2016-10-07 15:29

2016-10-07 15:29

UF-företag sålde in sina produkter

ÅMÅL: Kick off för unga företagare

Företagsklimatet på Karlbergsgymnasiet är gynnsamt i år. Under hösten har elva UF-företag bildats. I torsdags tog eleverna steget ut i verkligheten med besök hos flera företag.

Under torsdagsförmiddagen var det kickoff för eleverna på Karlbergsgymnasiet i Åmål och Dahlstiernska gymnasiet i Mellerud som pluggar ung företagsamhet. Kickoffen inleddes med en gemensam samling på Karlberg varpå de tretton företagen skickades ut till fyra olika aktörer i Åmål: Åmåls kommun, Swedbank, SEB och Elasto. Varje UF-företag hade två möten inbokade. Under mötena presenterade UF-företagen sina företagsidéer medan representanterna på företagen kom med tips till de unga företagarna.

– Den här dagen brukar göra att det börjar snurra på med idéer hos eleverna. Det är därför vi lägger dagen så tidigt på året, för det är ju inte färdiga idéer de har, säger Linn Fritzvik, projektledare på UF Fyrbodal.

Ska sälja fruktspray

Frootspray UF är ett av de nybildade UF-företagen på Karlbergsgymnasiet. Deras affärsidé är en sprayadapter som man skruvar ner i en citrusfrukt för att sedan spraya ut innehållet.

– Vi funderade på vad som fattades i vardagen. I köket är man mycket så då ville vi ha något som underlättar i köket, säger vd:n Julia Mulikova, som driver företaget tillsammans med Samuel Lindström, marknadsansvarig, Lukas Ek, produkt och inköp, Andreas Jonsson, ekonomi, Kristoffer Lundgren, kommunikation och administration i företaget. Samtliga kommer från Säffle och går i trean på Karlbergsgymnasiet.

Eleverna dök på produkten av en slump när de surfade på nätet. Produkten finns redan i andra delar av världen men har inte slagit igenom i Sverige än. Det är där Frootspray kommer in i bilden.

Just nu söker gruppen efter en tillverkare av produkten. Planen är att ha produkten till försäljning lagom till julhandeln. För att nå ut till konsumenterna kommer företaget bland annat att använda sociala medier som Facebook och Instagram.

– Marknadsföringen blir en viktig del för jag tror inte att det är så många som har hört talas om produkten, säger Chrisoffer Lundgren, kommunikations- och administrations-ansvarig i företaget.

Klockat 10.15 hade gruppen ett möte bokat med Fredrik Ågren och Mikael Möller på SEB. Bankmännen trodde på produkten och lovade att ställa upp som rådgivare till företaget.

– Det är bra att ni började med att tänka på vad det är som saknas, och inte bara gjorde något för att det är kul, säger Fredrik Ågren.

Under torsdagsförmiddagen var det kickoff för eleverna på Karlbergsgymnasiet i Åmål och Dahlstiernska gymnasiet i Mellerud som pluggar ung företagsamhet. Kickoffen inleddes med en gemensam samling på Karlberg varpå de tretton företagen skickades ut till fyra olika aktörer i Åmål: Åmåls kommun, Swedbank, SEB och Elasto. Varje UF-företag hade två möten inbokade. Under mötena presenterade UF-företagen sina företagsidéer medan representanterna på företagen kom med tips till de unga företagarna.

– Den här dagen brukar göra att det börjar snurra på med idéer hos eleverna. Det är därför vi lägger dagen så tidigt på året, för det är ju inte färdiga idéer de har, säger Linn Fritzvik, projektledare på UF Fyrbodal.

Ska sälja fruktspray

Frootspray UF är ett av de nybildade UF-företagen på Karlbergsgymnasiet. Deras affärsidé är en sprayadapter som man skruvar ner i en citrusfrukt för att sedan spraya ut innehållet.

– Vi funderade på vad som fattades i vardagen. I köket är man mycket så då ville vi ha något som underlättar i köket, säger vd:n Julia Mulikova, som driver företaget tillsammans med Samuel Lindström, marknadsansvarig, Lukas Ek, produkt och inköp, Andreas Jonsson, ekonomi, Kristoffer Lundgren, kommunikation och administration i företaget. Samtliga kommer från Säffle och går i trean på Karlbergsgymnasiet.

Eleverna dök på produkten av en slump när de surfade på nätet. Produkten finns redan i andra delar av världen men har inte slagit igenom i Sverige än. Det är där Frootspray kommer in i bilden.

Just nu söker gruppen efter en tillverkare av produkten. Planen är att ha produkten till försäljning lagom till julhandeln. För att nå ut till konsumenterna kommer företaget bland annat att använda sociala medier som Facebook och Instagram.

– Marknadsföringen blir en viktig del för jag tror inte att det är så många som har hört talas om produkten, säger Chrisoffer Lundgren, kommunikations- och administrations-ansvarig i företaget.

Klockat 10.15 hade gruppen ett möte bokat med Fredrik Ågren och Mikael Möller på SEB. Bankmännen trodde på produkten och lovade att ställa upp som rådgivare till företaget.

– Det är bra att ni började med att tänka på vad det är som saknas, och inte bara gjorde något för att det är kul, säger Fredrik Ågren.

UF

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har UF utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Sedan 2009 arbetar UF även på grundskolan.