, som för några år sedan utsågs till årets säkerhetskonsult, har skapat arbetsmetoder hur butiker kan motverka snatterier och stölder. Hon menar att det går att sänka svinnet. Det är idén bakom hennes företag.

Snatteriets pris
Del 4

Pia Karlsson, med sitt företag Pia Konsult i Grums, har med stort intresse läst PD:s artikelserie om de utbredda snatteriproblemen i livsmedelsbutikerna i Åmål.

– Men Åmål sticker inte ut, säger hon. Det ser tyvärr ut så här överallt i landet.

Samlad erfarenhet

Svinn och stölder är så utbrett att det var just detta som var grunden till att Pia Karlsson startade sitt företag med inriktning mot handeln.

– Jag har en samlad erfarenhet i bagaget, säger hon. Jag har själv jobbat som säljare inom olika butiker, varit butikskontrollant samt även arbetat som väktare.

Pia Karlsson arbetar helt enkelt med att lära butikernas ägare och anställda hur de bäst kommer tillrätta med snatterier och skapar säkerhet, samt ökar lönsamheten.

App mot tjuv

Det kan nämnas att hon redan varit i kontakt med en av livsmedelsbutikerna i Åmål och presenterat sina metoder.

– Jag marknadsför en app, som ger alla anslutna butiker i en stad möjlighet att kommunicera med varandra. Polisen har även möjlighet att ta del av vad som skrivs i appen.

Hon berättar att det häromdagen var ett rån i en butik i Skövde och då gick man till exempel ut med signalement på rånaren till alla anslutna till appen.

– Stölder som utförs av ligor ser ut att öka, fortsätter hon. Och blir en affär av med fläskfilé på en ort så blir ofta de övriga också det – är man ansluten till appen kan man snabbt få information om vad som är på gång.

Stammisar snattar

Ligorna rör på sig, men Pia Karlsson menar att man inte får glömma att det är stamkunderna som står för det mesta av svinnet.

– Stamkunderna har ”bott in sig” och är trygga med vad de gör och vet var varorna finns i butiken, säger hon. När jag arbetade som väktare och man pratade med en stamkund som man tagit så fick jag ofta samma svävande svar, att de nästan tyckte att de hade rätt att ta något...

Några tips hur butiken kan göra?

– Nummer ett är att ta ögonkontakt med kunderna och nicka och hälsa. Det uppfattas som trevligt av kunderna, och är någon inne för att stjäla så har det en bromsande effekt eftersom det visar att man har blivit sedd.

Pia Karlsson tipsar också om att butikerna borde ha kundkorgar inte bara vid ingången utan även längre in i butiken. Då kan man snabbt räcka en korg till någon som bär på varor utan att ha tagit en korg.

– Då känns det svårare att snatta.

Pia Karlsson menar att det finns en hel del man kan göra för att förebygga snatterier och stölder.

Snatteriets pris
Del 4

Pia Karlsson, med sitt företag Pia Konsult i Grums, har med stort intresse läst PD:s artikelserie om de utbredda snatteriproblemen i livsmedelsbutikerna i Åmål.

– Men Åmål sticker inte ut, säger hon. Det ser tyvärr ut så här överallt i landet.

Samlad erfarenhet

Svinn och stölder är så utbrett att det var just detta som var grunden till att Pia Karlsson startade sitt företag med inriktning mot handeln.

– Jag har en samlad erfarenhet i bagaget, säger hon. Jag har själv jobbat som säljare inom olika butiker, varit butikskontrollant samt även arbetat som väktare.

Pia Karlsson arbetar helt enkelt med att lära butikernas ägare och anställda hur de bäst kommer tillrätta med snatterier och skapar säkerhet, samt ökar lönsamheten.

App mot tjuv

Det kan nämnas att hon redan varit i kontakt med en av livsmedelsbutikerna i Åmål och presenterat sina metoder.

– Jag marknadsför en app, som ger alla anslutna butiker i en stad möjlighet att kommunicera med varandra. Polisen har även möjlighet att ta del av vad som skrivs i appen.

Hon berättar att det häromdagen var ett rån i en butik i Skövde och då gick man till exempel ut med signalement på rånaren till alla anslutna till appen.

– Stölder som utförs av ligor ser ut att öka, fortsätter hon. Och blir en affär av med fläskfilé på en ort så blir ofta de övriga också det – är man ansluten till appen kan man snabbt få information om vad som är på gång.

Stammisar snattar

Ligorna rör på sig, men Pia Karlsson menar att man inte får glömma att det är stamkunderna som står för det mesta av svinnet.

– Stamkunderna har ”bott in sig” och är trygga med vad de gör och vet var varorna finns i butiken, säger hon. När jag arbetade som väktare och man pratade med en stamkund som man tagit så fick jag ofta samma svävande svar, att de nästan tyckte att de hade rätt att ta något...

Några tips hur butiken kan göra?

– Nummer ett är att ta ögonkontakt med kunderna och nicka och hälsa. Det uppfattas som trevligt av kunderna, och är någon inne för att stjäla så har det en bromsande effekt eftersom det visar att man har blivit sedd.

Pia Karlsson tipsar också om att butikerna borde ha kundkorgar inte bara vid ingången utan även längre in i butiken. Då kan man snabbt räcka en korg till någon som bär på varor utan att ha tagit en korg.

– Då känns det svårare att snatta.

Pia Karlsson menar att det finns en hel del man kan göra för att förebygga snatterier och stölder.