2016-09-06 16:45

2016-09-06 16:45

Åmålsbor bygger bro till Pannkakan

DEJE: Färjerederiets ingenjörstrupp har ryckt ut igen

Förra gången byggde Åmålsborna en färja i Överkalix, den här gången bygger de en bro till ön Pannkakan i Klarälven.

En grupp från Trafikverkets färjerederi ser till att en ö vid Deje blir möjlig att nå för skotare, skördare och timmertransporter. På endast fyra dagar har sex av färjerederiets personal från Dalsland, Värmland och Bohuslän byggt en 90 meter lång och 7,5 meter bred bro. Bron består av 45 stycken pontoner som ligger tre i bredd och kan bära upp till 60 ton.

Major konsult

Trafikverket förfogar nu över mycket av det material Försvarsmakten tidigare hade och till hjälp med brobygget har man hyrt in kunskap från Ing. 2 i Eksjö. Major Rikard Larsson fungerar som konsult och han tycker att det har varit lätt att ha befälet över färjepersonalen, som har kunskap om vatten och strömmar.

Och det behöver man ha, Klarälven är en mäktig älv. Som tur är har sommaren varit regnfattig och den stora dammen i Höljes tappar inte mycket, men ändå strömmar älven ganska kraftigt. För att klara vattentrycket har bron stävpontoner motströms och det finns även en så kallad dynamometer som ständigt mäter vilka påfrestningar bron utsätts för. Blir strömmarna för kraftiga stängs bron av för trafik.

Ansvarig och sammanhållande för hela projektet är Rolf Nilsson från Åmål, till vardags chef för Färjerederiets varv på västkusten, Fridhems varv. Det är inget litet projekt Nilsson håller ihop, inte minst har det gällt att samordna så att allt material funnits på plats i rätt tid. Cirka 20 långtradare har fraktat pontoner, hjullastare och annat till Deje. Även lokala maskiner och fordon deltar i brobygget.

Vill rädda vitryggen

Varför bygger man då en tillfällig bro till ön Pannkakan? Den främsta anledningen är den vitryggiga hackspetten. Genom att ta bort barrskogen på ön, gynnas den akut utrotningshotade hackspetten, enligt Naturskyddsföreningen finns det kanske endast fyra häckande par kvar i Sverige. Dessvärre är det inte bara fåglarna som gynnas av ökad lövskog utan även myggen.

Myggproblem

Forshaga kommun har tidigare ansökt om att få bespruta områden nära Deje där myggplågan varit närmast olidlig men fått nej. Så även om många Dejebor med intresse följer brobygget har man delade känslor om anledning till det.

En grupp från Trafikverkets färjerederi ser till att en ö vid Deje blir möjlig att nå för skotare, skördare och timmertransporter. På endast fyra dagar har sex av färjerederiets personal från Dalsland, Värmland och Bohuslän byggt en 90 meter lång och 7,5 meter bred bro. Bron består av 45 stycken pontoner som ligger tre i bredd och kan bära upp till 60 ton.

Major konsult

Trafikverket förfogar nu över mycket av det material Försvarsmakten tidigare hade och till hjälp med brobygget har man hyrt in kunskap från Ing. 2 i Eksjö. Major Rikard Larsson fungerar som konsult och han tycker att det har varit lätt att ha befälet över färjepersonalen, som har kunskap om vatten och strömmar.

Och det behöver man ha, Klarälven är en mäktig älv. Som tur är har sommaren varit regnfattig och den stora dammen i Höljes tappar inte mycket, men ändå strömmar älven ganska kraftigt. För att klara vattentrycket har bron stävpontoner motströms och det finns även en så kallad dynamometer som ständigt mäter vilka påfrestningar bron utsätts för. Blir strömmarna för kraftiga stängs bron av för trafik.

Ansvarig och sammanhållande för hela projektet är Rolf Nilsson från Åmål, till vardags chef för Färjerederiets varv på västkusten, Fridhems varv. Det är inget litet projekt Nilsson håller ihop, inte minst har det gällt att samordna så att allt material funnits på plats i rätt tid. Cirka 20 långtradare har fraktat pontoner, hjullastare och annat till Deje. Även lokala maskiner och fordon deltar i brobygget.

Vill rädda vitryggen

Varför bygger man då en tillfällig bro till ön Pannkakan? Den främsta anledningen är den vitryggiga hackspetten. Genom att ta bort barrskogen på ön, gynnas den akut utrotningshotade hackspetten, enligt Naturskyddsföreningen finns det kanske endast fyra häckande par kvar i Sverige. Dessvärre är det inte bara fåglarna som gynnas av ökad lövskog utan även myggen.

Myggproblem

Forshaga kommun har tidigare ansökt om att få bespruta områden nära Deje där myggplågan varit närmast olidlig men fått nej. Så även om många Dejebor med intresse följer brobygget har man delade känslor om anledning till det.

  • Birgitta Arnerup-Cooper